Eternitfasad

Kirre

Trådstartare
Har kikat på ett ställe som skulle passa mig perfekt. Det har dock eternitfasad.

Nu är jag inte så orolig för det i sig däremot funderar jag lite då det fanns några plattor som var spruckna och någon platta saknades en skärva på. Just den plattan satt så att det har ingen betydelse att skärvan saknades för husets skull men hur "illa" är det med spruckna plattor? Ska man byta dom rakt av utan pardon eller kan man typ laga och måla över? Några plattor hade bara någon mindre spricka i sig, inte genom hela.

Sv: Eternitfasad

Om jag minns rätt - kolla upp! - så frigörs farligt asbestdamm när plattorna skadas. Därför ska man inte t ex högtryckstvätta eller skada en platta så att det dammar.

Man bör byta ut plattor som blivit dåliga och ersätta med fibercementplattor som saknar asbest. De ser likadana ut. Det finns också material att laga eternit med och speciell färg som det går bra att måla med, men jag minns inte vad de heter.

Ta reda på allt du kan innan du sätter igång. Det finns info på nätet.

Kul ändå att du vill bevara din eternitfasad! Många tycker att det är kultstatus! T o m riksantikvarieämbetet har haft funderingar på att kulturminnesmärka, då det är typiskt för 40- och 50-talen.

Precis som aprilmaj skriver så är det endast en skadad eternitplatta som är farlig. Plattor bör bytas av de som har kunskap och riktig skyddsutrustning. Trasiga plattor ska vattengjutas under förvaringen för att inte orsaka skador och förorena. Eternitplattor klassas som farligt avfall och får endast transporteras av den som har tillstånd för det (söks hos länsstyrelsen eller anlita någon som har tillstånd) och det måste lämnas in på en anläggning för farligt avfall. Dvs inget som du bara kör till tippen med!

Tack för svar. Svarar båda.

Att de är ok så länge de sitter vet jag, därför jag tänkt låta fasaden vara för jag tycker faktiskt den är ganska fin. :-) Men frågan är just om spruckna plattor, som varit så i kanske flera år är någon fara. Jag tänker att det kanske rör upp mer skit om jag börja riva i det och kanske fler plattor går sönder.

Jag har googlat ganska mycket så jag har kollat hur jag ska göra och förpacka och transportera det ev avfallet. Men hittar inget just om de MÅSTE bytas eller bara bör bytas. :-) Ska reka lite till.

Mitt sommarhus är eternittäckt och några plattor är spruckna. Jag gör inget åt det. En yrkesmålare målade hela fasaden häromåret, och han ansåg inte heller att vi skulle göra något åt de trasiga plattorna.

Jag tror också att man bara skaffar sig problem om man börjar mecka med det, och kan man köpa nya ersättningsplattor nuförtiden?

Det är dessutom lögn i helvete att bli av med dem och när man väl hittar någon som tar emot dem blir det svindyrt.

Soptippen brukar ta emot och lägga på deponi, kostar inte mer att lämna än vanligt byggavfall.

Jag reviderar mitt svar lite nu. Vissa återvinningscentraler får ta emot eternit från privatpersoner även om de inte har tillstånd för farligt avfall egentligen. Ringer man kommunen så vet de vilka specifika återvinningscentraler ("soptippar") det gäller. Detta gäller dock inte företag utan enbart som privatperson.

Det MÅSTE inte bytas ur miljösynpunkt så länge de inte utgör en risk för människors hälsa eller miljö. Är hela fasaden så sprucken att det dammar i en vindpust är du skyldig att åtgärda det, men är det bara vissa sprickor som ändå verkar stabila så kan de vara kvar :)

Om det är dags att byta det "byggnadsmässigt" för att inte påverka byggnaden negativt eller vad man ska säga uttalar jag mig däremot inte om ;)

Som jag uppfattat så finns det asbestfria plattor att köpa för utbyte.
Jag var väl inne på att typ "spackla" och måla för att få det fint. Vill ju inte skapa problem om de inte utgör ett problem där de sitter.

I den kommun det gäller tar de inte emot eternitplattor utan man hänvisas till grannkommunen som tar rejält betalt medan den kommun jag bor i nu får man lämna upp till 500kg kostnadsfritt som privatperson, på en speciell anläggning. Så tänkte skicka med min far en present i så fall, vi bor i samma kommun nu. ;-)

kl.

Sprickorna som finns tror jag inte medför att asbestfibrer frigörs utan det är när man river eternit och bryter sönder plattorna som den risken finns. Här nere så tar de lokala återvinningscentralerna bara emot eternit i mindre mängd, men man kan lämna på soptipparna i Malmö och Ystad där det deponeras.

Soptippen brukar ta emot och lägga på deponi, kostar inte mer att lämna än vanligt byggavfall.

Det varierar uppenbarligen från kommun till kommun. Ingen av de tre återvinningscentralerna i den kommun där mitt hus finns tar emot eternit överhuvudtaget. Jag har kollat, hur gärna du än vill tala om för både mig och andra hur saker och ting i själva verket förhåller sig.

Det finns däremot någon firma som man kan leja för att plocka ner plattorna, och de tar då också med sig dem. Det är inte en billig historia, men förr eller senare kommer det ju att bli aktuellt. Möjligen kan samma firma lejas endast för att ta hand om plattorna sedan man själv tagit ner dem, men det blir fortfarande dyrt.

Nåväl, jag ser mina eternitplattor som en del av mitt kulturarv. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 367
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 444
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025