Ettåringar?

Sv: Ettåringar?

Varför så bråttom med att träna unga hästar???
De växer både i kropp och "knopp", att utsätta dem för arbete kan göra mer skada än nytta. att ut å gå 80-90min med en 1-2åring låter väl tufft, tycker jag.När det gäller social träning måste hästen vara mogen och mottaglig för den info man ger.

Jag tror vi definierar arbete olika. Arbete för mig är när hästen anstränger sig. De promenader jag gör med Ariel är inte ansträngning. De är lugna skrittpromenader med fokus på att gå länge, inte snabbt.

Att utsätta hästen för trauma (vilket all träning är) skall göras redan i tidig ålder, eftersom hästen då utvecklas och blir starkare än om de inte utsätts för trauma.

Angående den social träning håller jag helt med dig, där är det viktigt att man som unghästhandledare har koll på sin individ.

Målet för i år är att åka på en utställning för att miljöträna samt åka länge i transporten.

Jag har funderat lite kring utställningen. Den är 30 mil bort och först hade jag tänkt åka över dagen bara. Men kan det, ur distansrittssynpunkt, vara bättre att anlända kvällen innan så hon får träna på att sova borta?

Eller är det bara dumt, med tanke på att hon är lösdriftshäst och van vid att alltid vara i hage? :confused:

Jag skulle alla gånger ha åkt kvällen innan. Lösdriftshästar måste lära sig stå på box också! ;) Ur alla synpunkter är det bra att träna på att sova borta :)

De flesta hästar med normalt psyke klarar lätt av att övernatta på främmande ställen utan problem, om de är vana att stå i box.
En häst som inte är van att stå på box skulle jag inte övernatta med om det inte var absolut nödvändigt.
Det vore ju tråkigt att åka 30 mil, och sen få visa upp en helt utmattad, uppstressad, och uppdragen häst, pga att den farit runt i en box och skrikit hela natten.

Det vore ju tråkigt att åka 30 mil, och sen få visa upp en helt utmattad, uppstressad, och uppdragen häst, pga att den farit runt i en box och skrikit hela natten.

Nu är det ju trots allt en fjordhäst vi pratar om. ;) Men visst har du en poäng, jag skall vänja henne vid box mer och mer inför resan. Frågan är hur länge hon bör vara van vid box innan vi åker.

Boxen är nu bokad, från fredag kväll och hela lördagen. Vi får vara kvar till söndag om vi vill, men det tycker jag är att utmana ödet lite. :angel:

Nu är jag nyfiken, hur går det med boxinvänjningen och utställningsplanerna?
Och borde du inte posta lite fler bilder på din fina tjej? ;)

Nu är jag nyfiken, hur går det med boxinvänjningen och utställningsplanerna?
Och borde du inte posta lite fler bilder på din fina tjej? ;)

Haha, det går lååångsamt framåt. Ariel tycker så här om att vara i box:

26925056.jpg

Utställningen är den 8:e augusti, vi åker redan den 7:e. Dock söker jag efter ett ressällskap alternativt någon som känner för att köra. :angel: Måste hyra både bil och släp så det blir ett riktigt äventyr!

Fler bilder... Ja, jag har ju en hel drös med bilder! :love: Skyll dig själv, här kommer bildbomb. :angel:

Den bruna boxväggen (masonit) som syns i bakgrunden har Ariel hoppat över en gång när hon inte ville vara ensam. :crazy:

26925057.jpg

Vad hästarna gör i det fina vårvädret:

26975834.jpg

26975833.jpg

26975837.jpg

En av Ariels favoritsysselsättningar är.... ----> :rofl:
26975835.jpg

Gömmer sig för fotografen:
27063360.jpg

Bättre uppställd, 21 månader och 137,5 cm hög. :love:
27063365.jpg

För att stärka ben behöver du 1 år, kondition 3-6 mån.

Precis. Det tar väldigt lång tid för en häskropp att vänja sig, så varför inte börja i tid? För många börjar rida en 4åring som gått i hagen i hela sitt liv efter bara en månad eller två.

Jaha, kanske dags för en uppdatering igen? Även om det känns som fel rubrik på tråden, nu när jag har en tvååring. :grin:

Har påbörjat insittningen lite smått, men framöver kommer vi fokusera ganska mycket på klättring och löshoppning, inget utav detta har vi jobbat särskilt mycket med tidigare.

Målet för hösten är en häst som är åkbar i skritt, allt annat är bonus. :laugh:

Ariel 2 år gammal och 138,5 cm hög.
28677579.jpg

Men visst måste det väl finnas fler tvååringar där ute? Annars ses vi på distansbanorna 2012! :cool:

Eh? Varför ger du detta råd? :confused: Kan du specificera vad det är som jag skall ta det lugnt med? Varför jag skall tänka och göra på ett visst sätt? För mig blir rådet förvirrande utan någon som helst förankring i tidigare diskussioner.

Men det finns ingen chans att jag tar åt mig av era "råd" när ni inte specificerar VAD det är som skall göras/inte göras. Vad är det jag skall ta det lugnt med? :confused:

KL

väcker liv i tråden ;)

Eftersom jag vet att trådskaparen numera har en tvååring... Vad gör ni med era framtida distanshästar som är ett, två och tre år idag? Kul att jämföra lite ;)

Ja, jag puttade upp tråden tidigare med samma argument, men då fick jag bara flera kommentarer om att ta det lugnt utan några egentliga förklaringar VAD som jag skulle ta det lugnt med. :devil:

Hur som så har jag åkt på Ariel till hagen några gånger, idag var vi och klättrade i vår klätterbacke som ligger bredvid en kyrka. Passade på att kolla om Ariel var törstig och hon drack faktiskt ifrån vattenkaret som fanns utanför kyrkan. :D Kanske hon snart lärt sig att dricka när tillfälle ges...

Bonusbild på damen med all distansutrustning på. :love:

28914684.jpg

*knapp*
Jag har nu skaffat mig en arab åring som förhoppningsvis ska testa galoppen som 3 åring och senare bli distanshäst. Hon är väldigt skygg och försiktig så än så länge håller jag på med ledarskaps övningar och försöker få henne att slappna av i min närvaro. Bara att fånga henne har tagit ett tag;)
Men idag var vi till och med ute på promenix och sen följde hon efter mig lite i hagen, lycka!

Med min 2 åring gör jag inte så mycket då han är väldigt sen, han borstas då och då och någon promenad blir det också samt lite löshoppning, annars går han mest och tar det lugnt.

Det finns en hel del forskning i alla discipliner som menar att du aldrig kan ersätta fysisk o mental träning som "missas" i unga år.

Mats! Kan inte du dra ihop nåt kort om vad ni gör med era unghästar? Jag - och de flesta andra - vet ju att det är väldigt individuellt, men på det stora hela? :)

Jag gör rätt "mycket" med mina unghästar om man jämför med många andra,och har inte läst så mycket forskning, vart kan man läsa om det? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka