Ett HETT tema......men vad tycker du som sto ägare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ett HETT tema......men vad tycker du som sto ägare?

Fast har man ett högt meriterat sto så är ju fölet värt betydligt mer pengar.
Pengar som går till uppfödaren/stoägaren, inte till hingstägaren.

Jag har aldrig haft tanken på att pruta pga stoets kvalite.
Däremot kan jag försöka pruta ändå, men av andra orsaker.

Nej hingstägaren får ju inte mer pengar för fölet men däremot bra reklam för sin hingst som kan leda till fler betäckningar och påsåvis mer pengar in. Det måste ju ändå anses meriterande för hingsten om den får jättebra ston.

Så tänkte jag :)

Nej hingstägaren får ju inte mer pengar för fölet men däremot bra reklam för sin hingst som kan leda till fler betäckningar och påsåvis mer pengar in. Det måste ju ändå anses meriterande för hingsten om den får jättebra ston.

Så tänkte jag :)

Fast det är ju svårare än så.

Kanske hingstägaren även ska sponsra utbildning hos de duktigaste ryttarna också?

Jag blir inte imponerad, och anser heller inte att en hingst
blir meriterad, för att toppstona får semineras gratis.

Fast det är ju svårare än så.

Kanske hingstägaren även ska sponsra utbildning hos de duktigaste ryttarna också?

Jag blir inte imponerad, och anser heller inte att en hingst
blir meriterad, för att toppstona får semineras gratis.

Det är väl ändå att hård dra det. Det finns absolut ingen anledning till att hingsten skall stå till förfogande gratis, för elitston.

Man kan väl vara realist och tycka att 30% vore skäligt, eller hur?:idea:

Håller med dig om att det är för liten prisskillnad. Hade jag varit hingstägare hade jag gärna gett 50% rabatt till riktigt meriterade ston eller ston med elit och mindre till ston med färre meriter. Särskilt i dessa tider av lågkonjunktur då många avstår från att betäcka av ekonomiska skäl.

Ägare till riktigt bra ston bör uppmuntras att sätta dem i avel och välja bra och rätt hingstar till dem.

Kan inte mer än hålla med dig, i ditt tankesätt.

Ja det är svårt det där....

Man måste ju också ha i åtanke att det kostar massor att ta fram en hingst, och att sedan hålla den, tävla den osv är ju inte heller gratis...
Det måste nog komma till en del ston för att det överhuvudtaget ska gå +

Har man ett riktigt fint sto och man frågar hingstägaren så är det nog inte så svårt att få några procent, men man måste ju fråga först, man kan ju inte få mer än ett nej ;)

Kanske vore klokt av hingstägare att ha rabatter i flera steg eller har det de?
Tex.
30% För elitston
20% För A premierade
10% För B premierade

Vet inte om jag tycker att man BÖR få rabatt för att man har ett bra sto. Det skulle inte vara avgörande för mig iaf. Men sen är det väl klart att ett högt meriterat sto kunde få någon form av rabatt men å andra sidan finns det ingenting som säger att kombinationen ger bra avkommor innan man testat. Så i så fall hellre rabatt till ston som bevisligen ger bra avkommor.

Vet inte om jag tycker att man BÖR få rabatt för att man har ett bra sto. Det skulle inte vara avgörande för mig iaf. Men sen är det väl klart att ett högt meriterat sto kunde få någon form av rabatt men å andra sidan finns det ingenting som säger att kombinationen ger bra avkommor innan man testat. Så i så fall hellre rabatt till ston som bevisligen ger bra avkommor.

Där håller jag helt med. Om jag vore hingstägare (framförallt med en unghingst, eller en hingst som inte fått så många eller så bra ston) skulle jag intressera mig mer för att ge rabatt eller t.o.m. gratisbetäckningar till uppfödare med ston som bevisat att de lämnar bra avkommor och där uppfödarna har bevisat att de klarar av att förvalta en talang (lämna eller sälja till rätt ryttare och se till att den kommer ut och syns). Det skulle jag se som marknadsföringspengar.
Sen skulle jag nog sätta mig ner och fundera vilka ston jag ville ha till min hingst, sätta upp kriterier för härstamning, meriter, exteriör etc. Och så skulle jag kontakta uppfödare som har rätt sorts ston för min hingst och erbjuda dem en bra deal, allt i syfte att få fram avkommor som kan marknadsföra hingsten.
Men jag skulle nog inte automatiskt ge rabatt till ston som t.ex. tävlat msv eller fått diplom, om jag inte tror att det kommer leda till en avkomma som kommer att visas, tävlas och vara tillräckligt talangfull för att marknadsföra min hingst.

Kanske vore klokt av hingstägare att ha rabatter i flera steg eller har det de?
Tex.
30% För elitston
20% För A premierade
10% För B premierade

Detta system har använts i en annan ras inom häst aveln, och denna idee kunde vara för hingstar som precis är ny godkända.

Man kunde ju önska att det hade funnits mer fantasi hos hingst ägarna.

KL

Jag tycker att jag har fått bra erbjudanden och rabatter för mina meriterade ston både från hingstägare och seminstation så jag kan inte klaga. Även mängdrabatter från olika håll.
Ska man få rabatt får man nog fråga efter den. Det kommer inte med automatik.

Däremot kan jag förstå hingstägare som inte tycker att det är värt att rabattera meriterade ston för vad leder det till för dem egentligen? Även om hingsten råkar få bra avkommor så kommer han "ur ropet" efter ett par år och nästan ingen använder honom. Jag förstår om de vill få ut sina pengar under de få år som vi stoägare behagar använda honom för att han sedan meriterat sig som fadershingst spelar ingen roll. Vi använder honom inte ändå.
Inom halvblodsaveln är det tyvärr så att hingstarna som blir populära får mängder med ston och sedan håller populariteten i sig under några få år sedan kommer ryktena om att han lämnar si eller så och dalar kraftigt i antal betäckta ston. Vi stoägare får lite grann skylla oss själva att hingstägarna inte är beredda att lämna mer och bättre rabatter.

Jag vet inte hur det förhåller sig i andra raser.

Mitt sto kan inte heller bli elitsto för hon fick sitt första föl som 16-åring och av olika anledningar har hon inte kunnat tävlas särskilt mycket (fast hon var Breedersfinalist en gång i tiden och har fått lite rabatter p g a det). Trots det tycker jag att framgångsrika avelsston och duktiga tävlingsston ska ha rabatt eftersom det är sådana vi vill ha i vår avel.

Jag avlar på mitt sto för jag tror på henne och hennes avkommor har hittills blivit bättre än vad hon själv är, men jag får stå för hela den ekonomiska biten själv.

Trots det tycker jag att framgångsrika avelsston och duktiga tävlingsston ska ha rabatt eftersom det är sådana vi vill ha i vår avel.

Visst är de de stona vi vill ha aveln, men är det hingstägarna som ska stå för kostnaden för det?
Borde väl i så fall om det ska ges förmåner komma från rasföreningen. Kanske som bidrag eller billigare registrering av avkomman eller liknade. Man ska väl inte lägga det ansvaret enbart på hingstägarna?

Jag skulle ha lämnat sådan rabatt om jag vore hingstägare eftersom jag skulle vilja att min hingst fick bra chanser i aveln.

Visst är de de stona vi vill ha aveln, men är det hingstägarna som ska stå för kostnaden för det?
Borde väl i så fall om det ska ges förmåner komma från rasföreningen. Kanske som bidrag eller billigare registrering av avkomman eller liknade. Man ska väl inte lägga det ansvaret enbart på hingstägarna?

Det läggs absolut inget ansvar på hingst ägarna..............

Men det är här som agnarna ifrån vetet åtskiljs, om man bara ser pengarna i sin hingst eller om man ser glädjen i aveln och dess betydelse.

Intrycket när man ser unghingstarnas priser tyder ju på att man vill ha tillbaka de pengar man har satsat, så snabbt som möjligt, därav de höga priserna.

Är man intresserad utav sin hingsts avkommor i framtiden borde man ju utryckligen göra allt för att få de ston som man vill ha åt sin hingst.

Det vore ju logiskt tänkt, eller hur?

Det är ingen lätt fråga.
Ur stoägarperspektiv så är det ju i princip så att man i de flesta fall får räkna med att gå med förlust vid försäljning av fölet, det är en ganska liten andel av de föl som föds som kan säljas med vinst för uppfödaren.

Samtidigt ser man att ägarna till de hingstar som får hyfsat-väldigt mycket ston plockar in ganska stora pengar på betäckningsavgifter/år.
JA, det kostar att ta fram hingstar genom bruksprov och JA, det kostar att ha dem och marknadsföra dem. Men de har i gengäld sen en ganska stor chans att få tillbaka dessa pengar med väldigt stor råge.

Det är ju inte direkt gratis att hålla ston heller...
Som uppfödare är vi sportens största sponsorer, eftersom vi håller på år efter år och pytsar in pengar i vår avel som sällan eller aldrig går med vinst. Det är ju också vi som betalar betäckningsavgifter så att hingstägarna kan fortsätta sina verksamheter.
Det känns som om stoägarna är de stora förlorarna oavsett hur man ser på saken och då vill man ju gärna försöka minska på kostnaderna där det går, utan att gå miste om kvalité man vill åt. Många bäckar små...

Fast halvblodsuppfödarna är väl inte de som ska klaga först.
Jag är inte insatt, men läser annonser.
Högst mediokra föl annonseras för minst 35.000 kr. Då har fölavgiften varit under 10.000 kr.

På senaste travhästauktionen såldes 1-åringar för 20.000, om de ens fick bud på dom, när fölavgifterna var 35.000 kr.

Pja, jag tycker nog att man får tycka att det kostar för mycket pengar oavsett om man går 5, 25 eller 100.000 kronor back. Och utannonserat pris är ju inte direkt samma sak som vad säljaren får betalt i slutänden, om de ens får sålt...

Sen är det ju en liten skillnad mellan travet och ridsporten och det är att en hyfsad travhäst ju faktiskt ger några kronor i kassakistan hos uppfödaren även under sin tävlingskarriär, även om den har sålts med förlust. Det blir kanske inga stora pengar för de flesta men det är ju ändå ett litet tillskott.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 928
Senast: mars
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka