Ett ben som är längre... jaha?

E

eiwo

Var hos läkaren för ett tag sedan för utredning för reumatism, men hon hittade också en massa andra fel på min arma kropp :angel: bland annat att mitt vänstra ben är ca 1,5 cm längre än det andra. Har läst lite här och förstått att det är ovanligt att ett ben faktiskt är längre men att det är vanligt att man är sne någonstans längre upp, vilket jag tror stämmer på mej. Bland annat känns det som om jag 'lutar' till höger när jag går, och när jag rider känns det som om jag 'ramlar' åt höger, speciellt om jag rider barbacka.

Nu till den egentliga frågan... vart kan man kolla sånt här? Husläkaren? Remiss någonstans? Eller privat kanske? Tacksam för svar! :bow:

Sv: Ett ben som är längre... jaha?

Jag har samma problem. Vä ben brukar vara 1-1,5 cm kortare än höger. Mig tog det 10 år och en olika behandlingar att komma fram till vad det onda i bröstryggen berodde på. ingen kollade då längden på mina ben.

Bestämde mig för drygt ett år sedan att gå till en Naprapat - typ som sista utväg. Han böjde och kände och kom snabbt fram till att ena benet var kortare.

Orsaken: Roterad i bäckenet på vä sida.

Tyvärr är jag inte bra än, trots ett tio-tal behandlingar. Men det går åt rätt håll!! Musklerna är starka i området och drar bäcket tillbaka i fel läge. Det som kan hjälpa, förutom naprapaten, är att kombinera med träning.

Så mitt tips. Ta kontakt med en duktig Naprapat. Varken sjukgymnast, massör eller läkare har kunnat hjälpa mig.

Tack för svaret! En naprapat, är det ungefär som en kiropraktor? :D Har för mej att vi har någon här i stan som sysslar med nyggar, så det blir nog ett besök där! Nu när jag tänker på det så kanske det hänger ihop med att jag (enligt läkaren) är överrörlig i ryggen? Har även på senaste tiden fått väldigt ont i ändryggen... Kanske biverkning eller orsaken? Som sagt, jag får boka tid i morgon :D

Jag har ett ben som är en centimeter kortare än det andra pga snett bäcken. Detta konstaterades i samband med min scolios utredning på ortopeden. Det var ca 15 år sedan :angel: I måndags var jag på ortopeden igen, för en annan grej och då kom mitt ben på tal och fick då veta att det är inget ovanligt alls med ett ben som är kortare! Helt normalt faktiskt!

Men känner du dig osäker eller har problem kan du kanske försöka få en remiss till en ortoped?

Mvh Jordgubba :)

Jag har samma problem.

FUnderade mycket över varför stigläderen känndes ojämna hur jag än gorde och trotts att dom var lika långa från början.
Satt även väldigt snett. Tippade över till höger och kompenserade upp detta genom att luta mej åt vänster.

Efter några behandligar hos massör/kilopraktor så har det inte blivit bättre. Tyvärr. Och det låter hopplöst. Men däremot så rider jag med dubbla extra sulor i ena skon och helt plöttligt är stigläderen lika långa.:idea:

Osteopat skulle jag rekommendera, fast de är inte lika vanliga.

Har själv försökt hitta en osteopat häromkring men det verkar kört! :p Någon som kan länka till lista med certifierade i Sverige? :angel:

Gillar inte naprapater. De är säkert jättebra "egentligen" men inbillar mig att de manipulerar/knäcker mycket och skulle tro att man får knäcka till rätt många gånger då för att få någon bukt med problemet :p

Jag går hos en kiropraktor som botar min snedhet, som blev huvudvärk.

Huvudvärken är borta och snedheten på god väg.

Känns bättre när jag rider :)

Det är inte alls ovanligt att folk har bäckenupphakning, dvs att den ena av bäckenhalvorna har hoppat upp ett snäpp i fogen (fin förklaring :p), det kan hända genom att man trampar ner i ett hål med ena foten eller nåt annat odramatiskt. Det ger olika långa ben och är mkt enkelt åtgärdat. En sjukgymnast kan hjälpa dig om det är så. Min pappa, som är sjukgymnast, träffar ofta människor som har gått med detta i många år och fått iläggssulor av läkare för att kompensara för den ändrade benlängden, och så är utsprungsproblemet borta efter nån minut hos honom... Går man med detta länge, försöker kroppen korrigera snedheten själv och då får man ofta ont i andra delar av kroppen.
Hoppas det ordnar sig för dig!

Hej!

Mitt ena ben är korta än det andra, till följd av att jag är sne i bäckenbenet, eller så är jag sne i bäckenbenet för att ena benet är för kort.

Jag har fått underbar hjälp av släkting som är kilopraktor. Hon lägger handen på höften ungefär och trycker till, och så är det som det ska igen. Gör inte ont.

Eftersom benen är olika långa måste jag stretcha benet som är kortare, så att de så småningom ska bli lika långa.

Har även fått samma behandling av en duktig sjukgymnast.

När man är sne i bäckenbenet sitter man mer på ena sittbenet, och påverkar hästen ojämnt med vikthjälperna. Jag märker det främst när jag rider unga hästar som är extra känsliga för vikthjälper. Det är mitt största problem med ryggen, förutom att det gör ont.

Menar du att osteopaten bryter tillbaka bäckenet???
PL

Nu svarar jag i stället, men det handlar inte om att man "bryter" tillbaka bäckenet, har själv haft det problemet att jag var sne, jag kunde tex inte sitta i kors med mina ben, men om man har en låsning så kan de rätta till den, om den nu sitter i musklerna, i bäckenet eller någon annanstans.

En kiropraktor fixar det ganska lätt, på några minuter faktiskt. Jag var så sned så jag fick gå två gånger för det gick inte att fixa allt ditekt. Innan har jag både varit hos läkare och sjukgymnast. Drogs med huvudvärk, snedhet så det syntes på bilderna när jag red att jag tippade åt sidan, var ett rent under att hästen stod ut med mej.
Jag hade ont mellan skuldrorna och i benen, var så stel att jag knappt kunde få på sockarna på morgonen:eek:.

Jag har haft samma problem i flera år. Jag har varit hos kiropraktor ett antal ggr och han kan dra mig rätt men efter som att hela min kropp är anpassad efter denna snedhet så drar muskler, ligament och allt tillbaka snedheten igen, på bara någon dag. Jag har hittat ett sätt att själv dra tillbaka snedheten lite, som jag använder mig av när det blir för ansträngande. Men i övrigt verkar ingenting hjälpa. Ska prova att gå till en kinesolog så fort ekonomin tillåter, kanske kan hon göra ngt.

Läkare kan inte göra någonting eg. Jag skulle föreslå att då åker till någon som kan räta till snedheten OCH även utveckla ett program där du hemma underhåller "skadan" och bygger o muskler och annat som drar tillbaka höften.

Jag kommer troligen att börja gå till naprapathögskolan och få elevbehandlingar så att man kan gå regelbundet och även få hjälp att skapa en sjukgymnastik att göra hemma för att få bukt med detta. Det är en extremt stor och viktig del av kroppen och därför påverkas den också av allt du gör. Det tar tid och det kräver engagemang för att få bukt med en sned höft. Och det räcker inte att gå till läkaren tyvärr, de kan inget göra.

Ju längre tid som går desto svårare blir det att få allt rätt igen. Det går säkert att dra snedheten rätt med en behandling men din kropp måste formas om och det kräver längre tid och fler behandlingar. Annars är snedheten tillbaka nästa dag. Tänk bara på hur du ligger när du sover. ;) Oftast inte rak i kroppnen utan tvärt om, du ligger troligen snett även då.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 000
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 113
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 362
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama