Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Jag är emot sexuella övergrepp på djur, men tror inte att en renodlad lag mot just tidelag är rätt väg att gå för att det ska bli bättre.
:[/QUOTE]

Nej, du tycker att det är okej så länge djur inte skadas. Men vem ska avgöra om djuret har skadats eller ej. Jag som känner min häst och vet hur hon fungerar eller en veterinär som ska göra en besiktning av berörda delar.
Självklart ska det finnas en lag som förbjuder tidelag. Och vi har domstolar som ska se till att ingen döms oskyldig. Därav även olika instanser i domstolen. Tingsrätten med sina nämdemän dömer ofta med mer känslor men hovrätten ser till "utom allt rimligt tvivel".

Nej, du tycker att det är okej så länge djur inte skadas. [/QUOTE]

Och eftersom du påstår något som du anser jag tycker, så tycker jag du ska länka, var har jag skrivit att det är OK, eller att jag tycker det är OK?.

Att anse och inse att en del utnyttjande inte skadar djuret är inte alls samma som att tycka det är OK.

Se så, svara nu, om du kan, vad lider en häst av om en kvinna gnider sig till orgasm mot den och hur ska hon straffas med er tidelagslag, villkorligt, böter eller fängelse?

*Knapplån*
Nu så undrar jag över vissa definitioner i artikeln och Jordbruksministerns uttalande.
Samt era tolkningar av dessa.

Jordbruksministerns uttalande är "Samlag med djur skall förbjudas".

Men det gör ju varken pastejslickandet eller smärtsamt införande av föremål i djurens underliv olagligt.
Så det blir en morallag utan egentligt skydd för djuren.

I slutet av tidningsartikeln skrivs förslaget "Sexuella övergrepp på djur skall förbjudas".
Det är ju en bättre variant.
Men övergrepp är ju redan förbjudet - trodde jag.

Jag skulle vilja ha en lag som lyder "Penetration av vagina på smådjur är förbjudet annat än i medicinskt syfte".
Alltså man får inte stoppa in någonting alls i vaginan på en hund om man inte har medicinska indikationer på det.

Denna "lag" skulle med lätthet kunna föras in under Jordbruksverkets föreskrifter för djurhållning.
Och jag tror att den skulle ha bra effekt och skydda många djur.
Dessutom så anser jag att de regler och lagar som förbjuder oss att "åsamka djuren onödigt lidande" borde kunna tillämpas i högre grad och starkare i de fall där större djur blir utsatta för övergrepp.
Och då även innefatta de övergrepp som inte är av sexuell art.
Som när barn kastar stenar på kor och hästar o.s.v.

*KL*
Det var snarare faktumet att du är så oerhört stridslysten som jag syftade på. ;)

Som vanligt så är det IU som står för förståndet på buke. En sån regel går att motivera ur djurets synpunkt. Det är klart angivet vad som är tillåtet och inte. Viktigast: Det kan förmodligen införas som en tillämpningsregel av jordbruksverket utan riksdagsbeslut och då slipper riksdagsmännen en tidelagsdebatt med såna övertoner som vi hört i den här tråden.

Det här är för mig ett Moment 22 problem.

Det är självklart att man inte kan spärra in pedofiler, zoofiler el dyl pga deras sexuella läggning. Ingen diskussion alls. MEN... Jag skulle inte vilja att en pedofil som inte har sökt/fått vård (om det nu skulle hjälpa) äntligen bestämmer sig för att leva ut sina lustar genom att t.ex. våldta någons 6-åriga son. Jo, han får sin dom och sitt straff (el vård), men det är så dags när han redan förstört livet för ett oskyldigt barn och en hel familj.

Vad tusan kan man göra? Man kan givetvis inte förutspå händelsen, men samtidigt vill man att barnen ska vara skyddade. Samma gäller även djuren i min bok.

Har du skrivit en bok om det som hände Silver o er familj? Det har jag missat i så fall.. Vet inte om du får skriva här vad den heter, men du kanske knde skicka ett PM?

Om man inte tycker att en hund pga sin oförmåga att se det olämpliga i saken inte tar skada av att slicka pastejen, hur ser man då på om man låter en förståndshandikappad göra samma sak? En förståndshandikappad tänker inte alltid på moralen på samma sätt som gemeneman och kan väl med den inställningen inte anses kunna ta mer skada än en hund, och i de fallen borde det ju inte vara fel att utnyttja förståndshandikappade sexuellt heller om man är av den åsikten att de som inte har en moralisk syn på saken kan utsättas - eller?

Rättelse: markerat ”inte” i ovanstående citat glömdes att suddas ut då jag ändrade texten. Det kan få det att se fel ut, men ingen har ju kommenterat detta så jag antar att bara jag sett det.

Du skriver rent ut att en förståndshandikappad ”tänker inte alltid på moralen på samma sätt som gemeneman” , tror du verkligen att en förståndshandikappad inte förstår eller lider om den utsätts för ett sexuellt övergrepp, eller för den delen ”bara” ett utnyttjande, som det ändå var tal om här?

Nej, jag skriver att om man har inställningen att ”en förståndshandikappad tänker inte alltid på moralen på samma sätt” så tycker man förmodligen att det är okej att utnyttja dem likväl som djur, om man tycker att det är okej att utnyttja djur just för att de anses sakna moraliskt tänk/se på moral på annat sätt.
Man borde då också - enligt mig - kunna tycka att det är okej att utnyttja en hjärndöd person och använda argumentet ”de kan inte ta skada av det eftersom de inte reflekterar över det omoraliska i det”. Kort sagt skriver jag att man borde tycka att både djur och människor kan utnyttjas, om man anser att övergrepp ska vara tillåtna bara offren saknar moraliskt tänk som kan skada dem.
Det har inget som helst att göra med vad jag själv anser om förståndshandikappade eller hjärndöda eller vad-man-nu-vill-använda-istället.

Om ginnies tyckte att jag uttryckte mig oklart och ginnies var intresserad av att ta reda på hur det låg till, så hade ginnies frågat. Ginnies gjorde inte det och det ger mig uppfattningen att ginnies inte är så intresserad av sanningen utan istället väljer att skapa egna sanningar för att få vara arg.
Jag anser att det är totalt värdelöst och ogivande att föra en diskussion med någon som inte bryr sig om att försäkra sig om att man förstått varandra rätt, då det är en grundläggande förutsättning för att ens kunna föra en diskussion.

Som sagt. Vad jag menade, och som jag vet att många inte hade några som helst problem att förstå, var:

Bara för att Person 1 anser att Varelse 2 (oavsett det är en människa eller ett djur) inte har ett tillräckligt moraliskt tänk för att se att en handling är fel, så ger det inte Person 1 rätten att utnyttja denne. Det menade jag. Jag menade på inget sätt att Person 1 faktiskt har rätt i att Varelse 2 saknar denna förmåga. Jag menade att det är något som Person 1 anser, och kanske gömmer sig bakom, för att det ska vara okej att utnyttja...
Om Varelse 2 har eller inte har denna förmåga är egentligen inte relevant för diskussionen. Det relevanta är att man inte ska kunna utnyttjas av den anledningen att någon annan tror att man inte kan må dåligt av det.

Svar till de som intresserar sig för vad jag i sammanhanget tänker om förståndshandikappade:
Jag anser inte att förståndshandikappade saknar moraliskt tänk.
Men som sagt, det finns de som vill att jag ska anse att de saknar det för att de gärna vill ha något att vara arga på mig för. Det finns även personer som anser att de har rätt i sitt påstående om att vissa människor tex förståndshandikappade saknar moraliskt tänk. Jag tillhör inte dessa sistnämnda så jag tar inte åt mig av sådana påståenden. Däremot är det en relativt vanlig inställning hos folk att förståndshandikappade skulle sakna/ ha ett mindre uttalat moraliskt tänk (inte minst bland de som faktiskt utbildar sig inom vård av handikappade:grin:) och därför tog jag upp just förståndshandikappade för att göra det mer konkret. Hade jag skrivit något annat så hade reaktionerna förmodligen inte blivit mindre aggressiva för det, eftersom det alltid finns de som anser att just det exemplet man tar upp var sämre än ett annat etc etc

Jag ser att denna tråd blivit lång under dessa dygn jag inte läst i den. Jag ser även att man inte längre diskuterar runt detta med vad förståndshandikappade ska få och inte få samt vad folk här anser om förståndshandikappade. Jag har ingen ambition till att ta upp den diskussionen igen. Jag har bara klargjort för mitt uttalande. Tack.

Vad är att utnyttja?
Om en förståndshandikappad har sex - blir den alltid utnyttjad då?

Om ett djur har sex med en människa - blir det alltid utnyttjat då?

Och här har du info om den hjälp och forskning som finns i Sverige,
40 pers tycker jag är en obetydlig siffra som velat prata om sitt beteende. De andra som hört av sig , hur vet man att de är förövare och inte offer eller anhöriga? De flesta pedofilerna väljer nog att söka sig till Thailand istället för till Karolinska.
utvärderingen, om förebyggande arbete hjälper för de pedofiler som faktiskt både söker själv och vill ha vård kommer nästa år.
Och om den vet vi inget, utan kan bara gissa. Fortfarande inget svar på det jag efterfrågade nämligen statistiken av hur många av det stora flertalet pedofiler som aldrig begått övergrepp utan i stället sökt sig till vård och därmed för alltid kunnat avhålla sig från övergrepp.

Sedan kan jag tycka att det är skrämmande med en lärare som har så dålig kunskap om hur pedofiler fungerar, arbetar man som lärare så innebär det att man går på föreläsningar och lär sig, eller?
Att lärarskapet skulle innefatta djupgående kunskaper i pedofilism har du nog fått om bakfoten. I lärarutb på 80talet fanns inga kurser i detta, om det finns med i dagens lärarutbildning vet jag inte, men om det är så, så torde det tyda på att problemet med pedofilism har ökat markant. Nog är det så att lärarna har många strängar på sin lyra ,så klart vi borde vara insatta även i det här...:angel: Den största erfarenheten om detta har jag fått via mina vänners dotter som blev utsatt av detta via gemensamma bekanta till dom, så nog vet jag hur pedofiler fungarar, men eftersom även de är individer så fungar de säkerligen väldigt olika.
Du vet men har troligtvis glömt, att jag inte numera arb som lärare, det lämnade jag för över 10 år sedan efter ca 10 år i yrket, men ränderna går väl aldrig ur antar jag, allt detta vet du ju redan men ändå så maler du och maler om det gång på gång, jag antar att det är så lättare med ditt översitteri då,
Kritisera lärare är ju så poppis, vi ska ju kunna allt om allt,...

Man kan lagstifta så att det bli brottsligt att vara pedofil, homosexuell eller transvestit.
Det är bara en fråga om vad man skriver in i sin lag.
Jag tycker du blandar ihop saker här när du pratar om sexuell läggning. På vilket sätt skulle homosexuella eller transvestiter tvinga sin partner ha sex mot sin vilja? Ena stunden skriver du att pedofili och zoofili är en sexuell läggning, andra stunden är det en psykisk störning. Hur ska du ha det?

40 pers tycker jag är en obetydlig siffra som velat prata om sitt beteende.

Du påstod att inga pedofiler skulle söka vård självmant, jag påstod motsatsen, och visade med länkar att vissa faktiskt söker och vill ha hjälp.

Men det blev ju som jag skrev, du tyckte det var fel på länken.:grin:

Du vet men har troligtvis glömt, att jag inte numera arb som lärare, det lämnade jag för över 10 år sedan efter ca 10 år i yrket, men ränderna går väl aldrig ur antar jag, allt detta vet du ju redan men ändå så maler du och maler om det gång på gång, jag antar att det är så lättare med ditt översitteri då,

Vem är det som mal om sitt, nåväl, f.d. yrke och leker lärare?:grin:

Om du läser tidigare inlägg så skrev jag om den "möjligvis lilla, lilla gruppen"
Vi får avvakta efter år 09, om du eller jag haft rätt, troligtvis måste man
vänta ännu längre innan man kan få se ett mer långsiktigt, varaktigt resultat.

Vem är det som mal om sitt, nåväl, f.d. yrke och leker lärare?:grin:
Det är inte jag som initialt tar upp det snälla du, utan jag måste väl ändå få bemöta eller tydliggöra vad som verkligen gäller när du ideligen tar upp det... eller??
Sen vet du också, har sagt det tidigare att , en gång lärare, alltid lärare....
och kallar du det för att leka, så varsågod...

Fortfarande inget svar på det jag efterfrågade nämligen statistiken av hur många av det stora flertalet pedofiler som aldrig begått övergrepp utan i stället sökt sig till vård och därmed för alltid kunnat avhålla sig från övergrepp.

Det kommer vi nog aldrig att få veta.
Dels så kommer vi aldrig att få veta hur många pedofiler som lyckas avhålla sig på egen hand.
De skulle aldrig berätta.
Och dels så måste där finnas en säker sekretess för dem som söker hjälp inom vården.
Annars så vågar de inte komma dit.

Ena stunden skriver du att pedofili och zoofili är en sexuell läggning, andra stunden är det en psykisk störning. Hur ska du ha det?

Ja hur är det där egentligen?
Vem definierar vad?

Läggningen är en läggning.
Den bristande kontrollen som gör att de förgriper sig på barn och djur är en störning.
Precis som att heterosexualitet är en läggning och våldtäckt en störning.

På vilket sätt skulle homosexuella eller transvestiter tvinga sin partner ha sex mot sin vilja?
Men det gör väl inte alla zoofiler och pedofiler heller?
Det finns ju de som låter bli.

Varför tror du att homosexualitet och transvestism tidigare räknats som sjukdomar eller psykiska störningar som skall botas?

Eller att de skulle söka vård själva? Inte troligt. Har dom en sådan sjukdomsinsikt så finns det säkert hopp, men den stora massan av zoofilister och pedofiler tillhör inte den lilla,lilla gruppen.

Hur vet du det du påstår ovan, stora massan tillhör inte lilla, lilla gruppen som söker vård själva?

Ett ifrågasättande, inget påstående.

Men det gör väl inte alla zoofiler och pedofiler heller?
Det finns ju de som låter bli.
jo, om dom utövar sin sexualitet så sker det ju med visst tvång och låter dom bli så har ju inget brott begåtts heller.

Läggningen är en läggning.
men jag anser att den läggningen är en störning och inte bara en läggning.

Den bristande kontrollen som gör att de förgriper sig på barn och djur är en störning.
Jag tror du förenklar. Visst kan man ha bristande kontroll eller dålig karaktär om du så vill, i alla möjliga avseenden utan att vara störd?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka