Ert favorit konstverk (eller favvo målningen, skulpturen etc beroende på verkshöjd)

BornAgain

Trådstartare
Som en avknoppare till tråden om måleri under Hem&Hobby. Vilket konstverk gillar ni allra mest och varför?

Själv skulle jag just nu säga att det var en jätte-kub av tätt, tätt hängande sidenband. Jag såg den första gången när Moderna Museet visade modern svensk konst för ca 20 år sedan! Men jag minns inte vem som gjort den.

Man kunde gå in i verket och vandra genom sidenbanden och de var lätta och gled undan som vatten. Det gick inte att se något. Det kändes som om jag var i kuben länge, men så stor var den inte. En förunderlig känsla att vandra där, tills dess att tanken slog, att någon annan kunde vara på väg genom kuben från något annat håll!

Senare när jag såg kuben fanns det vakter som såg till att folk gick igenom i samma riktning och en i taget (fegisar!). Upplevelsen blev mindre intensiv men som konstverk innebar det en vidareutveckling (även om det var en som konstnären inte planerat)
 
Som en avknoppare till tråden om måleri under Hem&Hobby. Vilket konstverk gillar ni allra mest och varför?

Själv skulle jag just nu säga att det var en jätte-kub av tätt, tätt hängande sidenband. Jag såg den första gången när Moderna Museet visade modern svensk konst för ca 20 år sedan! Men jag minns inte vem som gjort den.

Man kunde gå in i verket och vandra genom sidenbanden och de var lätta och gled undan som vatten. Det gick inte att se något. Det kändes som om jag var i kuben länge, men så stor var den inte. En förunderlig känsla att vandra där, tills dess att tanken slog, att någon annan kunde vara på väg genom kuben från något annat håll!

Senare när jag såg kuben fanns det vakter som såg till att folk gick igenom i samma riktning och en i taget (fegisar!). Upplevelsen blev mindre intensiv men som konstverk innebar det en vidareutveckling (även om det var en som konstnären inte planerat)
Jakob Dahlgren. Den har turnerat runt landet. jag har gått i den men mig påverkade den inte så mycket.

Jag har mängder. Den första jag spontant tänker på är Bikiniklubben av Veronika Psotkovás. Kinnor gjorda av metalltråd som njutningsfullt brer ut sig på en tänkt strand.
 
Kul ämne! Även jag kan nog komma på många men kommer först att tänka på klassiker som Michelangelos skulpturer. Jag är inte troende/religiös, men att stå i Peterskyrkan och bara uppleva Pieta-skulpturen gav mig gåshud. Jag kan sitta och bara titta på foton av den och bli helt tagen för att den är så utomjordiskt vacker och stämningsfull.
 
Jag har också mängder - byter favvo typ trehundra gånger om dagen. Senast jag verkligen gillade något var Hans Berg och Natalie Djurberg på Moderna. VR-grejen: This will end in stars. Både att gå den själv (och nej, jag vill inte vara i deras sjuka värld och dansa med vargar :mad:) och att titta på när andra gick den
 
En annan favaorit är Hanne Mago Wiklunds kartonger. De är skickligt gjorda av keramik och ser verklligen ut som kartong. Men det är inte grejen. Grejen är att få kan stå framför verket _ en stor lagerhylla - utan att associera till egna kartonger, till känslan när man river upp packtejpen, kartonger i de egna förråden.

Installationen ser så enkel ut men nästan ingen besökare kan passera utan att ha fått egna bilder i huvudet.
1571391623148.png
 
Kul ämne! Även jag kan nog komma på många men kommer först att tänka på klassiker som Michelangelos skulpturer. Jag är inte troende/religiös, men att stå i Peterskyrkan och bara uppleva Pieta-skulpturen gav mig gåshud. Jag kan sitta och bara titta på foton av den och bli helt tagen för att den är så utomjordiskt vacker och stämningsfull.
:love: Det finns konstverk som är värda att resa för!
 
En annan favaorit är Hanne Mago Wiklunds kartonger. De är skickligt gjorda av keramik och ser verklligen ut som kartong. Men det är inte grejen. Grejen är att få kan stå framför verket _ en stor lagerhylla - utan att associera till egna kartonger, till känslan när man river upp packtejpen, kartonger i de egna förråden.

Installationen ser så enkel ut men nästan ingen besökare kan passera utan att ha fått egna bilder i huvudet.
Visa bifogad fil 38176
Jag gillar när det är fel densitet och känsla - även när kartong och keramik ser likadana ut så ger de olika känsla till rummet. Som alla de bisarra 1800-tals byråerna i porslin eller papier mache
 
En skiss till varglyan
1571391953126.png


Man kommer till huset och går in till den ledsna vargen. Utanför huset är det en loop som leder tillbaka genom en snöig skog eller ett tempel. Beroende på vilken väg man tar. I templet kommer slutligen en stor gudinna och sätter sig på en, varpå man hamnar i stjärnhimeln
 
Skulptur: Cosmic Rhinoceros av Salvador Dalí :love: Tätt följd av Space Elephant.

Målningar är svårare. Dalís Temptation of St. Anthony är fantastisk, precis som Persistence of Memory och the Elephants...

Är även lite svag för Degas’ Blue Dancers och Dancer with bouquet of flowers.
 
Oj, svår fråga. Typ omöjlig att svara på. Finns så mycket bra.
Just nu är jag inne på Frihetsförmedlingens arbete, tycker det passar så bra in i samtidens Sverige. Har varit på många av deras aktiviteter och ska snart på en frihetskonferens med dom.

Men ett enskilt verk jag ofta tänker på och refererar till är Janet Cardiffs "Fourty part motet". Ett ljudverk som gick in i själen på mig och har exakt rätt estetik.
Såg en utställning i somras med Toni Wrånes och hennes verk gör alltid starkt intryck på mig. Speciellt videoverken hon gjort.
Ai Weiweis "Sunflower seeds" tycker jag är riktigt smart och bra kinesisk konst. Otroligt lyckat projekt av honom. Men ja, allt han gör blir bra så..
Måste också nämna Olaufur Eliassons kompasser, de inspirerar mig mycket och jag tycker de är sjukt snygga.
Hilma af Klints målningar får mig att gråta, otroligt känslomässiga målningar för mig. Hennes djup i kompositionerna och färgerna är fantastiskt.

Äh, finns för mycket bra konst så slutar här.
 
Oj, svår fråga. Typ omöjlig att svara på. Finns så mycket bra.
Just nu är jag inne på Frihetsförmedlingens arbete, tycker det passar så bra in i samtidens Sverige. Har varit på många av deras aktiviteter och ska snart på en frihetskonferens med dom.

Men ett enskilt verk jag ofta tänker på och refererar till är Janet Cardiffs "Fourty part motet". Ett ljudverk som gick in i själen på mig och har exakt rätt estetik.
Såg en utställning i somras med Toni Wrånes och hennes verk gör alltid starkt intryck på mig. Speciellt videoverken hon gjort.
Ai Weiweis "Sunflower seeds" tycker jag är riktigt smart och bra kinesisk konst. Otroligt lyckat projekt av honom. Men ja, allt han gör blir bra så..
Måste också nämna Olaufur Eliassons kompasser, de inspirerar mig mycket och jag tycker de är sjukt snygga.
Hilma af Klints målningar får mig att gråta, otroligt känslomässiga målningar för mig. Hennes djup i kompositionerna och färgerna är fantastiskt.

Äh, finns för mycket bra konst så slutar här.
Toni Wrånes var en ny bekanskap. Häftiga!

Det är lustigt detta med favoritverk. Jag extrajobbar ju som konstguide. Varje säsong hittar jag något som berör extra eller som på något sätt talar till mig. Efter ett antal guidningar så brukar det ändra sig. Det jag i början tyckte om bleknar och andra konstärer träder fram.
 
Jag har för det mesta liten behållning av att se på traditionell konst för konstens skull, utan jag det jag tycker är intressant i så fall är hur konstnären tekniskt och bildmässigt gått tillväga för att lära mig av det. Den konst som ger mig mest konstmässigt är nog brukskonst och sen berättande konst som Nils Nilsson Skums målningar t.ex.
 
Det finns ju hur mycket som helst. Men så länge jag kan minnas har de där av Giacometti som finns på Louisiana gjort djupt intryck på mig. Ni vet, människofigurer som går. De känns som verk från evigheten för mig.
 
Toni Wrånes var en ny bekanskap. Häftiga!

Det är lustigt detta med favoritverk. Jag extrajobbar ju som konstguide. Varje säsong hittar jag något som berör extra eller som på något sätt talar till mig. Efter ett antal guidningar så brukar det ändra sig. Det jag i början tyckte om bleknar och andra konstärer träder fram.
Det känner jag igen. En sommar gick jag en gång i veckan på skulpturutställningen i Pilane, bara för att få den processen med verken och platsen.
 
Toni Wrånes var en ny bekanskap. Häftiga!

Det är lustigt detta med favoritverk. Jag extrajobbar ju som konstguide. Varje säsong hittar jag något som berör extra eller som på något sätt talar till mig. Efter ett antal guidningar så brukar det ändra sig. Det jag i början tyckte om bleknar och andra konstärer träder fram.
Ett av Wrånes verk kunde jag knappt lämna, var på utställningen med en vän första gången jag såg videon så kunde inte stå kvar i evigheter. Men kunde inte sluta tänka på verket så var tillbaka dit ett par gånger till och stod länge framför videon och fascinerades. Otroligt stark upplevelse. Innerligt.

Är lite så för mig med, men olika verk kräver olika mycket tid för att komma fram tycker jag. En del verk är inte så framträdande i början, utan kräver att man verkligen ser dom innan.
Kan också bero på curatorn emellanåt, en lite halvbra curerad utställning kan tyvärr döda en del verk.
Om jag får stipendie ska jag gå en curator-utbildning i sommar, ska bli spännande att se hur mycket mina ögon kommer öppna sig för curatorns roll i utställningen då.
 
Jag har för det mesta liten behållning av att se på traditionell konst för konstens skull, utan jag det jag tycker är intressant i så fall är hur konstnären tekniskt och bildmässigt gått tillväga för att lära mig av det. Den konst som ger mig mest konstmässigt är nog brukskonst och sen berättande konst som Nils Nilsson Skums målningar t.ex.
Brukskonst?
 
Jag alskade att ga efter cornishen i Jeddah, Saudi, dar jattelika skulpturar av konstnarer som; Joan Miró, Henry Moore, Alberto Giacometti, och Jean Arp star utstallda sa barnen leker pa och omkring dem, man kan sitta pa en skulptur och kanna den solvarma bronsen, marmorn, eller vad det ar. Darifran har jag nu fatt en forkarlek for brons. Jag alskar hur materialet forandras beroende pa vader och vind, hur det kan vara "shiny" eller "dull" ... Henry Moore ar min favorit artist ... trots att César Baldaccini har gjort mitt favorit konstverk, "The Fist".

The Fist.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp