Ett par frågor

D

_Dixie_

Jag rider en arab som är 12 år.
Han är mycket väluppfostrad och ursnäll, men i sadeln är han oftast ganska okontrollerad.
När man ska sitta upp börjar han gärna svänga runt eller börja trava.
Hur får man honom att stå still? Går det att träna på?
Och när jag travar börjar han nästan alltid galoppera direkt fast jag inte vill det! Alla säger att om man rider western får man inte dra hästen i munnen utan bara göra lätta tygeltag.
Men vad gör man med en häst som man måste vara hårdhänt med för att han inte ska börja galoppera?
Går det att träna på? Och hur isåfall?

Sv: Ett par frågor

Du skall ju inte sitta och seg dra hela tiden...

Men klart att du får ta tag hårt i hästen och visa att du inte tolererar ett beteende precis som med vilken anana häst som helst.

All ridning går ju i varandra.

Men ta hjälp av någon som är kunnig.

Lycka till!

korta upp tygeln ordt. på den sidan som du hoppar upp på å låt den andra va lös, lura han nåra gånger genom att "ta sats" va sedan me och låt han springa runt dej med den korta tygeln hållen vid hornet, du försöker stå still och bara snurrar, hästen blir snurrig före dej, han kommer snabbt att lära sej att detta inte är skoj!:rofl:

Det är "mildare" att bli arg och säga till på skarpen en gång än att sitta å nö hålla hela tiden, hästen gör bara allt för att springa ifrån dej, gör halt å rygga varje gång, ny travskänkel osv tills det inte blir gallopp längre, men tänk igenom ordt först, är du säker på att du inte ger minsta galopp vink? man kan ju inte både bestaffa å belöna samma betende!:)

tack för tipsen!
nej, jag ger inte den minsta galoppvinken, eftersom jag bara sitter ner och försöker få honom att lugna takten.
för om jag bara tar det lugnt i sadeln och styr honom, så ökar han takten hela tiden tills det blir galopp. jag bromsar honom och vi travar lugnt ett tag tills han börjar öka och fattar galopp snabbt igen.

Hej!
Jag undrar om den Baron du rider kan vara min gamla häst. Heter han Baron af Shaheer? Han var även svår att sitta upp på när jag hade honom. Skulle vara kul att veta var han finns idag.

Mvh Prussiluskan:confused:

Kan det säkert vara! :eek:
När jag var hemma hos ägaren och hälsade på sa hon att hästen hette Baron de... eller Baron af någonting. Mer kom hon inte ihåg, men hon hade det uppskrivet någonstans.
Och han är otroligt svår att sitta upp på ja...
Börjar snurra runt eller trava. Brukar dröja ungefär fem - tio minuter innan jag kommit upp. :smirk:
Och eftersom du bor i Skåne tror jag inte det är någon omöjlighet.
Vet du vad ägaren heter som köpte honom?

Baron är hästen som är min avatarbild.

Hej Dixie!

Jag tror det är "min" Baron, det liknar honom. Han är nog såld flera gånger, den som äger honom nu tror jag är tredje ägaren, sen jag sålde honom. Jag sålde honom till en kille i Ullstorp utanför Kristianstad, där stod han nog mest i en hage. Det var han som kastrerade honom, han var stilig som hingst!
Kan jag få din mail adress? Lite lättare än att svara på forum, skulle järna vilja komma och hälsa på honom!:banana:
Ett tips, när han inte vill stå still när du ska sitta upp, ta tag i innertygel, låt honom sno runt dig i det tempo han väljer, driv inte, stå bara stilla och vänta på att han stannar. När han stannar ger du efter i tygel och sitter upp. Börjar han igen så låt honom snurra runt dig . Då bilr det plötsligt väldigt jobbigt att inte stå still.:devil:

Tack för tipset! Ska testa det imorgon när jag ska rida honom!
Du kan få min e-mail i ett privatmeddelande. Lämnar inte ut den till vem som helst nämligen... :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka