Sv: Ett tips till er som undrar
Och grovfoder är nyckeln i den bokenHär behövs det mera böcker, där grovfoder är nyckeln.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och grovfoder är nyckeln i den bokenHär behövs det mera böcker, där grovfoder är nyckeln.
Och grovfoder är nyckeln i den boken
Betfor ska alltid blötläggas!!!!!!!!! Annars är det STOR risk för foderstrupförstoppning.
Antar att du tycker att hela SLU inte är att lita på då?
Har du en häst som inte slänger i sig maten så kan man ge betfor torr. Det tillsätts ju stora mängder saliv när hästen tuggar så betforen hinner svälla i munnen, inte i foderstrupen.
jag skulle aldrig ge min häst torr betfor.....
Antar att du tycker att hela SLU inte är att lita på då?
Har du en häst som inte slänger i sig maten så kan man ge betfor torr. Det tillsätts ju stora mängder saliv när hästen tuggar så betforen hinner svälla i munnen, inte i foderstrupen.
Jag brukar också ge blötlagd betfor . Men det är nog mest av gammal vana.jag skulle aldrig ge min häst torr betfor.....
Men jag vet att jag tänkte på det när jag läste det att det kanske är bättre att göra det för då tuggar hästen det längre och blandar det med saliven.
Den första foderstrupsförstoppningen jag råkade ut för hade fått ett par nävar torr betfor o det satt som berget så det sväljer jag inte.
PL
Den första foderstrupsförstoppningen jag råkade ut för hade fått ett par nävar torr betfor o det satt som berget så det sväljer jag inte.
PL
Kan hända att jag läser in det mellan raderna då, men jag tycker nog att det är en bra bok att använda när man räknar foderstater i alla fall. Har ett antal andra böcker om nutrition för häst men jag tycker nog att den här är lättast att få grundkunskaperna i i alla fall.Då passerade man den biten med blixtens hastighet.
Skulle vara intressant att veta vad "ett naturligt kraftfoder" är för nått? Läs boken en gång till är ett tips.. Sen hade det varit önskvärt att man hade uttryckt en del saker i den boken lite bättre, t.ex. att alla hästar klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder. Dock inte sagt att det är en bra bok, för det är det! Dock känns det som att man behöver ha lite bakgrundskunskaper för att ta till sig vissa delar i boken.
När det gäller betforn, så behöver den inte läggas i blöt om man ger små mängder och har en häst som inte kastar i sig maten. Risken för foderstrupsförstoppning är större med pelleterat foder och även havre. Dock har jag gjort valet att lägga allt i blöt.
86a - studerande till husdjursagronom och har bl.a. haft Margareta Rundgren som lärare