Ett tips till er som undrar

sirenia

Trådstartare
Jag tycker ni ska köpa boken Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck (husdjursagronom har undervisat vid slu)
Margareta Rundberg (undervisar agronom/hippologstudenter i husdjurs uppfödning vid slu)

Där får ni svar på alla era frågor och får en rättvis bild av hur hästars matsystem fungerar.

Där finns även svar på Fet/mager/träckätare/träätare ect hästar.
Det finns svar på allt.

Även vilket kraftfoder som lämpar sig till hästar/foderstater
Vitaminer/mineraler ja allt man kan tänka sig.

KÖP DEN bilda er en egen uppfattning,jag lovar ni kommer att få en helt annan bild om hur hästar fungerar, många aha upplevelser.

Jag får många frågor av kompisar som börjar förstå vad jag menar med ett så naturligt kraftfoder som möjligt....det har tagit några år.

Jag har ett kraftfoder tips som jag tycker är det mest naturliga (finns ett annat men är dyrt Hippolyt) av färdig foder. Xtreme horse makover gå dit och läs om det.

Sv: Ett tips till er som undrar

Hoppas att de flesta försöker ta till sig så mycket kunskap som möjligt, ang allt som har med hästen att göra, och inte minst utfodringen. Men även om alla här inne skulle läsa den boken, så tror jag fortfarande att det skulle föras diskussioner runt fodret.
Det är liksom lite skönt att "bolla" frågorna, vilket man inte kan göra med en bok.
Det är iaf min personliga uppfattning.

Det häftet finns inte längre att köpa, utan är ersatt av en omarbetad "Utfodringsrekommendationer för häst", också utgiven av SLU.

Jag har ett kraftfoder tips som jag tycker är det mest naturliga (finns ett annat men är dyrt Hippolyt) av färdig foder. Xtreme horse makover gå dit och läs om det.

Varför skulle den spannmålsblandningen vara naturligare än andra? Och inte kan man väl säga att spannmål är ett naturligt hästfoder?

Därmed inget ont sagt om spannmål som hästmat men det är inget som den vilda eller frilevande hästen äter. HH

Det finns en mycket bättre bok om Ni klarar av att läsa på danska Den store foderbog, skriven av en dansk veterinär Nanna Lutherson, går att beställa på de svenska internetbokhandlarna!

Ja den är jättebra! Kul att du hittat den. HH

Det häftet finns inte längre att köpa, utan är ersatt av en omarbetad "Utfodringsrekommendationer för häst", också utgiven av SLU.
Det är inte häftet hon menar utan boken. Observera att Margareta Rundgren är medförfattare, det var hon inte för häftet. Det här är en bok. Mycket bra faktiskt, jag använder den mycket!

Den har jag missat! Måste leta efter den. Hur är den jämfört med Frapes Equine Nutrition and Feeding? (som jag tycker om)

Sara

Den har jag haft i ett antal år, den är mycket bra :bow:

Utan att veta vad som ingår i detta foder men jag blir lite misstänksam. En ny användare (1 inlägg) som skriver ett iofs bra inlägg men avslutar med ett påstående utan motivering som egentligen inte har med övriga tråden att göra. För mig känns det som ett försök att göra reklam inlindat i en täckmantel av en seriös tråd.

Självklart.

Men jag tycker synd om tjejer som kanske inte är så kunniga frågar något, så får dom 15 olika svar, en del vettiga svar och en del mindre bra svar....hur ska dom kunna veta och sålla? Den boken är iallafall skriven av utbildade personer som borde veta vad dom talar om.

Hej!

Det är inget häfte! Det är en bok, finns att köpa. Den är super.

Jag håller delvis med. Men....det spannmål som passar häst bäst är havre enl författarna till boken.

Jag tror inte hårt tränande hästar bara klarar sig på hö.....Däremot tjocka fritidshästar som inte går så mycket skulle klara sig bra utan.

Är det inte i Christina Planck boken där det står att man kan blötlägga betfor.....? (eller ge den torr)?

*letar för jag har den här någonstans*

Absolut inte!!!!!

Jag har suttit många gånger här och läst frågor + svar men aldrig svarat....finns redan så många "experter" en del kunniga en del mindre kunniga.

Jag har provat det fodret och tycker om det...man ser vad hästen äter=ingen pellets.

Om man nu måste ge kraftfoder tycker jag personligen att det verkar vara en av dom som är mest naturlig och som inte kostar skjortan.

Betfor ska alltid blötläggas!!!!!!!!! Annars är det STOR risk för foderstrupförstoppning.

Läs i boken däri står det mycket braiga saker

Jag håller delvis med. Men....det spannmål som passar häst bäst är havre enl författarna till boken.

Jag tror inte hårt tränande hästar bara klarar sig på hö.....Däremot tjocka fritidshästar som inte går så mycket skulle klara sig bra utan.

Här behövs det mera böcker, där grovfoder är nyckeln.;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
Foder & Strö Jag har haft detta uppe förut. Köp en foder bok eller fler. Jag har flera men tycker förnärvarande att Christina Planck &...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: sirenia
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst