Ett sånt där jobbigt problem...

anybody

Trådstartare
...som det är svårt att prata om (Ja, jag är tydligen lite känslig ;) ). Därför har jag även skapat ett anonymt nick.

Jag vet inte riktigt varför det är så jobbigt att prata om när det gäller mig själv, har absolut inga problem att prata om det när det gäller någon annan. För att göra det enkelt för mig själv vänder jag mig alltså till buke ;) Så, till saken: Jag har de senaste tio åren haft problem med magen. Det går lite periodvis men är helt oförutsägbart. När jag får en "attack" har jag mellan typ 2-15 minuter att ta mig till en toalett, annars är det kört. Det känns ungefär som magsjuka, jag blir sjukt illamående, gåshud på hela kroppen och ett jävligt obehag.

Det har som ni förstår skapat problem när det inte finns någon toalett inom någon minuts avstånd. :p Men det som nu gjort det värre är att när jag inte har problem med diarré, har jag istället problem med att så fort det blir lite fast så blöder det och gör så in i helvete ont varje gång jag går på toa. Jag inser att jag är fjantig som tycker att det är jobbigt att uppsöka läkare, jag vet att det är dags. Känner mig allra minst sugen på att slänga upp rumpan i nån läkares ansikte haha! Kan någon vänlig själ lugna mig lite och tala om hur en undersökning går till? Är det någon som haft liknande problem?
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Oavsett hur en eventuell undersökning går till så måste du ju söka hjälp för det!
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Ja jag har ju insett det, tycker bara att det är sjukt jobbigt. Men det är väl bara att göra antar jag :)
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Jag kan få sån panik-mage och bli så som du säger. Är laktosintolerant.c
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Nu vet jag ju inte säkert, men jag kan tänka mig att du får lämna ett "träckprov" ;) Du lär ju iaf få ta en del prover, att stå och titta dig i rumpan tror jag inte ger läkarna så mkt att gå på, men vad vet jag :p
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Har haft exskt som du hela mitt liv tills för snart tre år sedan då det slog slint fullständigt och hela matsmältningen med tillbehör kollapsade.
Det visade sig att jag inte tål fruktos. Alls. Ge mig tre vindruvor sen är jag helt förstörd i en vecka.
Så går det när man överbelastar systemet:(
Hoppas du kan hitta vad det är du reagerar på och misstänker du fruktos får du gärna pm:a, jag har blivit lite expert på området efter nästan svultit ihjäl och fått skörbjugg;)
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Jag är undersköterska och har assisterat vid rektoskopiundersökningar. Du får först fasta och tömma magen innan du kommer dit. Så får du, som du redan vet, lägga dig i en gynstol och så får du en klatt glidmedel därbak och så förs något som liknar en slang med en kamera i spetsen upp i ditt tarmsystem. Inte så trevligt, men du överlever garanterat prosessen utan men! Men som någon här sa, det kan ju vara så att det är något du inte tål. Om du vill kan du testa dig själv. Antagen blir du inte dålig av ris, quinoa, kött, fisk, vanlig grönsallad, gurka, och någon vitamintablett extra om dagen. Ät det ett tag och utvärdera. Så kan du lägga till en sak i taget och se hur du mår då. Apoteket har något som heter Sunwic, en slags japanska frön. Smakar inget och hjälper en del men inte alla och är i vilket fall ofarligt.
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Tänkte på att du blöder när du bajsar hårt. Du har inte hemorrojder?
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

kl

Tack så hemskt mycket för alla svar!!
Laktos tror jag inte att det är, när jag bodde hemma åt vi laktosfritt vilket inte gjorde någon skillnad. Fruktos däremot har jag funderat på om det kan vara! Jag har försökt skriva matdagböcker men inte sett något samband, just frukt har jag dock svårt för ofta. Men ibland känns det som att jag kan äta vad som helst och ibland ingenting. Angående blödandet läste jag någonstans att om man har chrones kan man få analfistlar, funderade på om det kunde vara något sådant?

Tack för avdramatiseringen av undersökningen, det känns faktiskt redan lite bättre! :)
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Ja, man kan få fistlar pga Crohns (been there, done that...) MEN det är inget man kan självdiagnostisera. Har man problem med magen som inkluderar blod SKA man gå till en läkare. Min diagnos blev 6mån försenad för att jag tyckte det var skämmigt att prata om sådana här problem och det är inget jag rekommenderar. Vad gäller maten är det ingen specifik diet som hjälper om man har Crohns, man får testa (med hjälp av dietist om man vill) vad som fungerar. Min läkare säger att stannar maten och det känns bra, fortsätt äta det.

En bekant väntade för länge att uppsöka vård (av samma anledning, det var skämmigt), det resulterade i en akutoperation.

Vad gäller undersökningarna de gör är de väl inte så trevliga men det går alldeles utmärkt att stå ut (jag har gjort alla mina koloskopier utan lugnande eller bedövning). Alternativet att inte göra undersökningen är värre.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

En bekant till mig har haft god hjälp av boken Hej Mage. Lycka till med undersökningen.
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Jag har likadan mage som du. Jätte jobbigt problem.
Första gången jag gick till läkare/vårdcentral så gjorde hon en vanlig undersökning dvs upp med nåt finger där bak och kollar läget ;)
Om du blöder ljusrött blod kan det vara hemorrojder eller analsprickor som är ganska enkla att behandla. Är det mörkrött blod kan det komma inne från tarmar och då är det mer akut att kolla upp.
Jag blev även kallad på en "tarm röntgen" som jag aldrig gick på dock. En sån när man fylls på med vatten baktill och sen röntgas vad jag har förstått men är ej säker.

Jag har löst mitt problem genom att jag äter dimor i förväg när jag vet att jag kommer vara på ett ställe utan toalett, det stabiliserar min mage bra. Sen var jag också kommit på att jag inte tål havre, och extremt lite av fiberrik mat. Fet mat och vitt bröd funkar bäst för mig, sjukt men så är det :)

Hoppas att du hittar vad som funkar för dig!
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Man får absolut inte behandla en lös mage med blodig avföring med Dimor utan läkares rekommendation! Blöder man ska det kollas av läkare. Visst, det kan vara något "enkelt" (men smärtsamt) som hemorrojder men det kan också vara något värre.

En del värktabletter kan ställa till magen om man har en inflammatorisk magsjukdom, jag får tex inte ta Ipren eller Paraflex, de är båda tarmretande.
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Precis som athena_arabians har jag Crohns. Första undersökningen hos husläkaren resulterade i ett finger i rumpan (inte ett dugg skönt när man har världens inflammation i tarmen) men snabbt och enkelt. Andra undersökningen var en rektoskopi hos husläkaren. Fick ligga på sidan och så kollade hon med ett rör i rumpan. Definitivt inte skönt, men överlevde det med (jag är rätt smärtkänslig).

Fick remiss för koloskopi, där fick jag lugnande och smärtstillande när det gjorde ont så till sist somnade jag ;) så därmed var inte det obehagligt så länge heller.

Jag väntade några månader med att söka läkare för att jag tyckte det var pinsamt. Min läkare tyckte inte det var det minsta pinsamt och tog mina problem på största allvar.

Jag är rätt smal och tappade 10 kg på några månader - inte att leka med. Så ring läkare och boka tid snarast, är mitt råd. Förhoppningsvis kanske du har nåt enkelt problem som är snabbt avhjälpt. Om inte annat så är det bra att få hjälp, få en diagnos och få medicinering.

För mig hjälpte inte Dimor eller andra tabletter (provade sådana först när jag trodde det berodde på stress bara). Och de ska inte tas i förebyggande syfte och har de heller inte hjälpt inom ett par dagar ska man söka läkare ändå.
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Man får absolut inte behandla en lös mage med blodig avföring med Dimor utan läkares rekommendation! Blöder man ska det kollas av läkare. Visst, det kan vara något "enkelt" (men smärtsamt) som hemorrojder men det kan också vara något värre.

Enligt min läkare var det inga problem så länge magen och avföring fungerar om det ska :)
Men alla gör ju olika.
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Men då har du ju läkares rekommendation för just dig. Att gå emot vad som står i tex fass och rekommendera till en anonym person på ett forum är dumt.
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Men då har du ju läkares rekommendation för just dig. Att gå emot vad som står i tex fass och rekommendera till en anonym person på ett forum är dumt.

:bow: :bow:

Saxat från FASS angående Dimor:

Använd inte Dimor

om du är allergisk (överkänslig) mot loperamid eller något av övriga innehållsämnen i Dimor,

till barn under 12 år,

om du har hög feber eller blod i avföringen (akut dysenteri),

vid akuta symtom på inflammation i tjocktarmen (ulcerös kolit),

vid inflammation i tunn- och tjocktarm orsakad av invasiva bakterier, inklusive Salmonella, Shigella och Campylobacter,

vid inflammationsliknande tillstånd i tjocktarmen orsakade av antibiotika (pseudomembranös kolit),

om passagen av föda genom tarmen redan är långsam, t ex vid förstoppning eller utspänd buk.

Bara för att något inte är receptbelagt betyder inte att man kan använda det hur som helst och problem med tarmen ska man ta på allvar. Det kan snabbt gå illa och ingen vill väl ha en påse på magen.
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

:bow: :bow:

Saxat från FASS angående Dimor:



Bara för att något inte är receptbelagt betyder inte att man kan använda det hur som helst och problem med tarmen ska man ta på allvar. Det kan snabbt gå illa och ingen vill väl ha en påse på magen.

Jo men snälla nån. Jag sa vad som fungerade på mig och skrev även att jag hoppas att ts hittar vad som funkar för hen.
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Jo men snälla nån. Jag sa vad som fungerade på mig och skrev även att jag hoppas att ts hittar vad som funkar för hen.

Jag är ledsen men ditt första svar var tvetydigt och kunde mycket väl läsas som ett råd. Det är totalt oansvarigt att göra det, mag-tarmproblem kan vara mycket komplicerade att komma tillrätta med. Det är inte något man gissar sig till eller självdiagnostiserar på ett forum. Jag har suttit på akuten tre gånger pga min mage, varav en gång blev jag inlagd i en vecka med enbart dropp som föda.
 
Sv: Ett sånt där jobbigt problem...

Jag har haft liknande problem plus i vuxen ålder även magkatarr. LCHF är det bästa som finns enligt min mage, som sköter sig exemplariskt om jag drar ner på kolhydraterna.

(Äter alltså inte LCHF men försöker begränsa kolhydratintaget eftersom jag vet efter tidigare LCHF:ande att jag mår så galet mkt bättre med mindre kolhydrater).

Att gå och kolla upp magen är dock det första jag tycker att du ska göra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ inatt fick jag sån plötslig attack. låg i sängen o skulle sova -- så blev jag så jätteillamående o konstig i kroppen.. började...
Svar
17
· Visningar
2 094
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp