Intressant ämne! För mig är ordet kultur så mycket mer än konst, litteratur och liknande, utan en förmåga och förståelse att gå utanför sin egen kulturella etnocentriska världsbild. Vi (och nu använder jag medvetet vi som en del av den västerländska etnocentriska kulturen) är ohjälpligt formade av den kultur - i ordets vidaste bemärkning - vi växer upp i. I diskussionen här så diskuteras det tex mycket manlig, kvinnlig, icke-binär konst och litteratur. Men vad den främst handlar om är det västerländska kulturella konceptet.
Idag dominerar västerländsk kultur globalt. Konst, litteratur, politisk ideologi, tankesätt, allt vad ordet kultur innebär. Inom sciffy finns det tex relativt få media som inte är baserade på västerländsk historia. Tex Tolkien, Star Trek, Star War, Marvel (även om just Marvel försökt att försökt skapa en större mångfald). Ser man på Nobel, Booker, Pulizter, Oscar (som kritiserats för att de är dominerade av vita män) osv, så får vi omedvetet informationen att västerländsk kultur och då främst manlig, är 'bäst'.
I väst har vi en representativ demokrati, mänskliga rättighet, jämställdhet som en grundtes. En kultur som utgår från individen och som delvis skapades under den sk Upplysningen. Och vi ställer oss därför i motsats (och överlägsna) till kulturer som förtrycker kvinnor, icke-binära och i stort är uppbyggda på religion, vilket vi som sekulära förkastar. Jag säger inte att det är fel. Men att enbart fördöma utan en förståelse är etnocentriskt. Ofta ställs frågan, hur kan Kina vara både marxistiskt och repressivt och samtidigt hyperkapitalistiskt. Jag skulle argumentera att den kinesiska kulturen som utvecklats under tusentals år, bygger på att individen underkastar sig kollektivet och att det förklarar en del av Kinas världsbild, styrelsesätt och kultur.
Frågan är, har vi i väst rätt att införa västerländsk sekulär demokrati och mänskliga rättigheter. Liksom vi redan har infört västerländsk konst, litteratur, musik och liknande.
Sorry för en hel essé.