Ettårskalas!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ettårskalas!

Här ska också hållas 1-års kalas i år. :)

Vi kommer också att låna lokal. Vi har pga skada i huset inte tillgång till alla rum så vi kommer inte att få plats annars.

Pga att jag och sambon har stora släkter så bjöds inga vänner på dopet så vi tänkte att de skulle få komma på kalaset istället. Därför kommer vi att bli många.

Jag/vi har som sagt tänkt låna lokal, som till vardags är samlingslokal för dagmammorna i byn, så där finns leksaker till barnen. Stort plus!!! Pga att vi kommer att bli många så kommer vi att hålla det så enkelt som möjligt med maten, eventuellt blir det "bara" kaffe och tårta. För att det inte ska bli för mycket på en gång har jag funderat på lite öppet hus variant. Dvs bjuda från ett klockslag och hoppas på att folket droppar in lite pö om pö.

Någon form av godispåse till barnen hade jag tänkt att vi skulle ha, anpassad till ålder.

Det är väl så långt jag kommit i planeringen. :)

För mig känns just denna födelsedagen mer en dag för oss föräldrar och ett tillfälle för släkten att träffas. Barnen får njuta av korten och filmen om några år! :D

/Timsetim
 
Sv: Ettårskalas!

Min spontana reaktion är: Herre Gud människa! Överarbetat så in i norden.

Tänk dig in i din sons sits. Tror du verkligen att han skulle orka det, en hel dag, med så mycket folk?

Japp, jajamensan. Varför inte? Och det handlar inte om en hel dag. Utan från kl 1500. Han brukar lägga sig 1900.

Min ettåring skulle bli väldigt rädd och osäker, även om han är van vid folk. Det blir ju massor av folk och uppståndelse som han säkerligen inte alls är van vid. Ganska många nya ansikten förmodar jag, eftersom ni ska hyra lokal.

DIN ettåring kanske. Inte MIN, han är varken rädd eller osäker av sig. Han är dessutom van vid folk och uppståndelse i olika former. Och han är en synnerligen lugn, trygg, glad och harmonisk liten kille.

Ärligt talat, var får du allt ifrån i dina tolkningar??? Hela dagen och massor av nya människor! *skakar på huvudet* Vi ska inte hyra lokal, vi ska låna en lokal som har anknytning till sambons ena yrke. Tänker inte gå närmare in på det. Men det blir inga nya ansikten, såvida inte nån har opererat sig.
;)

Jag ska fira min son den 28:e april, det är en lördag så jag ska uppmana folk att komma lite utspritt under dagen. Dels kommer han hinna sova, och sedan kommer han hinna få en lite mer personlig kontakt med de som kommer, när inte alla kommer på en gång.

Jag tycker att dina bekanta gjort alldeles rätt, sett ur deras sons perspektiv faktiskt. Hellre två lugna dagar, med lite enkel mat, än en supertillställning som bara oroar ditt barn.

Våra bekanta har en lite mindre lägenhet och tyckte det skulle bli för trångt med alla på en gång. Och det var knappast någon lugn tillställning! Haha! Det blir det aldrig med den familjen inblandad. :p Och vi tyckte det var lite snålt med korv i bröd till vuxna människor på ettårskalas (vår son var den enda bebisen förutom födelsedagsflickan).

Jag fattar inte varför du tror att vår son skulle bli oroad av att träffa kända människor, bara för att de är fler än DU skulle bjuda hem? Och vad gör det att man lagar till nåt lite extra? Varför är det bättre med enkel mat? Hur tror du det går till utomlands, tex Italien eller för andra här i Sverige med stora, bullriga familjer???

Ärligt talat, tassar ni ständigt på tå för ert barn? Bebisar är inte gjorda av porslin! Naturligtvis tar man hänsyn till olika individers personlighet, men var nu snäll och sluta dra vår son över er sons kam!
:angel:

Tanken på att inte vara hemma skulle aldrig falla mig in. Hemmet är en trygg plats, när man är så liten.

Hemmet är väl en trygg plats oavsett hur gammal män är? Men det betyder väl inte att man inte kan hitta på saker utanför hemmet? Vår son kommer ut nästan 2 timmar varje dag, en runda på lekplatsen på fm drygt en timme och sen en runda i trädgården på em. Han får leka så gott han kan i sanden och på gräsmattan. Och han är med när jag handlar, oavsett om det är i lilla lokala butiken, eller i stora affärskomplexet och han älskar det! Han älskar att sitta i kundvagnen och titta på folk och saker. Han är med på restauranger och bodde på hotell med oss förra helgen, med allt vad det innebär. Och han sov precis lika bra i resesängen som hemma och han åt lika bra som vanligt och var inte det minsta oroad av den långa bilresan eller de okända människorna runt omkring under tävlingen på söndagen. :love:

Dock älskar jag att baka, och smörgåstårtor och vanliga tårtor bakar bjuder jag alltid på när folk fyller, så givetvis kommer vi bjuda på det.

Men det där med öl och vin på kvällen, jisses Amanda, vem firar ni egentligen? :crazy:

Nja, det är inget som är bestämt till hundra procent, mest en lös tanke. Men varför inte? Det är vuxna människor, det är senare på kvällen, efter sonens läggning. Det händer t.o.m. att vi tar ett glas vin när han lagt sig. :angel: Det är ju knappast ett fylleslag vi talar om, utan lite vin/öl till maten. :idea:

Jag firar för att hans första födelsedag ska bli så rolig som möjligt för honom, inte för mig.

Jamen isåfall behöver man ju bara ge honom lite prassligt papper och en förlängningssladd, så är han nöjd. :angel: ;) Vi firar för att det ska bli så roligt som möjligt för ALLA.

Jag förstår dock din tanke om att fira din son så mycket du bara kan, de är ju ens älskling :love:

(10? Men va f*******n)
 
Sv: Ettårskalas!

Ja, du bad om åsikter, och vad jag vet så frågade du även i inledningen om det kunde vara överarbetat, och ja. Jag var/är ärlig och tycker att det låter hemskt överarbetat. Med tanke på vad du själv skrivit så antar jag att du själv anar svaret..?

Överarbetat och överambitiöst? :angel:
känner att jag kanske är liiiite för överambitiös

Sedan om du nu ska hyra eller låna lokal tycker jag är ganska oviktigt, det var ju inte det, det handlade om.

men var nu snäll och sluta dra vår son över er sons kam
Jag fattar inte varför du tror att vår son skulle bli oroad av att träffa kända människor, bara för att de är fler än DU skulle bjuda hem?
Ärligt talat, var får du allt ifrån i dina tolkningar???

Du frågade om råd. Jag svarade. Jag kan bara utgå från barn i min gemensamma bekantskapskrets, och givetvis mitt eget barn. Och mina svar har jag givetvis baserat på det du skriver, vad annars? Ovanstående svar från dig får mig att inte ödsla speciellt mycket tid på att argumentera med dig, eftersom du tydligen bara vill ha jakande svar.

Jag har gett min son som exempel, men det kan lika gärna vara någon av mina bekantas barn. I släkten/ närmaste vänskapskretsen finns runt femton barn mellan 1-3 år, och ingen har gjort något så överambtiöst på en födelsedag.

Dessutom halvt ifrågasätter du din egen släkt:
vi var på hans lilla kusins ettårsfest för några veckor sedan och det enda föräldrarna bjöd på var varmkorv (ett par olika sorter) i bröd (ett par olika sorter) och tillbehör till (räksallad, rostad lök, ketchup, senap o bostongurka). Efter det några små kakor och en mycket enkel gräddtårta.
bara för att de inte slår på lika överdrivet som du själv. Varför kunde inte en gräddtårta duga som tårta?

Jag fattar inte vem du tävlar med. Ligger det någon prestationsvinst i vem som har det flashigaste barnkalaset?

Uppenbarligen ville du ha hurrarop över ditt överdrivna barnkalas, tyvärr tycker jag bara det är fånigt.
 
Sv: Ettårskalas!

Ja, du bad om åsikter, och vad jag vet så frågade du även i inledningen om det kunde vara överarbetat, och ja. Jag var/är ärlig och tycker att det låter hemskt överarbetat. Med tanke på vad du själv skrivit så antar jag att du själv anar svaret..?

Det är helt ok med vettiga åsikter, helst trevliga sådana även om man är av motsatt åsikt. ;) Och det är helt ok att tycka att vårt upplägg är överarbetat etc, men varför måste du ha en sån aggressiv och otrevligt nedlåtande ton?

Sedan om du nu ska hyra eller låna lokal tycker jag är ganska oviktigt, det var ju inte det, det handlade om.

Eftersom du utgick ifrån att det skulle vara massor av okända ansikten i lokalen, bara för att vi inte var hemma, så var det ju viktigt. Jag fattar fortfarande inte varför det tvunget skulle vara en massa okända människor där? Här fungerar det i alla fall så att man lånar lokalen och man är själv där. Inga utomstående.

Du frågade om råd. Jag svarade. Jag kan bara utgå från barn i min gemensamma bekantskapskrets, och givetvis mitt eget barn. Och mina svar har jag givetvis baserat på det du skriver, vad annars? Ovanstående svar från dig får mig att inte ödsla speciellt mycket tid på att argumentera med dig, eftersom du tydligen bara vill ha jakande svar.

Så du menar att alla du känner har rädda och ängsliga småbarn som inte klarar av lite större sociala sammanhang, trots att alla gästerna är familjemedlemmar? Det har jag svårt att tro... :crazy:

Jag har gett min son som exempel, men det kan lika gärna vara någon av mina bekantas barn. I släkten/ närmaste vänskapskretsen finns runt femton barn mellan 1-3 år, och ingen har gjort något så överambtiöst på en födelsedag.

Men just den punkten måste ju vara upp till var och en. Bara för att ni inte vill ställa till nåt större kalas, så innebär ju inte det att alla andra måste göra som ni. Och vi lär inte ändra upplägg bara för att någon vi inte känner i sin tur känner 15 andra som tycker det är överambitiöst. :D

Dessutom halvt ifrågasätter du din egen släkt: bara för att de inte slår på lika överdrivet som du själv. Varför kunde inte en gräddtårta duga som tårta?

Japp, vi tyckte det var snålt med varmkorv i bröd och en torr, oinspirerad gräddtårta. Speciellt som de hade önskat rätt så dyra presenter till sin dotter, vilket de också fick. Jag anser helt fräckt att det ska vara någon slags balans. Man måste absolut inte ha cateringfirma ;) men om man önskar sig dyyyra märkeskläder mm så kan man gott bjuda på nåt lite mer matigt än varmkorv. :cool:

Jag fattar inte vem du tävlar med. Ligger det någon prestationsvinst i vem som har det flashigaste barnkalaset?

Uppenbarligen ville du ha hurrarop över ditt överdrivna barnkalas, tyvärr tycker jag bara det är fånigt.

Nu tolkar du helt galet, igen. Vi varken tävlar med någon och jag vill verkligen inte ha en massa hurrarop. :smirk: Men det är ju inte fel med vettiga, trevliga svar även om man har en annan åsikt. Jag har inget emot ifall någon (eller många!) tycker det är överdrivet, det är inget som stör mig. Men jag stör mig på trista, aggressiva svar som är fulla av negativa feltolkningar. :idea:

Vi är ganska många i våra respektive familjer och alla vill såklart komma och fira vår sons ettårsdag. Vi tänker absolut inte välja ut ett fåtal som på nåder kan komma och i all tysthet på tå smyga omkring och stillsamt "fira" honom. ;)

Jag tycker du låter missunsam och avundsjuk. :crazy:

Och jag tycker det framgår väldigt tydligt att vi inte ska ha nåt barnkalas. De allra flesta i våra resp familjer är vuxna, även om en del har små barn (närmare bestämt sex småbarn mellan 12 mån - 2½ år, inkl vår son). Varför har du såna problem med att vuxna människor vill ställa till med större fest när en ettåring fyller år?
:confused:

......................
 
Sv: Ettårskalas!

Här ska också hållas 1-års kalas i år. :)

Vi kommer också att låna lokal. Vi har pga skada i huset inte tillgång till alla rum så vi kommer inte att få plats annars.

Pga att jag och sambon har stora släkter så bjöds inga vänner på dopet så vi tänkte att de skulle få komma på kalaset istället. Därför kommer vi att bli många.

Jag/vi har som sagt tänkt låna lokal, som till vardags är samlingslokal för dagmammorna i byn, så där finns leksaker till barnen. Stort plus!!! Pga att vi kommer att bli många så kommer vi att hålla det så enkelt som möjligt med maten, eventuellt blir det "bara" kaffe och tårta. För att det inte ska bli för mycket på en gång har jag funderat på lite öppet hus variant. Dvs bjuda från ett klockslag och hoppas på att folket droppar in lite pö om pö.

Någon form av godispåse till barnen hade jag tänkt att vi skulle ha, anpassad till ålder.

Det är väl så långt jag kommit i planeringen. :)

För mig känns just denna födelsedagen mer en dag för oss föräldrar och ett tillfälle för släkten att träffas. Barnen får njuta av korten och filmen om några år! :D

/Timsetim

Wow! Vilken lycka att kunna låna en dagislokal! Det är ju helt perfekt ifall det kommer många barn.

Jag tycker precis som du, det är ju mer en dag för de vuxna att ha roligt och umgås. Och varför inte? Fira kan man göra på olika sätt. Nästa år, när han fyller två, kanske vi åker till Köpenhamns Zoo bara vi tre istället... :)

Jag har ändrat åsikt om fiskedammen tror jag. Vi är ju rätt så mycket emot att bebisar och småbarn ska proppas i sötsaker, så vi skippar nog godispåsarna. Det blir sött nog med kakor och tårta. :crazy:

Bra idé med öppet hus, om det fungerar och inte alla kommer samtidigt i alla fall. :angel: Har ni fått iväg inbjudningarna ännu? Det har inte vi...vi är fortfarande i valet och kvalet hur vi ska göra! Just nu funderar vi på att trots allt ha det hemma, uppdelat på två dagar. Man får en större chans att hinna umgås och prata med fler och vi kan troligtvis, förhoppningsvis knöka in halva gänget i vårt hus. Men öppet hus kanske är en idé för oss också...hmmm. :idea:

Nu när jag börjat jobba som dagbarnvårdare har vi dessutom ändrat om hemma. Håller på och flyttar ner vårt sovrum i källaren och gör lekrum av det istället! Jag tror det blir roligare för de barn som kommer att kunna härja och leka fritt här hemma. Men jag vet inte. Vi kan ju också ta med lite av varje i leksaksväg till lokalen...och slippa allt stök och bök hemma. Varför ska det vara så svårt att välja? Suck. :D
 
Sv: Ettårskalas!

Vi eller jag har inte bestämt allt än. Min sambo är tyvärr inte så intresserad så det blir jag som får planera det hela.

Men deadline är absolut i veckan som kommer. Vi har legat magsjuka nu i helgen så jag har haft annat att göra, om jag säger så! ;) :( :)

Är lokalen ledig så blir det den. Kaffe, kakor och tårta. Och så nyttig godispåse till barnen, så blir det nog! :)

/Timsetim
 
Sv: Ettårskalas!

Äsch, jag har inga problem med att ni vill ställa till ett stort kalas för er son, det är upp till var och en. Jag är absolut inte avundsjuk eller missunsam, tyckte dock själv att vårat stora dop var alldeles tillräckligt stort för att vara mätt på kalas. Men eftersom du frågade om det var överambitiöst så svarade jag.

Får jag fråga var jag har skrivit att alla mina bekanta har ängsliga småbarn? Det är något du har för dig. Varesig dom eller min son är ängsliga eller oroliga. Kan inte tänka mig att jag har skrivit det. Men föräldrarna till barnen har ungefär samma syn på stora kalas. (Jag väljer att kalla det kalas då de tillägnas barn).

Här är det inga speciella utvalda som ska tassa på tå när min son ska firas, varför tror du det? Men vi firar här hemma, på hans födelsedag, utan skickade inbjudningar. De som vill komma kommer, tid sprids med folk runt omkring. Dvs, inga inbjudningar.

Jag hade heller inte trott eller ens velat att ni skulle ändra på något, men måste ju kunna svara på inlägg utan att indirekt kräva att folk ska ändra på sig. Ni kanske är en släkt där det förekommer stora partaj, och det är som jag tidigare skrivit upp till var och en hur man vill göra. Men utefter det man kunde utläsa av ditt inledningsinlägg så tyckte jag att det skulle vara jobbigt för ditt barn, och överarbetat.

Om du hade skrivit bakgrunden till varför du tyckte det var snålt med gräddtårta så hade jag vetat varför. Håller helt med dig i att om man vill ha så dyra saker till sina barn så bör väl gästerna kanske få lite flashigare fika. Dock förstår jag inte rikigt hur man kan önska sig sådana dyra saker till sitt barn. Min sons mor- och farföräldrar vill ge honom något lite dyrare, men jag har verkligen ingen aning om vad det skulle kunna vara. Samtidigt vet jag ju att det underlättar för folk om de får tips på vad de kan köpa.

Jag kan inte hjälpa att du uppfattar mitt svar som trista, aggressiva, negativa och allt vad du kallar det. Jag tänker ändå inte överösa mina inlägg med en massa smilys.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp