Ett eller flera ston?

Nixehen

Trådstartare
Jag går i tankarna på att betäcka mitt sto och funderade på hur andra gör och vad som funkar bäst; att ha ett sto med föl ensamma eller tillsammans med valacker, eller att ha två ston med föl som kan gå tillsammans?

Vi kommer ha egen gård och som det ser ut så har jag utan problem plats för ett sto till. Samma ekonomiskt, inga problem.

Utan frågan är alltså vad som är att föredra ur sto & föls synvinkel. :)

Sv: Ett eller flera ston?

Två ston med föl! Sto med föl tillsammans med valacker är nog inte att rekommendera. Om du har två ston så har fölen glädje av varandra oxå. Inte alltid så kul att bara leka med mamma....;)

valacker kan dessutom bli hingstiga o jaga föl... har upplevt det o det e inte kul alls. två eller fler ston med föl o nån unghäst eller två funkar dock utmärkt!

Fölen är småbarn och behöver jämnåriga lekkamrater så fler än ett sto med föl alla gånger. Gärna mer än två ston med föl om möjligt också.

Haha, låter som att ni är enhälliga.. Blir kanske att skaffa ett sto till då! Eller hitta någon som vill hyra in sig helt enkelt.
(Och övertala blivande sambon att det är en bra idé.. :angel:"

Jag har nu mamma med sin avkomma som är 2 år, mamma med åring som är ombetäckt och fölar om ca 1,5 mån. Måste säga att unghästarna har mkt kul med varandra och stona är nöjda med att inte behöva vara mammor exakt hela tiden. Min sammansättning är kanon, inget stök överhuvud taget :)

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar