Ett idealiskt hö?

N

nässla

Antag att man vill utfodra ett halvblod (560 kg, sto, lätt träning) samt en islandshäst (hur mycket kan en normalbyggd islänning på 130 cm väga?, sto, promenadrids), med mycket hö och lite eller inget kraftfoder...
Vad är då de idealiska värdena på höet?
Vore bra att veta vad man ska leta efter till hösten då jag för första gången kan välja hö helt fritt.

Sv: Ett idealiskt hö?

Ett hö med en kvot på 6 mellan protein och energi, samt ett lågt energivärde.

Och den korkade följdfrågan blir då, hur lågt energivärde ungefär?

Runt 7 om det är hö. Är det lägre skulle jag misstänka att något var tokigt med höt.

Vadå tokigt med höet?? Vi hade ett silage på 5.6 mj. Det måste vara väldigt dåligt eller? Eller ja det är det men vad menar du med tokigt?

Det är skillnad på silage och hö. Hö ligger mycket sällan under 7 i MJ.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 520
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama