Ett frestande förslag...

skuggi

Trådstartare
En bekant berättade nyligt för mig att de skickat sitt sto på betäckning till Falki frá Saudarkroki.
Nu råkar jag vara kär i Falki, helt grundlöst tycker jag att han bara är helt underbar! Jag har alltså inte träffat honom live, bara sett honom på tävlingar, jag vet inget om bedömningen på honom eller om hans avkommor... Trots detta blev jag ganska sugen på att köpa det kommande fölet :p

Här på buke finns det ju så mycket folk som verkar ha stenkoll på aveln... kan ni berätta vad ni vet om Falki och hur hans avkommor brukar bli? Vad bör man använda för sto till honom isf? Jag vet inte så mycket om bekantingens sto ännu, mer än att det är en ganska grov dam... Ska kolla upp det såklart!

Sedan undrar jag en annan sak... Om jag nu skulle vilja gå vidare med detta så skulle jag ju vilja träffa Falki live, helst provrida också... vet ju att många verkar ha provridit hingstarna innan de skickat dit sina ston... Men tror ni att en ev blivande fölköpare skulle få provrida också? Är det någon här som har provridit Falki kanske?

Nu sitter jag här som på nålar och väntar på svar! :bump:

Sv: Ett frestande förslag...

Tvivlar starkt på att du får provrida, Falki är såvitt jag vet en mycket knökvillig häst och då tror jag ägaren vill veta med säkerhet att man fixar en sådan ridtur. Däremot har jag träffat Falki, och upplever honom som en mycket go och trevlig häst.

:smirk: nää.. jag antar att det inte är så stor chans... men, vad innebär knökvillig tro? :confused: :crazy: Men man borde väl få träffa och hantera honom lite iaf? Låter bra att du tycker han verkar go :)

Har med hört att det ska vara en väldigt speciell häst... Han ska visst kräva ganska mycket av sin ryttare. Men han är säkert som de flesta hästar- trevlig att hantera.

/Emma

Hmmm.. ingen som har någon info om hur ungarna hans blir då? :crazy: Vill ju gärna ha vilja, men det ska ju vara tänkt som en familjehäst snarare, inget sikte på VM precis ;) :p

Jag känner inte till några Falki avkommor i Svergie som är ridklara, möjligen finns någon eller några på Island. Kanske har även någon import till Svergie gjort på en ridklar avkomma, men det borde ju ägaren kunna svara på. Varför ringer du inte och frågar runt hingsten, sen har du ju även ett sto också som du får titta lite på hur viljan är.

Viljan behöver inte alls vara till ondo, kan bli en mycket lättriden häst även för den som är mindre erfaren.

Tack för svaret!
Jo, jag har mailat ägarna, ska ju självklart kolla mer på stoet och så innan jag bestämmer mig :) Får väl återkomma med hennes stam så får ni hjälpa mig och säga om det verkar som ett passande parti :)
Och tack för att du lugnade mig ang. viljan... vill ju inte stryka Falki ur mina drömmar helst :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Kan man förbättra sitt minne när man har dåligt minne? Jag vet ju att jag har dåligt minne av flera orsaker- epilepsi, mediciner mot det...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 044
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar