ett sto på tre vallaker...?

Sv: ett sto på tre vallaker...?

Där jag varit med mina hästar så har det aldrig varit problem med ihopsläpp! Hästarna brukar sköta den saken själva oavsett kön. Men om nu stoet redan går med en vallack och det fungerar (kanske högt rangad också eftersom han verkar vara mattjurig mm) så varför inte försöka prova. Hästar visar snabbt vad dom tycker. Funkar det inte så får dom väl gå bredvid varandra så stoet känner sällskap då den andre vallacken inte är där.
Varför bygga berg av småsten?! Se inte hindren utan se möjligheterna istället.
Då mår hästarna bra också!

jag hade som förslag att vi skulle dela av hagen innan stoet kom till oss, för att de skulle ha sällskap när val inte är där....men fick inte för ägaren till val. som åker iväg.....:confused:

hon bestämde att jag skulle byta hage till sommarhagen, den som är bakom ladugården, där som de inte kan se varandra.....

under juldagarna kommer det en kompis till val. och då ska de dela av vinterhagen.....:eek:
jag tycker det är en mycket krånglig stall"kompis", som jag inte riktigt drar jämnt med, försöker man tala dem till rätta så får man bara kalla handen...
men tänker inte utsätta vare sig stoet eller mina för några skador, han är benägen till att betäcka så varför testa?
han har ju inte gått enbart med val. innan utan anledning!
eller är det människan som bara är nyfiken på hästens beteende och vill testa gränser?

Hej!

Jag undviker i det längsta att blanda ston med valacker och vet jag att en valack betäcker ställer jag inte mitt sto med den hästen.

Förra året stog vi i hage med 2 valacker- -vilket funkade superbra! En period var det faktiskt 3 valacker på 1 sto, inga problem vintertid och inte heller under våren. Däremot fick vi ett nytt sto i somras, och genast började skadorna komma på min! Varje gång nån brunstade blev det tjafsigt i hagen, bråk och stim. Min lyckades skada sej flera gånger (hon var ranglägst och den som flyttade sej fortast när de andra kom)..

Jag försökte ta upp problemen med både stallägare och ägarna till valackerna, men eftersom stallägaren inte tyckte det var något problem och den ena hästägaren tyckte det var "gulligt" och den andra inte vågade gå emot stallägaren slutade det med att jag flyttade därifrån.

Så jag tycker du ska vara lite besvärlig och se till att stoet går med den hästen som inte är hingstig eller betäcker.

/Lavinia

jag hade som förslag att vi skulle dela av hagen innan stoet kom till oss, för att de skulle ha sällskap när val inte är där....men fick inte för ägaren till val. som åker iväg.....:confused:

hon bestämde att jag skulle byta hage till sommarhagen, den som är bakom ladugården, där som de inte kan se varandra.....

under juldagarna kommer det en kompis till val. och då ska de dela av vinterhagen.....:eek:
jag tycker det är en mycket krånglig stall"kompis", som jag inte riktigt drar jämnt med, försöker man tala dem till rätta så får man bara kalla handen...
men tänker inte utsätta vare sig stoet eller mina för några skador, han är benägen till att betäcka så varför testa?
han har ju inte gått enbart med val. innan utan anledning!
eller är det människan som bara är nyfiken på hästens beteende och vill testa gränser?

Är det bara EN som bestämmer över allas hästar? det låter ju inte klokt!
Det hade väl varit toppen om hagen hade delats av innan så hade det varit löst. Om din val nu är så bet.benägen:crazy:..skulle själv tycka det var jobbigt för man gör ju det inte lättare för andra hästägare. Problemet blir ju att man inte kan släppa ihop honom med någon annan då.

Jag skulle aldrig vilja släppa ihop ett sto med honom.:eek: Har du pratat med stoets ägare än? Fråga i så fall hur tankarna är.

Försök lösa problemen genom att PRATA med varandra och resonera. Ni är väl vuxna?! :mad:

Varför tillåta din stallkompis som har den andra vallacken att ta in en "kompis".Har hon frågat er andra vad ni tycker?
Vad säger stallägaren?
Det måste ju uppstå ett ytterligare problem då...eller?
Hur är det tänkt att hästarna ska gå då?

Hade jag varit er så hade jag stängslat av hagar så dom ändå "går tillsammans". Du kan väl göra som DU vill om den andra alltid sätter sig på tvären.
Är stoägaren med på att dela av så är ni ju två mot en!:idea:

"Kompisen" som ska komma blir ju inte ert problem då!;)

Lycka till och kör hårt! Låt inte EN ta över kommandot. Sätt henne på plats:banana:

Det är inte ett dugg snicksnack. Det säger sig självt att SJÄVLKLART är det en skaderisk när ston och valacker som normalt inte går ihop, släpps ihop alla samtidigt. Jag har haft häst i 35 år och sett en del, så för att du vid x tillfällen har lyckats skadefri är inte ekvivalent med att det för den skull är riskfritt, det förstår du nog själv? Inga hopsläpp är helt riskfria och helt klart ökar skaderisken ju fler individer som släpps ihop. Och nej, de fall jag sett genom åren har inte handlat om för små hagar, även om självklart ett sådant scenario skulle öka risken markant.

Den stora frågan är ju också, varför VILL man chansa?

Jag tror att väldigt många lever i tron att eftersom hästar är flockdjur så går det alltid bra att släppa ihop. Har man inte sett några fall där det resulterat i katastrof, så är man nog benägen att tro det, för det är ju så att i merparten av fallen GÅR det faktiskt bra. Men eftersom det alltid är en risk, oavsett, så är det väldigt olyckligt att dessutom gå in i ett hopsläpp där man redan VET att det finns några större riskfaktorer inräknade, som så att säga, ökar risken för att det går snett markant.

detta är ett sånt fall, vad jag kan utläsa, vilket också TS verkar inse.

min personliga åsikt är att det finns ungefär lika många olika slags hästmänniskor som det finns dammsugarpåsar....
(en djungel av olika modeller och fabrikat )
vissa går efter samma modell, vissa har köpt fel och får klippa lite för att det ska passa, en del kör med påslös dammsugare....
:rofl:

(hoppas ingen tar illa upp, detta är bara lite ironi.....)

Den stora frågan är ju också, varför VILL man chansa?

Nej, det kan man undra.

Vi har ett liknande problem i vårt stall just nu. Fem hästar varav tre valacker (en är min) och två ston.
Min går i nuläget med en av de andra valackerna. Den tredje valacken går med båda stona. Tyvärr ska min hästs hagkompis flytta om några dagar och då tycker alla andra att jag ska släppa in min häst i den blandade flocken vilket jag vägrar. Dels för att jag har en häst med diagnos som gör att han aldrig kan ställas av vilket gör att jag inte vill ha några skador. Dels för att han visat ett enormt hingstig beteende mot andra valacker vid ridning i sällskap av det ena stoet som han är jättekär i.
Eftersom ingen av de andra vill dela upp flocken så kommer min häst få gå själv tills vidare. Trist men så är det. För min del hade varit perfekt att ha båda valackerna i en hage och stona i en annan.

Håller helt med! Visst är hästar flockdjur, men tittar man på vildhästar till exempel skulle de ju ALDRIG acceptera att en ny häst dyker upp i flocken rätt vad det är! Nej den hästen skulle få kuta för livet. Och sen tror folk att det är okej att blanda flockar och släppa in nya hejvilt - i en hage där hästarna är omringade av eltråd och inte kan komma undan när det blir bråk! Det är ENORM skaderisk varje gång man släpper ihop okända hästar!!

Kan bara säga av egen erfarenhet (har hållit på med hästar i drygt 23 år). Vartenda, eviga år har det varit skador på hästarna ute på betet, med veterinärbehandlingar och pencillinsprutor som följd. Tills vi bestämde oss för att skaffa ett eget bete där vi INTE släpper ihop våra med nya hästar förra året. Resultatet? Inte en endaste skada! Hästarna njöt av sommaren för fulla muggar och jag kunder rida HELA sommaren :laugh: Såå underbart!

*KL*

forsta inte hur dem kunde slapp ihop den nya med existerande hastar samma dag :crazy:

ar val inte sa konstigt att det blir brak, ar val i sant fall battre att vanta ett tag sa dem far lara kanna varandra utan att "komma at". Coh haller med dem flesta ovriga om att det ar battre att halla betacknings villiga valacker borta.

Har man otur sa gar det at fanderns anda, grannen hade ihopslapp for natt ar sedan med en ny hast (mycket hastkunniga och hasten hade varit dar i nagra dagar). Slutade anda med att farsan fick skjuta ena hasten efter att ena frambenet blev avslaget (med veterinars godkannande, vi bor ratt avsides). Ibland spelar det nog ingen roll hur man gor, olyckan ar bara framme, men varfor utmana odet?

jaha...igår small det till i hagen.....

val som går med stoet sparkade till henne när jag stod och sopade i stallet, hon skulle dricka vatten och han rusar mot henne med öronen bakåt och klapper till henne på bakbenet.
stoet hoppar iväg på tre ben och stödjer inte på benet.....
han går efter henne och hotar, hon vill gå undan....

jag ringer stoägaren och berättar vad jag sett, hon är glad att jag ringde.

verkade som val hade en dålig dag, stallägaren kunde inte byta täcke på honom under morgonen, han bara vände röven mot honom så han släppte ut honom med pyjamasen på!
gissa om stallägaren fick det hett om öronen när fam otrevlig såg detta.....

hur som hellst stoet fick givetvis sår av val broddar, fråga inte mig varför hon har i broddarna..... sto ägaren vill att de broddar av men det kommer inte att gå smärtfritt eller utan konflikt , har fam otrevlig bestämt sig för något så ska det vara så.....
fam otrevlig drog i väg som en virvelvind i går med hästen i transporten, fräste och spottade som en ilsken katt, men hon kommer tillbaka....:cry:

nepp....fam otrevlig kommer inte att brodda av, för att de har hört att en häst på ett annat ställe hade minsann inga broddar i hagen och den hästen gick det så illa för så den fick avlivas på plats.....trots att stoet blev skadad och fick sår.......

och under intaget på julaftonskvällen så träffade jag stoets ägare, när de tog in sin häst i stallet såg vi att val hade slitit sönder hela vänstersidan på hennes tjocka ute täcke och bitit henne rakt igenom, så att hon var svullen om buken....
lill tjejen som rider henne blev jätte ledsen, stod och grät i stallet medans hennes mamma såg mest förtvivlad ut och arg, men höll väl kanske masken för sin dotters skull.....

jag sa till dem att dethär är inte ok, det är hästen som far illa och såhär får det inte gå till.
kräv att de ska ersätta täcket till att börja med så kan vi, om ni vill ,stängsla av så att hon går på baksidan tillsammans med mina fast på var sin sida!
så får fam otrevliga idioter ha sin häst ensam då.

jag ville bara krama om den lilla tjejen, det är ju för h...vete inte sant det här!

och så har fam otrevlig mage att tala om för stoets ägare att det har inte varit annat än problem sedan de kom till vårt stall :eek:

såg igår att stoet brunstar ju!

kan det vara så att val som hon går med har :
1 försökt att hoppa på henne?
2 visar aggresiva tendenser pga av ...?

hon står med svansen och "blinkar" med hela härligheten, pissar och går bredbent.....:rofl:

nej , förlåt inte roligt i ett stall med 3 valacker!

nu har vi stängslat om hela juldagen (pust), stoägaren var så tacksam att hon kramade mig i hagen när vi höll på, sambon och grävmaskinen tryckte ner stängselstolpar medans vi satte knorrar och tråd -vilket teamwork:love:

men nu undrar jag hur kommer mina reagera ( c-ponny&minischettis) på ett sto som brunstar på andra sidan tråden, de är iofs livrädda för tråden, men kan det slå slint bakom pannbenen på dem och springa in till grannflickan?

tips och råd!!!!!! :bow:

men snälla du....

varför är det konstigt att stoet hamnat i brunst?
en valack är fortfarande en häst av hankön, dvs de är inte helt av-hormoniserade. det krävs inte att den uppvaktat eller hängt på stoet för att den ska gå i brunst, det är standard att de kan komma i brunst i närheten av nya individer av hankön.

utöver det: mitt råd till dig, efter att ha läst denna och den andra tråden med bråk om huruvida stalldörren ska vara på glänt eller inte, är att FLYTTA. det låter otroligt otrevligt i ditt stall och allt tjafs mellan dig och den andra familjen. Hur kan du ens tycka det är värt det med all energi som går att störa sig på den familjen? jag fattar faktiskt inte.

jag säger inte att det är konstigt att stoet är i brunst, utan att nu ser vi anledningen till varför det är oroligt i hagen.

jag har mååånga gånger tänkt att flytta ,har varit och kollat i andra stall, MEN stallägaren vill inte att jag flyttar, jag själv anser att jag som kom dit först när stallet stod tomt tänker inte lägga mig!
ja detta tar absolut kraft och energi, jag är inte ensam om att tycka det är otrevligt, jag låtsas som om de är luft så mig stör de inte, däremot är stoägaren som får ta smällar när hon försöker komunisera med dem....

otrevligt stall när fam otrevlig är där ja, men när vi andra är där så pratar vi om allt som vanliga människor. jag anser också att de själva har valt att lägga ribban lååågt, vi snackar absolut inte skit om varandra, de är medvetna om vad vi alla känner.
senast idag gav de bara sin egna häst lunch så stoet fick gå utan, trots att stoägaren stod i stallet , hon frågade inte ens om hon skulle ge hennes med...stoägaren åker från jobbet på sin rast för att ge hästarna lunchfoder varje veckodag , men det verkar inte vara värt ett tack överhuvudtaget....

stallägaren är trött på dem och tycker att de gnäller och tjatar, vi alla hoppas på att de flyttar snart.

vi tänker inte låta dem köra över någon av oss

får säkert en massa inlägg om detta inlägget, men det är såhär och om ni själva hade mött dem så hade ni idiotförklarat dem med....

du framställde det som att anledningen till att stoet var i brunst måste vara att valacken hoppat på henne - vilket inte har med saken att göra ö.h.t.

Jag tycker upplägget verkar konstigt. Om det är så jobbigt i stallet att du skriver spalt kilometrar om denna familj, men stallägaren vill att du stannar, ja det har väl mindre med saken att göra, såvida stallägaren inte sätter ner foten och säger ifrån till familjen som inte passar in? Jag tycker mer det låter som en mjäkig stallägare, alternativt att ni har otydliga regler och du försöker lägga ner vad som gäller utan att ha mandat till detta, vilket skapar tjafset självklart isåfall.

finns det regeler och någon som har mandat i stallet finns inte tjafset, så enkelt är det. vem som har rätt eller fel är väl mindre viktigt, det som spelar roll är väl att det verkar oerhört otrevligt och jobbigt i ert stall med tanke på den energi du lägger ner på att klaga på denna familj osv? Istället för att lägga ner så mkt energi på att välja sida med stoägaren osv, så kanske du ska tänka att denne bestämmer ju över sig själv. Har denne valt att ha sitt sto med valacken så är det ju knappast ditt bord att tycka och styra och ställa runt eller hur?

jag har inte försökt att stå på någons sida, jag höll mig undan deras beslut när stoet kom, flyttade mina hästar och skötte mitt egna.
under tidens gång däremot har sto ägaren kommit till mig och ifrågasatt varför det står öppet osv, då vi märkte att vi har likadan syn på hästhållning och olika värderingar. Jag frågar henne innan vi gör någonting om det känns ok för dem och hon säger sitt.
det är så man hittar lösningar och kan kompromissa.

jag håller med sto ägaren om att det är tråkigt att det ska bli en konflikt ang broddar i hagen-när hästarna slåss osv...

jag försöker inte lägga fram regler jag inte har befogenheter till i ett stall som inte är mitt, utan det handlar om att behandla människor i ens närhet med en liiiiten gnutta normalt beteende....

om någon utav mina hästar hade sparkat någon annans häst med broddar i eller rivit sönder deras enda vintertäcke så hade jag åtminstone haft dåligt samvete för det eller överhuvudtaget bett om ursäkt för mina hästar och varit lojal och hjälpa till att tvätta sår eller bidra till ett nytt täcke och brodda ur, hade haft ångest och skämmas över mina hästar!

eller är jag konstig som tycker så?

jag tycker riktigt synd om stoägaren som fått sin häst skadad pga dumstridigheter av dem. man bör vidta åtgärder när de anfaller i hagen...

Varför slänger inte stallägaren ut dom?

Skulle dock inte brodda ur, man har broddarna av en orsak? Nu vet jag inte hur det ser ut där du bor men här fungerar det inte utan. Dock sära på hästarna!

jo, jag vil putta på mitt inlägg om hur mina kommer att reagera på stoet som brunstar på andra sidan tråden, tips och råd vore trevligt

jo, jag vil putta på mitt inlägg om hur mina kommer att reagera på stoet som brunstar på andra sidan tråden, tips och råd vore trevligt

Det kommer nog reagera antingen med att inte bry sig ett skvatt, kuta omkring och nosa/bråka över staketet eller försöka smita in till henne alternativt att hon försöker smita in till dem :p ingen aning helt enkelt, valacker bryr sig väldigt olika om det och ston beter sig väldigt olika då de är brunstiga. Hoppas staketen är rejäla oavsett!

var lite orolig att han inte skulle reagera på strömmen för att täcket tar emot...
så jag satte en tråd i grimman för han blev vääldigt lång i halsen...

allt verkar vara lugnt, de har varit brevid varandra i två dagar nu...
peppar peppar...

fam otrevlig däremot har packat sina saker och som det ser ut i våra ögon verkar de vara i flytt tagen...:banana:

Liknande trådar

Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 938
Senast: Tussinussen
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar