Ett foder så hästen går upp i vikt!

H

HappyDream

Hallå!
Har en travhäst hemma som tränar för fullt men är ganska mager.
Han går på bete men får extra hö.
Han äter 3½l (hel) havre och 3l krafft groov om dagen.

Vet ni nått bra jag kan ge honom så han går upp i vikt?

Tacksam för svar snarast! :bow:

Sv: Ett foder så hästen går upp i vikt!

Lucern...
soja mjöl

jag fodrar mitt fullblod med krafft grön pluss vilket jag började med när jag köpt honom och han var väldigt smal. (fick hjälp av Krafft med foderstaten). Han gick upp väldigt snabbt på det, så sen har jag behållt det i foderstaten även om det inte är några stora mängder han får (1 kg/dag).

Men den stora hörnstenen är ju ett bra hö... ofta hjälper det med att maxa högivan för att få upp en häst... om ert bete är si och så kan det ju vara det att stråfodret helt enkelt inte räcker till...

Har du analys på ditt hö?

Ge korn istället för havre / byt ut halva havregivan mot korn.

Betfor
Linfrö
Veg. olja (1-2dl/dag som blandas i fodret)

Ett Bra Grovfoder Hö/Hösilage. Komplettera med Lucernhack om det behövs.
Linfrö
Veg. Olja, typ Majsolja
Krafft Rehab
Korn

Han jag tar höt ifrån (en proffs travtränare) han analyserat höet och han säger att han ALDRIG har haft så fint hö..

Har provat med linfrö men de hjälpte inte.. Ska pröva nå annat av era förslag!

TACK!

studbalancer...
tror att det är för galopphästar (min äter det), men travare å galoppörer jobbar ju hårt båda två :)

Bäst tycker jag är FIBERGI. Min häst blir jätte fin i hullet av det och det går FORT framförallt.. :)
Annars:
*lucern
*soja
*Linfrö
*Veg. Olja

Något som jag har bra erfarenheter av som ger hästarna hull är faktiskt Betfor, och många hästar äter det med stor aptit, hade tidigare en 2-åring som lätt föll ur, han fick som mest 1 kg Betfor (torrvikt), det tog inte lång tid innan han blev kalasfin, dock får man passa en del hästar som blir dåliga i magen, alla klarar inte av en stor mängd av Betfor, som ju innehåller massor av fibrer och vätska vilket gynnar hästen.

Fast, vadå aldrig haft så fint hö ? Vad jämför han med då ? Tex: om jag i 4 års tid haft tex 20 i protein, och hux flux får 35 i protein år 5...då kan ju jag också säga att: jag aldrig haft så fint hö...fast det är ju inte ett *bra* hö för det. Bara bättre än vad jag haft årena innan. Fast det dära med *fint*..menar han värdena eller att det ser grönt ut ??

Hur ser betet ut? Ta reda på värdena på höet så är det lättare för oss att hjälpa dig!

hur mkt blött foder tycker du att man ska ge max /dag..

förut fick hon 1kg lusernpellets å ett halvt mått betfor (krafftmått, blir det 0,5kg betfor tro :confused: )
sen tog jag bort betforen för att det e så mkt socker... hon får ju massa fibergi oxå.. rädd om gaddarna...

En variant är ju även att minska lite på träningen tills hullet kommit ikapp.
Kan inte se nån vits att träna en häst för fullt som inte har ordentligt hull. Hur ska en sån häst kunna bygga muskler? Känns som träningen är bortkastad i så fall.

En variant är ju även att minska lite på träningen tills hullet kommit ikapp.
Kan inte se nån vits att träna en häst för fullt som inte har ordentligt hull. Hur ska en sån häst kunna bygga muskler? Känns som träningen är bortkastad i så fall.

Hur bra hästarna klarar Betfor är individuellt, mina hade inga problem med den stora givan. Sen behöver du inte se till sockerhalten, hästarna har inte samma tandkvalitet som vi människor, de klarar sockerhalten bra.
Går hästen ute dygnet runt? I så fall kan det vara en bra idé att ta in den för natten, insekterna kan bli väldigt intensiva och hästarna vandrar därmed mer, mina står inne på nätterna då vi har väldigt mycket "ohyra" här, därmed är de pigga och glada på turerna.
Har en nykomling (har varit hemma i ca 2 veckor) som redan börjar se bättre ut i hullet, jag är dock fortfarande inte nöjd med honom, mer fett och mer muskelmassa ska på, han äter 5 kg Krafft Sport, 1 kg Krafft Pluss Grön, 100 gr Betfor, Salt, Kalk och har nu även börjat ge honom Nonijuice, kräsen som han är måste jag se till att han får sin juice via sprutor i munnen, har börjat ge en dos om 30 ml, han ska upp till 120 ml/dag. Juicen är relatvivt ny i Sverige, men jag har sett väldigt fina resultat med de hästar som börjat. Den ökar hästens välbefinnande, minskar stress och ökar aptiten, precis vad min nya fullblodskille behöver, han är dock inte stressad av sig, men jag vill absolut öka hans foderintag av grovfoder. Han har fri tillgång på strå och blir bättre för varje vecka, men det kommer att ta tid. Jag ger mig inte... ;)

min äter ju kraftfoder för glada livet, det är stråfoder som är svårt att få i henne... 5-6kg, sen är det stopp, ifs äter hon halm oxå... men det är väl inte det största näringsintaget precis ;)
Jag hoppas att hon äter mer strå nu när hösilaget kommer :)
Nu får hon kraft strax före kl. 05, ca 12, ca 15, ca 18... sen har hon ju fyllt hönät till hela natten som hon oftast inte tömmer 100%.... går ute mellan 05-13... jag rider på hennes "hagtid"... men MINST 6h får hon ju gå ute... hon blir galen på bromsar (lyckades få varning på senan när hon var yngre pga att hon sprang i paddocken pga bromsen)... om hon är ute längre är det höet hon går av... så... hon behöver uppenbarligen sina timmar inne och lugn och ro ...

frågan är om man ska lägga till krosshavre eller betfor... eller mer än ett kg lusern?

korn och lusern
sen finns det ju en massa olika färdigblandade foder oxå.

HappyDream skrev:
Hallå!
Har en travhäst hemma som tränar för fullt men är ganska mager.
Han går på bete men får extra hö.
Han äter 3½l (hel) havre och 3l krafft groov om dagen.

Vet ni nått bra jag kan ge honom så han går upp i vikt?

Tacksam för svar snarast! :bow:
Låter som det är något för lite foder åt en travare som tränar för fullt.
Skulle gärna veta hur mycket det är i Kg?
1l havre kan ju väga allt ifrån 0,4kg - 0,8kg.
Mina får 5-6kg färdigfoder (Racing Prix),fri tillgång på hö+ fri tillgång
på mineraler, dom är väldigt fina i hullet trot stenhård träning.
Kolla på tv i morgon DD får du se Leffe Blanche :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 852
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama