Ett tips till er som undrar

Sv: Ett tips till er som undrar

Okej efter att ha läst resten av dina inlägg så tyvärr läs på lite till. Vilket kraftfoder man ska välja beror ju på vad grovfodret innehåller. Att man ser vad som ingår i kraftfodret förstår jag inte vitsen med det viktiga är ju att det är bra smältbarhet och rätt värden på fodret.
Många hårt tränade hästar klarar sig alldeles utmärkt på grovfoder (med rätt värden) men folk vågar inte ge de mängder som behövs för då kan ju hästen bli tjock :crazy:. Nu pratar jag inte skogsmullar utan hästar som tränas.

Betfor ska alltid blötläggas!!!!!!!!! Annars är det STOR risk för foderstrupförstoppning.

Just det!

Och i en av böckerna läste jag att det inte var nödvändigt men att man KAN blötlägga om man vill.

Så den foderrådgivaren litar jag inte på.

Tyvärr fårstår du nog inte vad jag menar........håller med att ett bra hö är a&o.

Antar att du tycker att hela SLU inte är att lita på då?
Har du en häst som inte slänger i sig maten så kan man ge betfor torr. Det tillsätts ju stora mängder saliv när hästen tuggar så betforen hinner svälla i munnen, inte i foderstrupen.

Senast ändrad:

Tycker att det är lite löjligt....här är det meningen att få hjälp/svar på frågor......

Men genast blir man påhoppad av "Experter". Alla har vi en personlig uppfattning detta var min.

Boktipset var menat till alla som undrar vad de olika spannmålen ca innehåller. Eftersom det finns ca värden på det mesta tex.olika havresorter,korn,majs,vetetekli/groddar,linfrökaka,ect.

Boken tar även upp hur matsmältningssystemet fungerar hos en häst, vilket foder som lämpar sig bra/mindre bra.

Jag gav ett muslifoder under ett antal år och tyckte det funkade bra.
Men tillslut började jag undra...vad ger jag hästarna egentligen?

Upptäkte då att det innehöll mycket stärkelse i form av mycket korn,majs. Som i sin tur är svårsmält för hästmagar.
Jag ville då hitta ett muslifoder som innehöll mindre korn och majs(helst inget alls) Fodret jag tipsade om har funkat bra på min ena svårfödda häst (även med ett bra hö) Den andra behöver inget kraftfoder.

Självklart är ett bra hö det bästa...men ibland behövs det lite extra av någon anledning. Alla tycker vi ju olika.
Personligen vill jag se vad hästarna äter.....men det är tydligen fel det också................Som sagt jag ville dela med mig om en positiv erfarenhet.

Har du en häst som inte slänger i sig maten så kan man ge betfor torr. Det tillsätts ju stora mängder saliv när hästen tuggar så betforen hinner svälla i munnen, inte i foderstrupen.

jag skulle aldrig ge min häst torr betfor.....

Man får inte glömma att detta är ett diskussionsforum. Det kommer aldrig att vara möjligt att skriva trådar eller inlägg utan att andra kommer att argumentera emot. Och tur är det eftersom det är vitsen med ett sådant här forum.

Du skriver att du känner dig påhoppad för att andra argumenterar emot dina åsikter. Men.....

.....här argumenterar du emot någon annans åsikt.

Vilket är helt rätt eftersom det som sagt är avsikten med forumet. Visst skulle det ibland vara önskvärt med en trevligare ton, men samtidigt kan det vara svårt att tolka tonen i en skriven text. Är man själv på dåligt humör kan man tolka ett neutralt inlägg som argt och provokativt (jag har själv trillat dit någon gång :o, försöker annars att skriva "vänligt"). Så fortsätt du att argumentera på forumet för det som du tycker är rätt, alltid väcker du någons intresse och hjälper någon på vägen mot att bli mer upplyst i foderdjungeln! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har förstått det som att det är ganska vanligt i vissa länder att man ger det utan att blötlägga det först.
Jag har svårt att tänka mig att göra det själv. Men jag vet att jag tänkte på det när jag läste det att det kanske är bättre att göra det för då tuggar hästen det längre och blandar det med saliven.

Jag brukar också ge blötlagd betfor :). Men det är nog mest av gammal vana.
Jag försökte bara belysa att Christina Planck inte behöver ha fel bara för att hon har skrivit att man även kan ge torr betfor. (För det var i hennes bok ni hade läst det om jag förstod saken rätt?)

Men jag vet att jag tänkte på det när jag läste det att det kanske är bättre att göra det för då tuggar hästen det längre och blandar det med saliven.

Precis. Men det krävs ju som sagt att man har en häst som verkligen tuggar då och inte slänger i sig maten.

Skulle vara intressant att veta vad "ett naturligt kraftfoder" är för nått? Läs boken en gång till är ett tips.. Sen hade det varit önskvärt att man hade uttryckt en del saker i den boken lite bättre, t.ex. att alla hästar klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder. Dock inte sagt att det är en bra bok, för det är det! Dock känns det som att man behöver ha lite bakgrundskunskaper för att ta till sig vissa delar i boken.

När det gäller betforn, så behöver den inte läggas i blöt om man ger små mängder och har en häst som inte kastar i sig maten. Risken för foderstrupsförstoppning är större med pelleterat foder och även havre. Dock har jag gjort valet att lägga allt i blöt.

86a - studerande till husdjursagronom och har bl.a. haft Margareta Rundgren som lärare

Den första foderstrupsförstoppningen jag råkade ut för hade fått ett par nävar torr betfor o det satt som berget så det sväljer jag inte.
PL

Den första foderstrupsförstoppningen jag råkade ut för hade fått ett par nävar torr betfor o det satt som berget så det sväljer jag inte.
PL

Det skulle vara intressant att veta hur många du sedan har råkat ut för som berodde på torr betfor. Jag menar ungefär hur stor del av dem.

PL

Och jag har testat på mig själv, så torr betfor skulle jag aldrig (medvetet) släppa nära en häst. Det var otäckt så snabbt det svällde!! :o

Det är vad vissa av SLUs lärare lär ut.. Jag sa även att jag själv väljer att inte ge det torrt. Men jag tycker att pellets sväller precis lika mycket, speciellt kraffts produkter.

Ja, och eftersom det sväller så snabbt så hinner det svälla i munnen innan det når svalget om du har en häst som tuggar sin mat.

Då passerade man den biten med blixtens hastighet.:angel:
Kan hända att jag läser in det mellan raderna då, men jag tycker nog att det är en bra bok att använda när man räknar foderstater i alla fall. Har ett antal andra böcker om nutrition för häst men jag tycker nog att den här är lättast att få grundkunskaperna i i alla fall.

Skulle vara intressant att veta vad "ett naturligt kraftfoder" är för nått? Läs boken en gång till är ett tips.. Sen hade det varit önskvärt att man hade uttryckt en del saker i den boken lite bättre, t.ex. att alla hästar klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder. Dock inte sagt att det är en bra bok, för det är det! Dock känns det som att man behöver ha lite bakgrundskunskaper för att ta till sig vissa delar i boken.

När det gäller betforn, så behöver den inte läggas i blöt om man ger små mängder och har en häst som inte kastar i sig maten. Risken för foderstrupsförstoppning är större med pelleterat foder och även havre. Dock har jag gjort valet att lägga allt i blöt.

86a - studerande till husdjursagronom och har bl.a. haft Margareta Rundgren som lärare

"Naturligare"......om man nu måste ge sin häst spannmål......som jag sagt förut och även läst, ett bra grovfoder i första hand. Jag är tvungen att ge min magrare häst kraftfoder kan tillägga att jag kollat tänder,avmaskad,allt man kan tänka sig. Detta är fortfarande min personliga uppfattning. Det finns andra alternativ ett kraftfoder som bara innehåller örter + olika grässorter som jag gärna skulle prova....men att beställa en hel pall till en häst....bäst före datumet hade nog gått ut för länge sedan....men om du har ett bättre förslag lyssnar jag gärna....kunskap kan man aldrig få för lite av.

Jag har försökt mycket med den hästen men tycker ändå att detta foder känns bäst(och syns) med tanke på att jag inte ger honom jätte mängder. Utan hö i första hand.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
Foder & Strö Jag har haft detta uppe förut. Köp en foder bok eller fler. Jag har flera men tycker förnärvarande att Christina Planck &...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: sirenia
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022