Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Ajabaja

Trådstartare
Jag ska försöka hitta nytt sällskap till min ponny, valack. Jag tror att ett yngre sto eller äldre valack skulle passa bäst för honom. Själv vill jag helst ha ett yngre sto. MEN de ska dela hage med ytterligare tre valacker. Alla fyra grabbarna är snälla, en är kastrerad sent vid åtta års ålder. Han var supersnäll som hingst och stod i stallet bredvid ston utan problem.

Kan det funka tro? Vad är era erfarenheter?

Lite spekulationer!:bow:
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Min personliga åsikt är att man inte ska ha ston och valacker ihop för även om de är kastrerade är de fortfarande i stånd till att betäcka vilket är en risk både för stoet och valacken.

Sen är det inte helt ovanligt att valacker kan bli vaktiga runt ston, dvs en valack kärar ned sig i stoet och ingen annan häst får lov att komma i närheten.
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Det där skiljer hemskt mycket från hästar till hästar, i mitt tycke. Både huruvida de är hingstiga eller ej gentemot både stoet (betäckningsrisk) och de andra valackerna (om någon "tar" stoet från de andra), och förstås hur stoet är.

Jag föredrar att ha mitt sto med valacker då hon trivs bättre med dem än andra ston. Hon har som mest gått på bete med ca 13 andra hästar där nog hälften var valacker - inga bekymmer. I dagsläget går hon med tre valacker varav två 20+ och en 4-åring, och det går hur bra som helst, men så har hon också mycket skinn på näsan och står över två av dem i rang. Den tredje och tillika ledaren är hon lite extra förtjust i, vilket är ömsesidigt från hans håll, men absolut inte på något hingstigt/påfluget vis ens nu i brunstperioden. När hon gick i en sjukhage i direkt anslutning till den vanliga hagen turades valackerna så snällt om att stå och hålla henne sällskap.

(Och ska jag vara ärlig var det inte förrän för ett par år sedan som jag förstod att många är rädda för att ha ston och valacker ihop. Det är aldrig något jag fått lära mig under alla tidigare år, och inte heller något som varit ett bekymmer, man har mixat ston och valacker hejvilt i både par och större grupper i alla stall/på alla beten jag fram till dess stått på, och jag kommer aldrig att ha några tveksamheter kring det såvida någon specifik valack inte betäcker.)
 
Senast ändrad:
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Jag har haft tre valackar som gått med ston varav en som var lägst i rang. De övriga två betäckte. Då flyttades de givetvis till hage utan ston. Den ena blev helt oridbar om fel sto gick i hagen brevid. Nu har jag bara ston och det ska mycket till för att de ska få gå med valackar.
Bägge mina var snälla innan och de var båda tidigt kastrerade.
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Innan min stallbo flyttade hade vi ett sto, en hingst och tre valacker tillsammans.
Det gick bra!
Stoet var cirka 12 år, ena valacken 17 år, hingsten runt året och de andra valackerna 5-6 år.
Fungerade bra då!
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Jag skulle inte rekommendera att ha valacker och ston blandat.
Först och främst är det en risk att valackerna betäcker stot, vilket kan ge infektioner osv. Och även skaderisk för valackerna om stot inte är brunstigt.
Det finns även en stor risk att det blir bråk mellan valackerna.
Helt enkelt kan det bli "rörigt" i hagen och jag skulle nog inte ens fundera på saken.

Kan funka med fler ston och en valack, men jag skulle inte vilja ha flera valacker och ett sto.
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Vi har blandat, just nu 5 valackar och 2 ston, fungerar hur bra som helst. Tycker flocken fungerar otroligt bra ihop. Det har kommit och gått en hel del både ston och valackar och det har aldrig varit några problem ovavsett mängden ston.
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Vi har haft det och det var väl sådär måste jag säga. Blev en del bråk grabbarna emellan. En av dem är hingstig runt ston och nya hästar, och då hackar han på de andra samt att han betäcker stoet.
Så helst inga ston i gruppen igen.
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Nu har vi tre valacker och ett sto i hagen..

I Början gick det inte så bra, vi tänkte sära på dom eftersom det blev lite rörigt i hagen, den ena valacken blev väldigt överbeskyddande över stoet(Som kom ny in i gänget).. Nu en månad senare fungerar det klockrent.. Har ett gäng glada och nöjda hästar..

Så det beror nog på hästarna i sig tror Jag.. Det finns ju tyvärr vallacker som betäcker, och det är ju inte alls bra..
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Jag har alltid haft mina ston tillsamman med valacker utan några som helst problem sen 60-talet och fram till nu.

Har ALLTID stått inackorderad....
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Jag har två valacker och ett sto som går tillsammans utan problem. Men det beror mycket på individerna också. Har valackerna gått med ston tidigare och hur har det fungerat?
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

En sak som jag inte riktigt fattar - din häst har ju redan sällskap av de andra grabbarna ?

hursom, jag hade inte satt ihop ett sto med dessa om jag inte var tvungen
 
Sv: Ett sto och fyra valacker - kan det funka?

Varför skulle det inte fungera? Jag har aldrig haft problem med vare sig blandflock, hingstflock eller ren stoflock ect. De anpassar sig, men sen har jag också islänningar som är socialt kompetenta, lugna och harmoniska. Nu har vi 2valacker och två ston. En jättetrevlig och bra flock.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 114
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 408
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp