ET och kiropraktor hur hitta?

T

teammalmgren

hur hittar man igentligen dessa personer?

Härikring verkar det inte vara någon som använt sig av dessa tjänster.

Hur vet man om de verkligen är utb osv? får de nått slags diplom el liknande? Ansvars försäkrade?`Vad ska man tänka på innan man tar ut någon?

Ni som haft ute hur hittade ni era samt hur gick själva undersökningen och behandingen till? Hjälpte behandlingen?

Sv: ET och kiropraktor hur hitta?

Jag hittade min ET genom rekommendation från en bekant. Nu har min instruktör också utbildat sig till ET så jag har två att välja på. De är inte så lätt att hitta via kataloget eller internet.
En behandlig av en ET är som en genomgång av hela hästen. Hon känner var och om det finns spänningar. Hon låter hästen stå med magnettäcke sedan i viss tid för att musklerna ska vara mjuka när hon behandlar. Mina hästar har också fått akupunktur på vissa ställen. Hon letar efter låsningar osv. Nu har ingen av mina hästar haft något speciellt utan jag har velat ha dem genomgådda just för att få veta om det finns spänningar någonstans och tips på stretchövningar som motverkar det. Hästarna har varit lugna och verkat njuta av behandlingen. jag tycker det känns bra att gå igenom hästen någon/några gånger per år. Vi har pratat mycket och kollat av vilka övningar i ridningen som hästen har lättare och svårare för och stämt av med vad hon kunnat känna på hästen. snedheter och spänningar har stämt precis med vad jag upplever på hästryggen. Det är bra att ha i åtanke när man lägger upp träningen sen. Jag har fått en bättre helhetsbild av min häst.
Jag kan absolut rekommendera en genomgång av en ET.

Jag hittade min kiropraktor genom min tränare.
En helt underbar och otroligt kunnig man som förmodligen förlängt min hästs brukbara liv med flera år.

Pålle hade ett vansinnigt snett kors efter en olycka som föl, samt problem med låsningar i bogen och nacken. Jag visste detta med korset när jag köpte honom, men chansade.
Efter två år av regelbundna behandlingar och återbesök, ca var 4-6:e månad har jag en häst (idag 9 år) som är helt rak i korset, aldrig känns ofräsch och bara går bättre och bättre på dressyrbanan.

Denne räddande ängel manipulerar låsningarna med händerna samt använder sig av laser.

Jag hittade mina via google. Har haft ut en equiatriker och en equiterapeut (olika tillfällen). De klämde och kände på hästen, masserade och använde akupunktur. Min häst hade låsningar och det syntes tydligt efteråt att behandlingen hjälpt. En seriös ET frågar alltid om hästen har blivit undersökt av veterinär först då det gäller i första hand. De jag hade ut var väldigt trevliga och duktiga men det finns nog många oseriösa också.

Jag hittade minf örsta equiatriker via rekommendation av vänner irl, och min andra genom tips här på Buke. Fick PM med olika tips, och samma namn dök upp flera ggr så han fick det bli.

www.svef.se
svenska equiterapeut förbundet

Bra sida där du får svar på alla dina frågor =)

jo.. jag har läst på den sidan men tyckte inte direkt att jag hittade så mkt. Det verkar ju bara gälla dem som är anslutna till dem.

Vilket alla inte verkar vara......

Om man anlitar en person som är ansluten till branschförbundet så vet man att personen har den utbildning som man betalar för och att den är "seriös" . Hästkiropraktorer är viktigt att ta reda på vad de har för utbildning eftersom det inte finns någon sådan utbildning i Sverige. Det kan se väldigt olika ut! Diplomerade hästmassörer anslutna till Nordiska hästmassörförbundet hittar du här http://www.hastmassage.com. Alla massörer på deras lista är diplomerade och har ansvarsförsäkring. Det finns flera i Gävle.

Det finns även sjukgymnaster som har påbyggnad i djurmedicin. De har också en branchorganisation.

Referenser och tips är ju annars ett väldigt bra sätt att hitta duktiga personer. Även fråga din veterinärklinik om de har samarbete med någon komplementärmedicinare.

vi blev rekomenderade "vår" kiropraktor av "vår" klinik veterinär. den hästen vi behandlat blev VÄLDIGT mkt. bättre efter 2 behandlingar(låsningar i höft, länd, nacke efter att troligen gått omkull i hagen). kostar 700 kr första besöket och något billigare 2-a gången.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 940
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Känner mig riktigt frustrerad och nu.. Försöker söka lite hjälp på de ställen jag kan på hur jag ska hantera detta. Måndag kväll kör...
Svar
13
· Visningar
2 973
Senast: Gimlan
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 770
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar