Ett sätt att lära ut ligg..

Oliven

Trådstartare
Funderar bara lite... Fick höra om ett sätt att lära hästen ligg, tänkte nu hör med er om vad ni tycker om det sättet, om ni inte gillar det, varför inte, och tycker ni det verkar skadligt mot hästen på något sätt?

Man har hästen helt lös i t ex boxen, sen lyfter man upp ett framben och håller i det, t ex högerben, du håller det i vänster hand och tittar åt samma håll som hästen. Ibland kan man luta sig liiite mot hästen, "knuffa" lite löst. Så ska man stå tills hästen gör en antydan till att lägga sig, då ger man beröm (och kanske slutar för dagen), nästa gång kanske man kräver lite mer och tillslut vill man att hästen ska lägga sig ned.

Nå vad tycker ni...?

Sv: Ett sätt att lära ut ligg..

njaaa.. Jag tycker det låter lite som att knuffa omkull hästen. Men det kanske funkar jag vet int. Det är inget jag skulle testa, då står jag hellre över att lära hästen lägga sig ner.
Det får mig att tänka på såna som binder upp ena benet på hästen.. jag vet att det inte var samma sak, men som jag skrev, det är inte någon metod jag skulle sätta högst på listan..

Hur ska du få hästen att lägga sig ned med bakbenen? Tycker det låter mer som en början till att buga.

rebecka Östh har väl skrivit en bok om såna konster?Sök efter den vet ja...lycka till

Funderar bara lite... Fick höra om ett sätt att lära hästen ligg, tänkte nu hör med er om vad ni tycker om det sättet, om ni inte gillar det, varför inte, och tycker ni det verkar skadligt mot hästen på något sätt?

Man har hästen helt lös i t ex boxen, sen lyfter man upp ett framben och håller i det, t ex högerben, du håller det i vänster hand och tittar åt samma håll som hästen. Ibland kan man luta sig liiite mot hästen, "knuffa" lite löst. Så ska man stå tills hästen gör en antydan till att lägga sig, då ger man beröm (och kanske slutar för dagen), nästa gång kanske man kräver lite mer och tillslut vill man att hästen ska lägga sig ned.

Nå vad tycker ni...?

Hm ... låter som "Tvång" på något sätt ... Läste nånstans att man skulle lära hästen först att buga sen knäböja och sen ligga ... Men vad vet jag, man kan ju inte läsa till sig allt :smirk: ... Säg till om du vill höra lite mer hur det gick till enligt boken ;)

Vill gärna höra mer om boken! Provade nån gång, men det kändes inte riktigt rätt...

Det du beskriver är ingen bra metod för att få hästen att lägga sig ner. Att lägga hästen är den yttersta formen av dominans, eftersom du då tar ifrån den alla flyktvägar och allt försvar. För att nå den dominansen och det ledarskapet behöver man träna i många många år.

Visst finns det snabbare sätt att få hästen att lägga sig, men då blir det ett tvång, en kamp er emellan som kan sluta olyckligt med spår i all hantering, ridning osv.

Vill du veta mer om Rebecca Östh kolla på http://www.trick-training.nu

Visst finns det snabbare sätt att få hästen att lägga sig, men då blir det ett tvång, en kamp er emellan som kan sluta olyckligt med spår i all hantering, ridning osv.

Vill du veta mer om Rebecca Östh kolla på http://www.trick-training.nu

Sedan kan man ju också tillägga att en häst behöver hela sin balans för att lägga/resa sig.

Är den i sned balans med överskjuten vikt bakåt så kan hela vikten på nolltid fördelas på enbart en has.
Och den hasen går då tvärt av.

Detta är inte alls ovanligt bland äldre hästar eller nyfölade märrar som legat för länge.

Att träna sånt kräver väldigt duktigt hästfolk och ett GARANTERAT halkfritt golv.

Skulle aldrig i livet hålla på med sånt då jag vet exakt hur det låter när en has går rakt av.

AM

Tycker att det låter som en ganska bra ide... Har du provat?? :bump:

Tycker du fortfarande det efter att ha läst inlägget ovan?

Varför vill du att den ska ligga ner då? är det inte för att stärka tilliten, eller lite som ett fint bevis på att hästen verkligen litar på en när den lägger sig ner? Med den metoden du beskriver låter det ju lite som att lägga ner hästen, och då tappar det ju syftet lite grann?
Jag tycker det låter som en dålig idé..

Militären lärde förr kavallerihästarna att lägga sig ner på kommando. Jag har inte hittat någon beskrivning på hur träningen gick till.

Tyvärr efterom det hade varit intressant att få reda på hur det tränades in.

( Man behövde kunna lägga hästarna bla för att skjuta äver deras ryggar eller ha ner dom i en låg markprofil vid beskjutning).

/KT

Åh, om du hittar något om det måste du göra en tråd om det! :D
Skulle vara jätteintressant att veta. Man ser ju ofta i gamla 'krigs'filmer och även westernfilmer att de lägger hästarna ned, verkar smart.

Åh, om du hittar något om det måste du göra en tråd om det! :D
Skulle vara jätteintressant att veta. Man ser ju ofta i gamla 'krigs'filmer och även westernfilmer att de lägger hästarna ned, verkar smart.

Jag kommer ihåg att min far berättade när jag var liten att när han gjorde lumpen skulle de även lägga hästarna. Men när de prövade var det inte en enda häst som lade sig ned. Då kom en av befälen förbi och röt kommandoordet och ALLA hästarna lede sig ner på studs.

Ungefär som på ridskolan när alla hästarna fattar galopp när ridläraren säger galopp...:D.

( Nu kommer jag inte ihåg exakt vilket ord min far använde som kommandoord eftersom jag var rätt liten då men jag kan föreställa mig att det var något kort och militäriskt typ: "ligg" eller "ner" eller "skydd". Nu som vuxen och med farsan inte i livet längre ångrar ju jag att jag inte frågade mera om det...)

/KT

Min första reaktion är att den hästen kommer bli precis som min shettis var, och lägga sig så fort du tar upp hovarna på den, vilket den gjorde för att förra ägaren lärt honom det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 112
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 698
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka