Ettårssprutan åt hund, när?

Dana

Trådstartare
Ringde vet. ang 1-årssprutan. Blir 1 år om några dagar. Han tyckte vi skulle vänta, ta sprutan 1 år efter, alltså efter förra vaccination. Den fick han i augusti.

Vet menar på att man tar 1-årssprutan efter hundens sista vaccination, som vi gjorde i augusti. Så den sk ettårssprutan tar man i augusti, då han fick sin 12 veckors spruta. Stämmer det? Han har jobbat som vet i minst 40 år.

Vi ska på valpträff på söndag (kul) och han tyckte att vi skulle vänta, har hunden fått ettårssprutan har de lite sämre immunsförsvar...?

Lite undran bara men aldrig hört/läst detta men litar på denna vet. då han hållt på i minst 40 år, (Har bytt vet. pga av vissa orsaker)

Ettårssprutan ska väl tas mellan 10-12 månader om jag inte är helt ute och cyklar. Min tik blev vaccinerad ett par dagar före sin 11 månadersdag.

Det här är jag också lite undrande över. Jag valde att ta 1-årssprutan på en annan klinik än den som gav hunden sprutorna som valp. Ett år var han i mars och ett år efter förra sprutan var i början av maj. I tisdags fick jag ett brev från kliniken som vaccinerade som valp att det var dags att boka tid för vacc.
Nu? Är inte det försent?
Jag trodde den skulle vara gjord för nära två månader sen så jag tog den då.
Hur länge kan man "släpa efter" egentligen :confused:

Det är inte för sent att ge 1års-sprutan bara för att hunden råkat bli 1 år. Vet inte hur länge man kan släpa efter med den, men min Wahidah fick sin spruta i mitten av juni och är född 2 april. Inga konstigheter med det.

Det är inte för sent att ge 1års-sprutan bara för att hunden råkat bli 1 år. Vet inte hur länge man kan släpa efter med den, men min Wahidah fick sin spruta i mitten av juni och är född 2 april. Inga konstigheter med det.

Tack :)

1-årssprutan får tydligen ges tidigast när de blir 10 mån, men det är ingen panik, men det gör inget om de hinner bli 13-14månader. Det enda som är viktigt att aldrig gå över tiden med är rabiesvaccinationen. Det har iofs inte lika stor betydelse numer sedan titertestet slopades, har man gått över tiden så får man vänta 3 veckor med att åka utomlands.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 796
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 029
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar