ett sto på tre vallaker...?

P

Pula

hur funkar denna kombinationen?

ett sto ca 19år arab(korsning?)
vall. 1, 22år c-ponny
vall.2, 4år shettland
vll.3, 9år quarter

val, 1 är mycket betäcknings benägen (!).
val, 2 liten men kaxig ;)
val,3 hög i rang, mat tjurig, ganska hingstig(tagen mkt sent)

hur skulle ni göra med ett ihopsläpp ?
stoet är van att gå i stor flock och inte ensam (ridskole-stallad ).

stoet och vall,3 har gått ihop i 2dgr och funkat bra.
men nu åker vall,3 iväg 3-4 dgr i veckan, då stoet blir ensamt...

vall 1&2 går oftast i egen hage , så ett sto skulle för dem bli kalas-circus roligt spännande men hur blir det när vall,3 kommer hem igen????

Sv: ett sto på tre vallaker...?

Det kan du ju bara märka när du släppt ihop, om det funkar eller inte!
Men att ha en betäckningsbenägen valack med ett sto är ju oftast inte bästa kombinationen, inte om den dessutom är ranghög ;)

Jag skulle aldrig ens funderat på att släppa ihop dem om du vet att de faktiskt är betäckningsbenägna och hingstiga, kan bli otäcka skador på både sto och vallacker om det vill sig till.

Men skall du testa skulle jag släppa ihop dem en och en. Alltså stot med en vallack och sedan ta den andra vallacken när den första fått bekanta sig ordentligt. Den tredje vallacken skulle jag släppt ihop med de två första när den kommit hem, och sedan släppt på stoet.

Dvs, så alla får bekanta sig en och en. Då minimerar du risken för kaos och skador.

Jag skulle aldrig ens funderat på att släppa ihop dem om du vet att de faktiskt är betäckningsbenägna och hingstiga, kan bli otäcka skador på både sto och vallacker om det vill sig till.

Men skall du testa skulle jag släppa ihop dem en och en. Alltså stot med en vallack och sedan ta den andra vallacken när den första fått bekanta sig ordentligt. Den tredje vallacken skulle jag släppt ihop med de två första när den kommit hem, och sedan släppt på stoet.

Dvs, så alla får bekanta sig en och en. Då minimerar du risken för kaos och skador.

Håller med! Jag undviker starkt (gör det i stort sett aldrig) att släppa ihop ston och valacker. Absolut inte om de är benägna att betäcka.

Jag har fått ett fint sto förstört på det sättet så jag har lärt mig den hårda vägen :( Men det är ju faktiskt inte bara stoet som kan lida skada av det - även valacken som betäcker kan råka ut för hemska skador. En kompis fick sin hästs ben avsparkat på det sättet förra året, stoet tröttnade helt enkelt och sa ifrån och olyckan var framme.

Men ska ni göra det råder jag er att släppa dem en och en först, iaf så att den mest ranghöga hästen får hälsa först! Gärna i hagen de normalt sett inte går i så blir det kanske inte så mycket revirtänk?

de två stallkamraterna jag har ville släppa ihop dem redan igår (söndag) , stoet kom till vårt stall i lördags...

stoet och vall,3 (som åker bort under veckorna) släppte de ihop efter att ha stått i stallet i ca 45 minuter, visst det gick bra hästmässigt, men det är ju en annan historia när det blir en konkurens med fler val emellan, eller har jag fel?
Nu står stoet ensamt i hagen.
jag har framfört min åsikt att jag vill vänta och det får ta den tid som behövs, allt fr. 2 veckor - 1månad ....men då att de får en möjlighet att gå vid sidan av varandras hagar/ dela av en hage -möjligheten att kunna nosa?, nu går de på varsin sida av stallet och ser inte varandra....
stoet ska ju få en möjlighet att komma till ro, med nya rutiner, människor, hästar mm.

jag vill inte göra något förhastat utan tar var dag som den kommer.
påpekar även att stoet får hösilage, vilket inte någon annan får eller ens är sprutade för

det är stallkamraterna som är ivriga att hästarna ska gå ihop

Senast ändrad av en moderator:

visst det gick bra hästmässigt, men det är ju en annan historia när det blir en konkurens med fler val emellan, eller har jag fel?
Nu står stoet ensamt i hagen.

Jag håller med, jag upplever att det kan bli konkurrens och en hel del hårda tag, jagande, sparkande mm när man blandar ston och valacker, särskilt om det finns benägenhet till betäckning.

Jag står i ett större stall och vi släpper numera inte ihop alla 15 hästarna sommartid när de ska gå på bete utan valacker för sig och ston för sig. Sedan dess har det vart superlugnt, jämfört med första året jag stod där och de blandade. Slutade med en fraktur på en av hästarna då två valacker skulle göra upp om stona. Ingen trevlig syn :crazy:
Det var dock inte bara valackerna som bråkade sisemellan utan även stona gick på varandra.

Jag har en flocksammansättning på 1 sto och 3 valacker som funkar helt friktionsfritt.... nu iof är ingen av grabbsen benägen på att betäcka....

idag har jag pratat med sto-ägaren, jag kom fram till att erfarenheten av häst var nog inte den starka sidan, hon ville ha min hjälp till att stängsla för det har hon aldrig varit med om och visste inte hur man gör, hon hade i sin tur frågat runt om hur man gör för att släppa ihop hästar och hade fått många olika svar om hur man kan göra.....
så jag tar mig tre djupa andetag och lugnar ner mig............

hur som haver , jag bad henne åka och kolla hagarna i em i dagsljus så hon får en uppfattning om hur våra hagar ser ut, så vi kan ta alla frågetecken som kommer fram. Sedan får hon suga på karamellen om hur hon vill göra med sin häst... :crazy:

Flera ston och en vallack är bra, men jag skulle aldrig släppa ihop flera vallacker och ett sto! det bäddar för bråk och slagsmål. -det är iaf en "tumregel" som jag fått lära mig.

Kanske kan du göra så att stot går tillsammans med en vallack? (dock inte den som gärna betäcker då det kan bli infektioner och sånt hos stot) och sen att två vallacker går tillsammans. Då behöver ingen bli ensam

Jag skulle inte släppa ihop i den konstellationen. För stor risk för skador när de ska "kappas" om stoet och det faktum att en av valackerna är betäckningsbenägen hade gjort att jag aldrig släppt in mitt sto!

Hur menar du , att stallägaren ska suga på karamellen om hur hon vill göra med sin häst?

skaderisken är minst lika stor för den med valacker, i en sån konstellation.

skulle aldrig ens tänka tanken.

för min del kan jag inte ens förstå hur man ens kan tänka tanken, att släppa ihop 15 hästar blandat valacker och ston som normalt går uppdelade. det säger sig självt att det leder till enorm skaderisk, av kalibern att det i stort sett är ett mirakel om det INTE blir skador.

SnickSnack att det skulle vara sån otrolig skaderisk att släppa ihop x antal hästar eller x antal ston/valacker!!!! Det är klart om det är en ranghög, betäckningsvillig valack kan det ju strula lite, men hästar är FLOCKDJUR och trivs bäst flera ihop, se bara till att det är ordentligt tilltagna hagar, inga "hörn" där hästar kan bli inträngda osv.
Har flyttat min häst flera gånger till nya stall, det har aldrig varit något snack vid ihopsläppningen. Fast jag var nervös när jag precis köpt honom och han skulle släppas ut till för honom helt okända 23 hästar! Tänk bara på sommarens hingstsläpp, där om något skulle det väl bli skador när man släpper ihop okända hästar med varandra!!!! Men alla hästar (ialla fall 99%!!) kan "läsa av" varandra, och undviker i det längsta att skada varandra. Visst kan det bli lite skri och pucklande, men det är oftast bara i undantagsfall någon blir skadad, och då oftast bara någon rispa eller en svullnad efter ett för hårt bett. Oftast är felet då, som jag skrivit tidigare, för små hagar (hästen kan inte dra sig undan) eller felaktigt stängslade (bildat "hörn")
Tack för ordet!

SnickSnack att det skulle vara sån otrolig skaderisk att släppa ihop x antal hästar eller x antal ston/valacker!!!! Det är klart om det är en ranghög, betäckningsvillig valack kan det ju strula lite, men hästar är FLOCKDJUR och trivs bäst flera ihop, se bara till att det är ordentligt tilltagna hagar, inga "hörn" där hästar kan bli inträngda osv.
Har flyttat min häst flera gånger till nya stall, det har aldrig varit något snack vid ihopsläppningen. Fast jag var nervös när jag precis köpt honom och han skulle släppas ut till för honom helt okända 23 hästar! Tänk bara på sommarens hingstsläpp, där om något skulle det väl bli skador när man släpper ihop okända hästar med varandra!!!! Men alla hästar (ialla fall 99%!!) kan "läsa av" varandra, och undviker i det längsta att skada varandra. Visst kan det bli lite skri och pucklande, men det är oftast bara i undantagsfall någon blir skadad, och då oftast bara någon rispa eller en svullnad efter ett för hårt bett. Oftast är felet då, som jag skrivit tidigare, för små hagar (hästen kan inte dra sig undan) eller felaktigt stängslade (bildat "hörn")
Tack för ordet!

Har samma erfarenhet som dig. Min mamma jobbade under många år på ridläger. Jag va alltid med och hade mina hästar med mig. Vi släppte alltså i två helt främmande hästar till ca 20 andra hästar i stoorra hagar. Visst sprangs det en del, men inte en enda skada under de 10 åren som mamma jobbade på olika läger.

Jag tror att det största problemet är för små hagar.

MVH Russin8

Det är inte ett dugg snicksnack. Det säger sig självt att SJÄVLKLART är det en skaderisk när ston och valacker som normalt inte går ihop, släpps ihop alla samtidigt. Jag har haft häst i 35 år och sett en del, så för att du vid x tillfällen har lyckats skadefri är inte ekvivalent med att det för den skull är riskfritt, det förstår du nog själv? Inga hopsläpp är helt riskfria och helt klart ökar skaderisken ju fler individer som släpps ihop. Och nej, de fall jag sett genom åren har inte handlat om för små hagar, även om självklart ett sådant scenario skulle öka risken markant.

Senast ändrad:

kanske var otydlig...
nej, stallägaren har inget hästintresse alls,har inga hästar...
stoets ägare skulle suga på karamellen och återkomma om hon vill ha min hage avdelad så de kan nosa eller så.
hon har fortfarande inte kontaktat mig....
men i mina ögon , jag känner till hästen sedan tidigare, tycker jag att hon tyckte det var ganska skönt att gå själv ett par dagar, hennes blick är lugn och fin.
men dock tror jag att det kan bli tråkigt i längden för henne, hon har sällskap av quartern ca 3-4 dgr/vecka.

min 22 åring är den som är betäckningsbenägen och jag vill inte att han ska skada vare sig själv eller andra, så nej, det kommer inte bli ett hopsläpp.

tänker bara på hur det blir i sommar då hon ska brunsta......suck...........

Tack för ordet!

Jag skulle ALDRIG släppa ihop mitt avelsto med en valack, särskilt inte en som betäcker. Det är inte roligt att få ett sto förstört så hon inte kan bli dräktig!
Och jo, det kan gå åt helvete även om hagarna är utformade precis så som du beskriver.

jag tycker att man kan utsätta hästar för stress om man släpper in en helt ny häst till nya hagar,hästar,människor osv
jag tycker inte att det känns ok. eller ens rättvist mot den nya hästen att börja sin nystart med ett ihop släpp på det antalet som vissa har som flock här på detta forumet.

och enligt lag får man inte utsätta djur på ett sätt som kan vara stressfullt eller onödigt lidande,
jag upplever att om vi skulle släppa in min betäckningsbenägna val. till hennes sto så tror jag med störrsta sannolikhet att han skulle vilja hoppa på henne och hon skulle svara med sparkar , vilket resulterar i att vid skador i det fallet där jag varit medveten om konsekvenserna så hade jag kunnat skona honom/henne från onödigt lidande.............

samt att låta tre val. konkurera om 1 sto....inte schysst

säg i från om jag har fel.......?

Du ska kanske inte dömma sto ägaren om han/hon är tillräckligt hästkunniga bara för att dom inte vet hur man stängslar eller släpper ihop hästar. Jag själv har mycket erfarenhet sen barnsben vad det gäller hästar, med egen häst, men just att släppa ihop sto-vallack är ett konststycke i sig. Många har delade meningar om det. Där jag var fanns det folk som tog hand om den saken, likaså stängsling. Idag stängslas det som man inte gjorde förr.
Han/hon kanske har stor hästkunskap ändå och vet vad Han/hon gör. Annars köper man inte häst!

Jag tror stoägaren är tacksam för din erfarenhet isåfall och ni kanske har erfarenheter att utbyta istället.

Där jag varit med mina hästar så har det aldrig varit problem med ihopsläpp! Hästarna brukar sköta den saken själva oavsett kön. Men om nu stoet redan går med en vallack och det fungerar (kanske högt rangad också eftersom han verkar vara mattjurig mm) så varför inte försöka prova. Hästar visar snabbt vad dom tycker. Funkar det inte så får dom väl gå bredvid varandra så stoet känner sällskap då den andre vallacken inte är där.
Varför bygga berg av småsten?! Se inte hindren utan se möjligheterna istället.
Då mår hästarna bra också!

Liknande trådar

Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 938
Senast: Tussinussen
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar