Ett tips till er som undrar

Sv: Ett tips till er som undrar

KÖP DEN bilda er en egen uppfattning,jag lovar ni kommer att få en helt annan bild om hur hästar fungerar, många aha upplevelser.

Jag får många frågor av kompisar som börjar förstå vad jag menar med ett så naturligt kraftfoder som möjligt....det har tagit några år.

Jag har ett kraftfoder tips som jag tycker är det mest naturliga (finns ett annat men är dyrt Hippolyt) av färdig foder. Xtreme horse makover gå dit och läs om det.

Ja, jag köpte boken. Och jag insåg att jag inte behöver köpa något kraftfoder alls till mina (arbetande) hästar. Boken är väldigt bra, om man läser den på rätt sätt.

Immer

Den första foderstrupsförstoppningen jag råkade ut för hade fått ett par nävar torr betfor o det satt som berget så det sväljer jag inte.
PL

När jag arbetade med travhästar i Frankrike så var det inte helt ovanligt att man gav dom torr betfor. Minns inte en endaste gång att någon häst skulle ha fått foderstrupsförstoppning.

Jag själv blötlägger dock betfor. Det är ett utmärkt sätt att få i hästarna E-vitaminerna.

Mvh

Tora

Citat:
Ursprungligen postat av Forest Autumn
Jag kan inte låta bli att undra. Vad är det för kraftfoder som innehåller örter och olika grässorter?

OK. Men det är väl i så fall som tillsatser i fodret. Ett kraftfoder består väl av någonting som innehåller extra mkt proteiner och/eller energi och mindre mängd fibrer? Jag trodde just begreppet kraftfoder innebar det. Det är vad jag tycker ganska väsentligt att ha klart för sig om man diskuterar hur pass naturligt ett kraftfoder är.
Efter att ha kollat hemsidan kan jag inte räkna ut vilket av deras foder du menar.

Senast ändrad:

Citat:
Ursprungligen postat av Forest Autumn
Jag kan inte låta bli att undra. Vad är det för kraftfoder som innehåller örter och olika grässorter?

OK. Men det är väl i så fall som tillsatser i fodret. Ett kraftfoder består väl av någonting som innehåller extra mkt proteiner och/eller energi och mindre mängd fibrer? Jag trodde just begreppet kraftfoder innebar det. Det är vad jag tycker ganska väsentligt att ha klart för sig om man diskuterar hur pass naturligt ett kraftfoder är.

som jag poängterat förut är ett bra hö det viktigaste. Alla kanske inte har bra hö utan får kompletera med kraftfoder. Jag har kompisar som inte bryr sig ett dugg om att analysera utan köper storbalar som dom inte vet ett smack om...bara det är billigt.

Har även sagt förut att om man nu MÅSTE använda kraftfoder kan man försöka leta efter ett så snällt som möjligt........(Förstå mig rätt )

Alla har ju olika uppfattning om vad dom vill ge sina hästar även om det passar hästen eller inte.Jag har en kompis som vägrar förstå att hästar inte behöver flera kilo kraftfoder.Har även visat henne boken....men icke hon har redan sin uppfattning.Hon står och säger emot fastän författarna är utbildade/utbildar inom detta område.

Jag är absolut ingen expert......men boken har hjälpt till att ändra min personliga uppfattning. Har fått många aha upplevelser och kommer säkert få fler. Önskar att fler läste sådana böcker.

St Hippolytfodrens stora fördel är att det ger upphov till många skratt hos oss när vi läser innehållsförteckningar, hälsopåståendena och priser.

Vad sägs om foder med torkade äpplen, korn, lusern o hö som huvudingredienser förutom 200 ospecificerade växter för 15,50 per kg till extrapris (Om man köper 42 säck)?

Men skrattet fastnar litet i halsen när man läser råden till korsförlamningshästen. 2 foder med hög halt av spannmål och socker rekommenderas. Dvs de ämnen som Xhästen ska äta så litet som möjligt av. HH

Eftersom du har citerat mitt svar så antar jag att det ska vara ett svar på mitt inlägg. I så fall är jag nog inte vaken idag för jag tycker inte att du svarar mig alls. Du upprepar bara det du har skrivit tidigare i tråden. Dvs att ett bra hö är det viktigaste och att det är bra att läsa på om utfodring av hästar. Jag håller med dig om det. Jag ger nästan bara grovfoder till mina hästar och jag har läst böcker om detta. Men det är mer intressant om diskussionen kommer vidare.

Det finns inget "naturligt" krafftfoder överhuvudtaget. Det naturliga för en häst är att äta bara gräs. Allt annat man ger en häst är "onaturligt". Dock inte sagt att man i alla lägen ska undvika det, men man ska ha det i bakhuvudet!

Jag skulle inte kalla någonting som innehåller gräs+örter för krafftfoder. Det är ett grovfoder, och antagligen ett dyrt sådant kan jag ana. För det andra är hästen i princip en ren gräsätare, till skillnad från många av våra andra betesdjur så ratar den till stor del örterna om det är god tillgång på gräs. Dessutom brukar örterna som finns i foderblandningarna i bland vara av mer "exotisk karaktär" och inte nått som växer här naturligt. Ofta saknas också studier hur de egentligen påverkar våra hästar. Ett exempel är ju vitlöken som innan var så populär att stoppa i allt, men den visade sig ju ha mindre önskvärda effekter också.

Har du en analys på ditt grovfoder?
Lucern är ett alldeles utmärkt grovfoder att lägga till om man har låga proteinvärden i sitt hö. Och eftersom det är just ett grovfoder så kan man ge större mängder av det. Vill man åt mer energi så fungerar betfor utmärkt. Det består till stor del av fibrer och socker, dvs. samma innehåll som gräs. Lite olja fungerar också bra om man vill ha mer energi. Om man av nån anledning inte vill ge nått av ovanstående så får man börja kolla på spannmålen. Där havren i de flesta fall är bäst på grund av sitt höga innehll av fett och förhållandevis låga innehåll av stärkelse. Stärkelsen i havren har dessutom högre tunntarmssmältbarhet än den i korn, vilket gör att mindre andel "ramlar" ner i grovtarmen med risk för grovtarmsstörningar som följd. Havre är mer ett energifodermedel än proteinfodermedel. Vill man åt mer protein kan linfrökaka, rapskaka, foderjäst etc. fungera bra.

Du får nog bli min nya uppslagsbok när det gäller foder. Jag fodrar grovfoder (fri tillgång) och betfor. Som godis får hästen lite havre.

Foderjäst har jag fodrat med i massor av år och anser att det fungerar utmärkt för mej och min häst.

Är jag osäker på om grovfodret räcker för att täcka behovet ger jag Lucern.

Och min häst har verkat må bra genom alla år jag haft henne. :)

Det finns inget "naturligt" krafftfoder överhuvudtaget. Det naturliga för en häst är att äta bara gräs. Allt annat man ger en häst är "onaturligt". Dock inte sagt att man i alla lägen ska undvika det, men man ska ha det i bakhuvudet!

Jag skulle inte kalla någonting som innehåller gräs+örter för krafftfoder. Det är ett grovfoder, och antagligen ett dyrt sådant kan jag ana. För det andra är hästen i princip en ren gräsätare, till skillnad från många av våra andra betesdjur så ratar den till stor del örterna om det är god tillgång på gräs. Dessutom brukar örterna som finns i foderblandningarna i bland vara av mer "exotisk karaktär" och inte nått som växer här naturligt. Ofta saknas också studier hur de egentligen påverkar våra hästar. Ett exempel är ju vitlöken som innan var så populär att stoppa i allt, men den visade sig ju ha mindre önskvärda effekter också.

Har du en analys på ditt grovfoder?
Lucern är ett alldeles utmärkt grovfoder att lägga till om man har låga proteinvärden i sitt hö. Och eftersom det är just ett grovfoder så kan man ge större mängder av det. Vill man åt mer energi så fungerar betfor utmärkt. Det består till stor del av fibrer och socker, dvs. samma innehåll som gräs. Lite olja fungerar också bra om man vill ha mer energi. Om man av nån anledning inte vill ge nått av ovanstående så får man börja kolla på spannmålen. Där havren i de flesta fall är bäst på grund av sitt höga innehll av fett och förhållandevis låga innehåll av stärkelse. Stärkelsen i havren har dessutom högre tunntarmssmältbarhet än den i korn, vilket gör att mindre andel "ramlar" ner i grovtarmen med risk för grovtarmsstörningar som följd. Havre är mer ett energifodermedel än proteinfodermedel. Vill man åt mer protein kan linfrökaka, rapskaka, foderjäst etc. fungera bra.

Hej!

Jo jag har läst att hästar ratar örter förutom maskrosblad,rölleka,svartkämpe. Det kraftfoder jag använder idag består mestadels av havre. Innehåller även linfrökaka,vetegroddar,aspbark. (Ungefär det du skriver om här ovan och då känns det som jag inte har helt fel...?) Tyvärr även lite majs och korn men inga mängder,som jag helst inte vill ge pga det du oxå har skrivit ovan som jag upptäckte då jag började läsa boken för ett par år sedan. Jag tror att det går att välja bort, men måste då köpa ett visst antal säckar och då hinner fodret bli dåligt.

Tyvärr hittar jag inte analysen....men jag gick efter en av foder tabellerna i boken, och hittade ett grovfoder som var så likt som möjligt.Jag tycker ändå att han har blivit rundare och håller sig. Han får 1kg kraftfoder uppdelat under dan och nästintill fri tillgång på hö.

På tal om gräs+örter jag kanske uttryckte mig lite fel.......(som man får passa sig för här) Jag har inte läst innehållsförteckningen under mikroskop....men det finns andra som har gjort och upptäck att det var rena skiten....? så det var ju bra! Men tillverkarna får det att låta sååå naturligt........Ja ja inget jag använder iaf.

Men tillverkarna får det att låta sååå naturligt........

Jag håller med dig. Jag har varit på ett föredrag som hölls av en person som säljer det foder som du nämner tidigare i tråden. Det låter helt fantastiskt när man hör om det och läser alla fina broschyrer (stavning?). Men om man då kan en del innan så inser man att det inte är så bra som det verkar.
Dessutom är jag inte så glad för färdiga foderblandningar. Jag vill gärna veta vad jag ger mina hästar.

Att använda grovfodertabellerna i boken är inte riktigt att rekommendera. De visar nån form av medelvärden, men är mer att se som exempel än som nått man ska använda vid foderstatsberäkning. Det kan skilja så himla mycket mellan olika foder även fast de är slagna ungefär samtidigt. Det är bara att ta de två olika grovfoder vi har använt den här vinterna. De är tagna dagarna efter varandra, men den ena innehåller 7,1 MJ per kg o den andra 4,4...

Halloj!

Jo jag vill oxå se vad jag ger hästarna.......därför rekomenderade jag det kraftfoder som jag tycker verkar "bra".....baserat på havre bla bla...du har säkert läst......(ingen pellets). Även om inte kraftfoder är naturligt för hästar som vi redan pratat om...så går det aldrig att få folk att sluta ge sina hästar kraftfoder men man kan ju försöka att ge hästarna ett bättre allternativ.....

Därför startade jag denna tråd....även att folk kan försöka skaffa sig lite kunskap från Tex. boken jag talat om.......man ser faktiskt många underliga frågor här......det är ju bra att det finns kunniga personer som svarar.... men även okunniga....som jag sagt förut är man inte så duktig själv är det inte så lätt att veta vem som har ett bra svar......

Att använda grovfodertabellerna i boken är inte riktigt att rekommendera. De visar nån form av medelvärden, men är mer att se som exempel än som nått man ska använda vid foderstatsberäkning. Det kan skilja så himla mycket mellan olika foder även fast de är slagna ungefär samtidigt. Det är bara att ta de två olika grovfoder vi har använt den här vinterna. De är tagna dagarna efter varandra, men den ena innehåller 7,1 MJ per kg o den andra 4,4...

Det har jag förstått......men det har varit en hjälp på vägen....sen får man ju se med ögonen oxå......jag tycker ändå att boken har mycket nyttigt att lära ut.....jag är väldigt intresserad av det här med foder/foderstater m.m och skulle vilja hitta nån utbildning av nåt slag som kan läsas på distans....vet du om det finns? eller är det skara som gäller på heltid?

Även om inte kraftfoder är naturligt för hästar som vi redan pratat om...så går det aldrig att få folk att sluta ge sina hästar kraftfoder

Därför startade jag denna tråd....även att folk kan försöka skaffa sig lite kunskap från Tex. boken jag talat om.......man ser faktiskt många underliga frågor här......det är ju bra att det finns kunniga personer som svarar.... men även okunniga....som jag sagt förut är man inte så duktig själv är det inte så lätt att veta vem som har ett bra svar......

Jag förstår inte vad du har emot pellets. Det står ju på påsen vad fodret innehåller (antar jag i alla fall): Jag ger lusernpellets till mina. De innehåller bara lusern även om det inte syns på dem.

I så fall är jag ett undantag från folk i allmänhet. Jag har i stort sett slutat att ge kraftfoder till våra hästar efter att ha läst på detta forum.

Jag håller med dig om att det nog inte vore fel om fler skaffade sig kunskap om utfodring av hästar. Men det passar kanske inte alla att läsa en bok. Nu har jag inte läst just den boken så jag vet inte hur svår den är. Men det är nog inte helt lätt att utan förkunskaper sätta sig in i detta. Jag håller också med dig om att det nog kan vara svårt att läsa här ibland och avgöra vilka man ska tro på.

Vet att SLU har en 5 poängskurs i hästens utfodring. Tror dock den redan har börjat, alt. så börjar den snart. Den ges i Uppsala. Kommer inte ihåg om den var på distans. Kan kolla upp det!

En hel utbildning inom utfodring finns inte på distans. Det man ska läsa om man är intresserad av utfodring är husdjursagronom. Men den är på heltid, 4,5 år i Uppsala.

Kursen "Hästens utfodring" ges på distans från Uppsala med två träffar. Började tyvärr den 16 mars, men kommer ges om ett år igen. Den är på 7,5 hp, men läses på halvfart dvs. 10 veckor. PMar dig info + mail till kursansvarig.

Kursen "Hästens utfodring" ges på distans från Uppsala med två träffar. Började tyvärr den 16 mars, men kommer ges om ett år igen. Den är på 7,5 hp, men läses på halvfart dvs. 10 veckor. PMar dig info + mail till kursansvarig.

Tack för hjälp + info om kurs :bow:

Jag förstår inte vad du har emot pellets. Det står ju på påsen vad fodret innehåller (antar jag i alla fall): Jag ger lusernpellets till mina. De innehåller bara lusern även om det inte syns på dem.

I så fall är jag ett undantag från folk i allmänhet. Jag har i stort sett slutat att ge kraftfoder till våra hästar efter att ha läst på detta forum.

Jag håller med dig om att det nog inte vore fel om fler skaffade sig kunskap om utfodring av hästar. Men det passar kanske inte alla att läsa en bok. Nu har jag inte läst just den boken så jag vet inte hur svår den är. Men det är nog inte helt lätt att utan förkunskaper sätta sig in i detta. Jag håller också med dig om att det nog kan vara svårt att läsa här ibland och avgöra vilka man ska tro på.

Vissa tillverkare använder vete/mjöl som bindemedel. Och vete innehåller mest stärkelse av alla spannmål. Det är en tjej som är utbildad agronom+homeopat som kollade upp detta. Jag tror det nästan var en 3:e del i säcken(om jag minns rätt)............om det då även innehåller korn så blir det väldigt mycket stärkelse tillslut. Hur det ligger till med lucernpellets vet jag ej. Därför litar jag inte på pellets utan vill ha rena produkter.

Första gångerna jag öppnade boken tyckte jag att den var tung att läsa. Men började sedan att läsa lite åt gången. Läste även frågor här och letade upp i boken och svarade för mig själv. Även tagit reda på diskussioner som jag haft med kompisar om olika frågor rörande hästar. Det är spännande....men många har svårt att tackla att dom faktiskt har fel ibland och blundar för det. Jag litar mer på en bok skriven av utbildade personer som borde veta vad dom talar om....än gissningar/antaganden. Man lär sig nya saker hela tiden och det tycker jag är kul/intressant....:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
Foder & Strö Jag har haft detta uppe förut. Köp en foder bok eller fler. Jag har flera men tycker förnärvarande att Christina Planck &...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: sirenia
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama