Ettårskalas!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cocos

Jag skulle behöva tips och råd och idéer nu när sonen snart fyller Ett! Hans första födelsedag måste ju vara lite speciell, eller hur? :love:

Hur har ni andra gjort eller kommer att göra? Jag har börjat anteckna och lista, men känner att jag kanske är liiiite för överambitiös. :o

Speciellt som vi var på hans lilla kusins ettårsfest för några veckor sedan och det enda föräldrarna bjöd på var varmkorv (ett par olika sorter) i bröd (ett par olika sorter) och tillbehör till (räksallad, rostad lök, ketchup, senap o bostongurka). Efter det några små kakor och en mycket enkel gräddtårta. De hade dessutom delat upp gästerna på två dagar. :smirk:

Mina egna, tydligen högtflygande planer, är mer åt det här hållet: alla samtidigt i lånad lokal (samma som vid dopet, stort trevligt o mysigt).
Förtäring: smörgåstårtor, olika sorters kakor (dock inte för många), efterrätt eller tårta (har inte bestämt mig).
Fiskedamm för både vuxna och barn (kommer barn i olika åldrar från våra resp familjer).
Lekhörna för barnen.
Bildspel på sonen via projektor mot ena väggen under tiden vi äter och fikar (går runt runt typ skärmsläckare) med bilder från födelsen och hela första året.
För de som vill, grillat senare på kvällen, ev med öl/vin till maten.

Överarbetat och överambitiöst? :angel:
 
Sv: Ettårskalas!

Seriöst? För vems skull har du kalaset? Jag har svårt att förstå den hysteri som har blivit runt bebisar...

Våra 1, 2,3 och även 4 års kalas har varit väldigt lugna... Visserligen har det kommit en hel del folk, men utspritt över hela dagen, vi har bjudit på kakor och tårta och de som kommer på kvällen har oftast även fått mat, och eftersom det är sommartid så brukar det bli grillat...
Elin som fyllde fyra hade oxå ett "eget" kalas för bästa kompisen..
 
Sv: Ettårskalas!

Tack för att du svarade!

Jag älskar fester helt enkelt, tycker det är jätteroligt att ställa till kalas. :) Och gästerna är ju "bara" våra resp familjer och många av dem träffar vi inte så ofta. Och så är jag (vi båda såklart) omåttligt stolta över vår son. :love:

Dopet blev lite av ett antiklimax, då väldigt många av gästerna missuppfattat inbjudningen och enbart kom till kyrkan...inte många följde med på bjudningen efteråt eftersom de inte uppfattat att det skulle vara någon och därmed var uppbokade på annat. :crazy: Så ettårsfesten är väl tänkt lite som kompensation också, på nåt sätt.

Tanken är ju att samla familjerna och umgås och ha trevligt tillsammans och barnen får träffa varandra igen. Vi är ganska många som har små barn i ungefär samma ålder (mellan 1 och 2,5 år). :idea:
 
Sv: Ettårskalas!

Jag kan köpa idén om familjefest, det förstår jag! ;) Vi har ju karlns släkt så pass nära och de är så många så det blir liksom enklare att sprida ut dem över dagen... :D
 
Sv: Ettårskalas!

Ja, jisses. Överarbetat och ambitiöst....tycker jag faktiskt.

Spar på krutet med stora partajer tills han blir stor nog att uppskatta det själv !

Även om ni gillar fester.

jag skulle tycka att det var ...du får ursäkta...löjligt med bildspel. Det blir en sorts showoff som jag har grymt svårt för. Även om ni är stolta över ert barn (vem är inte det?!?!) så blir det väldigt överdrivet.

Däremot fiskdamm för alla gillar jag som idé.
Smörgåstårta är per definition äckligt, men det är ju bara min subjektiva åsikt.
Lekhörna för barnen är bra.
 
Sv: Ettårskalas!

Nummer 1, födelsedagsbarnet ska givetvis vara med och dekorera tårtan, är ju hennes/hans kalas. Jag gör de saker min dotter inte vill sen slänger jag fram de saker hon har valt att dekorera tårtan med, sen får hon göra som hon vill. Till en början hade jag supersvårt med det, var perfektionist :smirk:
Men vem säger vad som är rätt eller fel, hon är ju också perfektionist av vad hon tycker är fint :banana: och vilken koncentration hon har när hon gör tårtan, härligt :bow:

Min dotter får bestämma vad hon vill ha på sitt kalas efter budgeten. Men när hon var 1 år så gjorde jag ju tårtorna, men sen blev de det vanliga med serpetiner, ballonger, släkten osv. Men jag har inte haft barnkalas, det får hon ha den dagen hon själv begär det. Hon har inte gjort det ännu, kanske beror på alla barnen i släkten, så behovet kanske inte finns, plus att de har ju kalas på dagis. Tänk inte så mycket, det är det spontana och härliga som oftast lyckas bäst! Lycka till! Berätta hur det gick och vad ni gjorde...
 
Sv: Ettårskalas!

Vi har för några månader sen firat vår sons ettårsdag. I mina öron låter det tänkta upplägget ganska överarbetat....
Varför inte ha det hemma istället med färre personer som din son känner igen och har mer ut av att träffa?
 
Sv: Ettårskalas!

Våran lilla son firade 1år förra söndagen 4/3. Höjden på det kalaset var att han fick en egen liten tårta.. Han struntade helt i vilka som var här och vad han fick. Det var paketsnörena och tårtan som var roliga.. Bilder kommer inom kort på tårtmonstret.. :o :eek: :D
 
Sv: Ettårskalas!

Vi har för några månader sen firat vår sons ettårsdag. I mina öron låter det tänkta upplägget ganska överarbetat....
Varför inte ha det hemma istället med färre personer som din son känner igen och har mer ut av att träffa?

Därför att vårt hus är väldigt litet och jag giter verkligen inte ha samma fest flera dagar i rad, en gång räcker mer än nog. Och han känner alla personerna som kommer. Det är våra familjer! Vi lever inte speciellt isolerat. ;)
 
Sv: Ettårskalas!

Jag håller med cirkus om att bildspel känns lite löjligt. Men det andra lät ok.

Det gör det kanske för andra. Men jag kan berätta att det var mycket uppskattat av våra respektive familjer, både när hans kusin hade namnfest och när vi hade dop. Alla farmödrar och morfädrar etc kunde ooa och aaa och alla tyckte det var kul att se hur han vuxit och utvecklats. Det är nåt som sker i bakgrunden, ingen är tvingad att titta. Men vi får kanske fundera en gång till på det. Kan ju alltid höra med gästerna som kommer vad de tycker. :angel:
 
Sv: Ettårskalas!

Spar på krutet med stora partajer tills han blir stor nog att uppskatta det själv !

Varför det egentligen? Vi uppskattar det och våra resp familjer uppskattar det. Och vår son uppskattar uppmärksamheten och att få träffa alla han känner och tycker om. Vi är stora familjer, vana att umgås många och även bullrigt ibland. :)
 
Sv: Ettårskalas!

Nummer 1, födelsedagsbarnet ska givetvis vara med och dekorera tårtan, är ju hennes/hans kalas.

Kul tanke! :D Men vi får se...han är som sagt knappt ett och hans uppfattning om dekorationer (och tårtor med misstänker jag) är att klämma sönder och stoppa i munnen. ;)

Barnkalas är det inte ens tal om. Vi har lagom många barn i ungefär samma ålder i familjerna, det får räcka.

Och nog måste man tänka och planera när man ska ha runt 40 gäster...funkar inte att bara vara spontan då. ;)
 
Sv: Ettårskalas!

Jo jag menar att om ni inte planerar att ha stort kalas för barnet varje år (det kanske ni gör om ni gillar att ordna fester och har råd) så vänta med att dra på stort tills han är stor nog att uppskatta det själv.

Jag tycker fortfarande att bildspel är löjligt. Jag skulle känna mig tvingad att stå där och oooa och tycka att barnet var världens åttonde underverk fast jag i själva verket är ganska begränsat intresserad av andras ettåringar. Alla bebisar utvecklas ungefär likadant under första året, fast de flesta föräldrar tycker att just deras bebis är mest fantastisk (förstås - det tyckte jag med!) - men de har ganska svårt att inse att inte alla är lika intresserade.
 
Sv: Ettårskalas!

Nja jag tycker nog att just den första födelsedagen är värd att uppmärksammas lite mer. :) Speciellt som det blev lite tokigt på dopet för knappt ett halvår sedan (läs gärna lite längre upp om du missat det?).

I fortsättningen blir det nog 5: or och 0: or som firas lite extra.

Hmm jag får kanske backa på bildspelet. :o Det är nog mest vi själva och far/morföräldrarna som är lika exalterade hehe. Och några av de andra familjemedlemmarna, som står lite närmare. Men det är kanske synd att plåga resten...fast å andra sidan borde man ta chansen när man har den. :devil: :D

Va?! Är inte alla lika intresserade av vårt underverk som vi är?! :angel: :rofl:
 
Sv: Ettårskalas!

Ja, jag kan fatta att eftersom dopet blev knasigt så vill ni kompensera med en lite större tillställning.

Mina barn har haft små kalas när de fyllt år, de närmaste släktingarna bara, utom vid enstaka tillfällen, alla tre hade stort 7års kalas- då är de fortfarande små och har liksom kalas, med saft, kakor och glass, samt lekar och fiskdamm. Sen hade sonen fest alldeles nyligen, ingen födelsedag, men väl en fest - han är 11 och det vart ju lite annorlunda än när de var ynrge. Det var middag (lasagne och glass till efterrätt) med lite frågesporter (rebusar!), reflextur och sedan disco. Det var JÄTTEKUL ! Även för oss vuxna.

Vi har försökt att spänna av födelsedagar så mycket det går för att inte göra ungarna alltför förväntansfulla (och kanske besvikna) och uppskruvade inför födelsedagarna.
 
Sv: Ettårskalas!

Min spontana reaktion är: Herre Gud människa! Överarbetat så in i norden.

Tänk dig in i din sons sits. Tror du verkligen att han skulle orka det, en hel dag, med så mycket folk?

Min ettåring skulle bli väldigt rädd och osäker, även om han är van vid folk. Det blir ju massor av folk och uppståndelse som han säkerligen inte alls är van vid. Ganska många nya ansikten förmodar jag, eftersom ni ska hyra lokal.

Jag ska fira min son den 28:e april, det är en lördag så jag ska uppmana folk att komma lite utspritt under dagen. Dels kommer han hinna sova, och sedan kommer han hinna få en lite mer personlig kontakt med de som kommer, när inte alla kommer på en gång.

Jag tycker att dina bekanta gjort alldeles rätt, sett ur deras sons perspektiv faktiskt. Hellre två lugna dagar, med lite enkel mat, än en supertillställning som bara oroar ditt barn.

Tanken på att inte vara hemma skulle aldrig falla mig in. Hemmet är en trygg plats, när man är så liten.

Dock älskar jag att baka, och smörgåstårtor och vanliga tårtor bakar bjuder jag alltid på när folk fyller, så givetvis kommer vi bjuda på det.

Men det där med öl och vin på kvällen, jisses Amanda, vem firar ni egentligen? :crazy:

Jag firar för att hans första födelsedag ska bli så rolig som möjligt för honom, inte för mig.

Jag förstår dock din tanke om att fira din son så mycket du bara kan, de är ju ens älskling :love:
 
Sv: Ettårskalas!

Vi hade ett bildspel på min sons dop, det var väldig uppskattat fick vi höra i efterhand. I själva verket slängde vi ihop några bilder kvällen innan eftersom det bara var något vi kom på i sista stund. Men jag kan tycka att det är lite skillnad på ett dop och ett ettårskalas.

Dessutom skulle en kompis till mig starta bildspelet, och hon öppnade fel mapp, sambon min hade skämtat med mig och lagt in photoshoppade bilder på mina och mina kompisar, men det var ju inte meningen att de skulle visas :o :crazy:
 
Sv: Ettårskalas!

Och han känner alla personerna som kommer. Det är våra familjer! Vi lever inte speciellt isolerat

Och nog måste man tänka och planera när man ska ha runt 40 gäster...funkar inte att bara vara spontan då. ;)

Din ettåring kan omöjligt känna alla de 40 personerna :crazy:
 
Sv: Ettårskalas!

Din ettåring kan omöjligt känna alla de 40 personerna :crazy:

Varför inte? Han har träffat alla vid flera tillfällen. Sen känner han såklart vissa bättre än andra. Även om vi bjuder in alla, så tror jag knappast alla kan komma, så det löser sig nog med en 5-10 st på det viset. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp