Ett bra djur?

T

TaylorSwift

Hej!
Efter att min kanin dog i våras känner jag att jag vill ha en ny liten krabat att umgås med! gärna lite större och ett smart djur. Min första tanke är chinchilla men vi har haft 2som vi sålt för att vi inte hade tid med dem (det var innan min kanin dog) och vi brände dessutom deras jättefina stora bur och jag tror pappa kommer få spader om jag ber honom om en ny:D

Nåt bra förslag? Vi har en katt hemma så om det inte är ett bur djur bör det kuna gå ihop med kissen.

Sv: Ett bra djur?

Marsvin blir väldigt trevliga om man pysslar mycket med dem, det kan jag verkligen rekommendera.
Annars vore kanske råttor en idé? De är med jättesociala och dessutom väldigt smarta.

Vad man ska tänka på är ju djurens livslängd, det är tråkigt för djurens skull om de ska behöva omplaceras bara för att matte/husse tröttnar efter några år.

Råttor blir väl i regel runt 3 år, marsvin ändå upp till 8-10 och chinchillor 15-20 år gamla.

Hej!
Nåt bra förslag? Vi har en katt hemma så om det inte är ett bur djur bör det kuna gå ihop med kissen.

Kunde inte kaninen och kattrackan gå ihop? Mina kaniner får följa med hem till föräldrarna, och det har absolut inte varit några som helst problem, det är snarare kaninerna som terroriserar katterna. Fast det kan ju bero på att samtliga tre katter väger ca 3 kg och är rätt fega av sig. :rofl: Den enda som gillar kaninerna på riktigt är Sessan, men det kan bero på att ingen av de andra katterna gillar henne nåt vidare.
flerniner008.jpg

Jag har liksom aldrig gillat marsvin så mycket, mina grannar hade två meb jag tyckte det var så svårt att få denhär kontakten med dem som jag vill ha. Råttor hade varit mysigt men de kommer inte komma in i huset pga pappa + att det kanske känns lite utmanande att ha dem tsm med kissen:D

Har funderat lite på sköldpadda (och jag som vill ha ett djur man kan få bra kontkt med:angel:) Hur stort behöver de ha? kan de va ensamma? och finns de i olika storlekar?

naaw så söta!
men min kanin hade redan dött när vi skaffade katten, hon dog i våras och kissen kom i oktober.

Är du intresserad av sköldpadda så kan du hitta jättemycket på www.repti.net och www.zoonen.com (Där kan du hitta info om i stort sett alla smådjur).

Sköldpaddor finns från ganska små till riktiga bjässar som springer lösa i husen. Det finns ju både vatten och landlevande samt sumpsköldpaddor.
Hur sällskapliga de olika typerna är vet jag inte.

Edit: Ett djur som faktiskt kan bli väldigt tamt och personligt så är det ödlan. Skäggagamer är relativt lätta och verkligen personliga. :)

Deguer?:love:

Som ett mellanting mellan chinchilla (är släkt med dem, men är mindre) och gerbil, väldigt sociala och roliga.

Hyfsat lättskötta, men kräver klätterutrymme och är lite kräsna med kosten. Pratar gör de också!:D

Aha, det förklarar det hela. Eller, det rekommenderas väl inte att man har katter och kaniner ihop, då kaniner tillhör kattens normala bytesdjur, och visst, jag tog inte med Dennis hem förrän han var över fyra månader, ifall... :crazy:

Hund? :idea: Fast de tar väl mer tid än vad chinchillor gör...

Ingen normalt funtad kisse har velat ge sig på någon av mina kaniner i alla fall.;)

Nu vet jag ju inte hur TS katt är, men vår jagar både grävling och rådjur. :o (Utan någon större lycka, men kaniner, andra katter, små hundar, råttor, ormar och grodor hör till middagen...:D)

Skulle inta ha katt och kanin ihop om det inte är en jättestor kanin eller de är vana vid varandra.. Min morbror hade haft både kaninen (Dvärgvädur) och katten i typ ett år, men en dag när de kom hem från jobbet hade katten tagit kaninen... Han hade lyckats pilla upp burdörren tom..

Efter ett år kan de väl anses som vana? Jag är ju mer orolig att mina niner gnavlat på elkablar, än att katterna gnavlat på ninerna. Men det är ju mina djur det. :angel:

Jag tror att de flesta katter kan vänja sig vid kanin. Våra stallkatter går ju dagligen runt bland potentiella bytesdjur som kaniner och höns med ungar men enda gången det har hänt något var i höstas då en av katterna ska ha ätit små kaninbebisar. Min gissning är att de kaninungarna redan var döda. Samma katt låg nämligen och solade sig bredvid kaninerna i somras och hans bror har jag ett jättefint kort på när han sover bredvid en kaninunge.

Jag har 2 marsvin och man kan få jätte bar kontakt med dom men man måste va mkt med dem. Marsvin bli jätte trevliga och sällskapliga av sig om man är mkt med dem. Mina marsvin kommer alltid och hälsar på alla genom bur gallret och älskar att sitta å gosa. Men marsvin kan ju bli upp till 10 år gammla så om du tycker det är för gammalt kan du ju köpa ett omplacerings marsvin som redan är några år ;)

Har tänkt lite nu och har lite frågor, har nämligen blivit lite sugen på en orm :angel:
Hur länge lever dem?
Behöver alla ormar matas med levade föda (el nåt som har varit levande?) För jag tror inte jag kan ta i en död mus:crazy:

Tack för alla svar!:bow: Det är verkligen roligt att fundera efter djur :D

Ormar är trevliga, majsormar kan du få relativt handtama och de är väl de vanligaste nybörjarormarna. De kan bli ganska gamla, uppåt 15 år.
Ja, ormar behöver äta antingen levande föda eller död, vanligast är muspinkies till mindre ormar och större möss till lite större. (En stor boa äter kaniner och marsvin)

Här står det mesta om att ha just majsorm, men mycket gäller även andra ormarter. Det är en del att tänka på med terrarie, rätt temperatur, värmemattor, bottensubstrakt, ljus osv, men det är verkligen fascinerande djur.

http://www.majsorm.nu/

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 165
Senast: startpompe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 220
Senast: Migo
·
Däggdjur Har noll erfarnenhet av smådjur men har haft häst, hund och katt i hela mitt liv. Dottern på 7 år önskar sig en kanin hett, och...
Svar
12
· Visningar
4 098
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama