Ett foder så hästen går upp i vikt!

Sv: Ett foder så hästen går upp i vikt!

Har precis samma problem som du, kraftfodret slinker i, men grovfodret är värre, han äter nog max 4-5 kg strå och det är alldeles för lite, men å andra sidan tror jag han kommer vänja sig med tiden, Funolga va exakt likadan i början, men nu äter hon ca 8-10 kg strå och det är jag nöjd med. Felet är att Zisor tidigare fått alldeles för mycket kraft och därmed inte fått i sig så mycket strå, nu får han 6 kg kraftfoder och jag är övertygad om att han kommer bli bättre med grovfoderintaget. Han får ta det i sin takt, har ju trots allt bara varit här i två veckor. Han har redan blivit bättre i hullet och muskelmassan, men jag är inte nöjd ännu, mer ska de bli :banana:
Det ska bli väldigt spännande att se hur han reagerar på Nonijuicen, jag började igår kväll, en del ser resultat redan efter ett par dagar, men det är individuellt, jag hoppas att han svarar lika fint på den som andra gjort, det är hans aptit jag vill reta fram, vad gör man inte?

lättaste grejen är att byta ut krafft groov till nya krafft groov.. inte speciellt stor omställning för hästen heller..

När min ridtravare magrade ur pga för dåligt hö gav jag:
Hö, 2 kg havre/kornkrossblandning, rapsolja, B-vitamin och han började lägga på sig snabbt, släpptes på bete och fortsatte ge mindre giva havre/kornkrossblandning han tog sig snabbt igen.

vad exakt är det? är det dyrt?

aptit på ALLT eller? idag fick hon liat gräs oxå...lyx ;)

Menar du Nonijuicen? Det är en ren naturprodukt, relativt ny i Sverige, jag har bekanta som även de håller på med galopp, och jag har sett otrolig skillnad på deras hästar detta år då de börjat med Noni. Hästarna är mindre nervösa, har bättre hull och både äter och dricker bättre vilket gör att deras prestationer blir bättre. Jag har nu givit mina i två dagar så än vill jag inte uttala mig om hur mina tar upp det. Men jag har höga förväntningar måste jag säga. Jag kan ta med mig innehållsförteckningen imorgon, den ligger i stallet. Just för tillfället ska de introduceras, de får 30 ml/dag i 5 dagar, därefter ökas dosen upp till 30 ml 2 ggr/dag i ytterligare 5 dagar, sen är det 120 ml/dag som gäller vid träning, dagen innan tävling, samt tävlingsdag och dagen efter ges 180 ml.

Jag tror absolut att detta kan vara en bra produkt, jag är annars inte typen som faller för "hopkok", men detta har jag sett fina resultat på.

Senast ändrad av en moderator:

Jag betalade 1650:- för 5,6 liter. Köper det av en tjej som finns i Göteborg, om du vill kan jag skicka dig numret till henne? Och idag fick jag se en markant förbättring på fullblodet, han åt upp sin frukost på 1 timme!!! Har inte hänt sedan han kom hit, han har ätit lite då och då men idag bara skrammlade det till i krubban, jag blev väldigt positivt överraskad :bump:
Det ska bli roligt och se vad som händer de närmsta dagarna nu framöver.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 852
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur