Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Men alltså det är ju inte facket som betalar ut A-kassa, ska du vara berättigad A-kassa måste du vara med i en A-kassa och uppfylla deras krav. 20-års gräsen är bara för grundbeloppet, har du jobbat häcken av dig i tre år borde du ha fått ihop nog många timmar varje år för att uppfylla kraven för att få 80% av din lön.

Skumt! Har pratat med både facket och arbetsförmedlingen och soc och alla säger att det faller på att jag är för ung :/
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Funderar även på om det inte går att fastställa någon snittlön när man enbart jobbat som timanställd (schemalagd dock) då det inte är en giltig anställningsform utan bara en löneform enligt mitt fack.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Fast varför ska den man bor med tvingas försörja en?
Nu är ju jag gift så min man är försörjningsskyldig gentemot mig men det är väl inte sambos?
Och vill inte den andra hjälpa en så sitter man ju i skiten.
Fast varför ska JAG behöva försörja folk jag inte ens känner (mer än jag redan gör..)?
Jag hjälper gärna till och betalar skatt, men inte för att folk "inte har lust" att hjälpa sina partners eller för att folk bara tar för givet att de ska få pengar.

Givetvis hjälper man till och tar hand om den egna familjen om man kan, vill man inte det så är det ju bara att flytta isär och söka soc. bidrag och bostadsbidrag så får man en högre summa...

Och ja, jag tycker att 3800 kr är lite i aktivitetsstöd när man jobbar 40 timmar i veckan för pengarna. Nu gjorde aldrig jag det för jag klarade inte av det, inte ens halvtid.
Well, har man ingen arbetslivserfarenhet/kan inte få jobb/kan inte jobba så kan man ju inte räkna med full lön?
Sköter man sig bra och får bra kunskaper och referenser så får man jobb sen = man kan få full lön.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Därför att det inte enbart är samhällets ansvar att ta hand om medborgarna. Först och främst är det individens ansvar, därefter familjens och sist statens, vilket många verkar ha missat. Självklart ska inte skattepengar gå in och försörja en individ tillhörande en familj med tillräcklug ekonomi bara för att partnern är en snål-ove och egoist. Någon måtta får det vara på individualismen.

FYI så är även sambos försörjningsskyldiga gentemot varanda när det gäller försörjningsstöd.

:bow:

Jag var glad över att jag överhuvudtaget fick några pengar när jag var arbetslös nybliven student.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Jag söker inte jobb via min statusrad på facebook, det är bara patetiskt i mina ögon.

Är det mer patetiskt att leta efter jobb än att inte vilja leta efter jobb för att det är patetiskt?


Jag har sett flera stycken som sökt jobb via fb både på egen statusrad och via speciella grupper och som fått tips av vänner/vänners vänner vars företag söker arbetare.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Var skrev jag att folk tar för givet att dom ska få pengar?

Men kan folk bevisligen inte jobba så ja, då borde dom få ett bidrag som gör att dom kan leva. Inte försöka överleva.
Kan folk jobba men inte får ett jobb trots att hen söker allt som finns, ja, då borde hen få bidrag för att kunna klara sig tills hen får ett jobb. Arbetsförmedlingen kollar ju så man söker jobb och sköter sig.
Däremot såna som söker bidrag för att denne hellre lever på bidrag än jobbar. Såna kan ta sig i brasan. Nu är det ju mycket svårare än förr att få bidrag så många såna faller förhoppningsvis bort ur systemet nu när fk granskar allt noggrannare.

Själv har jag inte tagit emot ett enda bidrag trots att jag inte jobbat pga sjukdom sen 2006. Började arbetsträna i våras och fick då aktivitetsstöd som jag hade rätt till.

Btw så betalar jag också skatt och ser gärna att dom pengarna går till sjuka behövande som inte klarar att jobba.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Det fanns kanske inte så mycket annat att tipsa om? Jag har sett flera som på FB uppdaterat statusen med info att de letar jobb samt ett par rader om vilken bransch som föredras. Jag finner det smart.

Finns det inga jobb där du bor så får du väl flytta därifrån :idea:
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Det fanns kanske inte så mycket annat att tipsa om? Jag har sett flera som på FB uppdaterat statusen med info att de letar jobb samt ett par rader om vilken bransch som föredras. Jag finner det smart.

Finns det inga jobb där du bor så får du väl flytta därifrån :idea:

Saken är den att jag testade att skriva via facebook, fick inga svar och tog bort det senare. Känns som ett väldigt oseriöst sätt att söka jobb på.

HAHAHA, med vilka pengar tror du att jag har råd att köpa lägenhet? Jag har inga föräldrar som kan gå in och köpa en lägenhet till mig och nytt jobb får man ju inte bara för att man byter stad omedelbums. Har ca 300 kr kvar på mitt konto i dagsläget att leva på, det kostar endel att flytta också.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Det fanns kanske inte så mycket annat att tipsa om? Jag har sett flera som på FB uppdaterat statusen med info att de letar jobb samt ett par rader om vilken bransch som föredras. Jag finner det smart.

Finns det inga jobb där du bor så får du väl flytta därifrån :idea:

Känns som du pratar om luftslott, det är inte fantastiskt lätt att skaffa ett jobb i dagsläget som ung. Du får inte napp bara för att du hipps vipps testar något nytt, kanske i teorin men inte i verkligheten. Jävligt less.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Är det mer patetiskt att leta efter jobb än att inte vilja leta efter jobb för att det är patetiskt?


Jag har sett flera stycken som sökt jobb via fb både på egen statusrad och via speciella grupper och som fått tips av vänner/vänners vänner vars företag söker arbetare.



Jag har knallat runt hela jävla stan flera varv och lämnat i mitt cv (som är TUNGT med andra i min ålder), kontaktat igen osv. Känns som man horar tillräckligt mycket. Har dessutom kontakter men det hjälper inte.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Funderar även på om det inte går att fastställa någon snittlön när man enbart jobbat som timanställd (schemalagd dock) då det inte är en giltig anställningsform utan bara en löneform enligt mitt fack.

Klart det går, varför skulle det inte gå? Du har lönespecifikationer som styrker din inkomst.

Men som sagt, för att få A-kassa måste man vara med i A-kassan och uppfylla deras krav. En viss ålder krävs det inte att man ha uppnått, det gäller enbart Alfakassan, som är tillför dom som antingen struntat i att vara med i en A-kassa eller inte uppfyller kraven att få A-kassa (t ex varit med kortare tid än 12 mån).

Har du valt att inte betala och vara med i en A-kassa under tre års tid kan jag väl inte tycka något annat än att du får skylla dig själv. Och är det så att du faktiskt är med i en A-kassa tycker jag du omedelbart ska ta kontakt med dom och anmäla dig arbetslös.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Jag har knallat runt hela jävla stan flera varv och lämnat i mitt cv (som är TUNGT med andra i min ålder), kontaktat igen osv. Känns som man horar tillräckligt mycket. Har dessutom kontakter men det hjälper inte.

Ser att du bor i Luleå, tänkt något på att arbetspendla? Finns ju en hel del jobb i inlandet och vissa erbjuder ju skiftgång 7-7, som gör pendling helt okej:)
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Jag är med i fack och a-kassa men har alltid blivit informerad att jag är för ung, har dock inte pratat med a-kassan själv eftersom jag blivit tillsagd annat. Men ska kontakta dem nästa vardag då rå.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Jag är intresserad av allt, jobbar just nu som maskinoperatör i min nuvarande timanställning. Dvs svetsar, jobbar i avlastning mm.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Gör verkligen det också!
Vad jag förstår av A-kassasystemet ska det inte finnas något som hindrar dig från att få inkomstersättning. Det beror såklart på hur mycket du jobbat under de senaste 12 månaderna och sånt. Men som sagt, ta det direkt med din A-kassa så fort som möjligt, för du måste anmäla dig som arbetslös hos dom (och af).
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Saken är den att jag testade att skriva via facebook, fick inga svar och tog bort det senare. Känns som ett väldigt oseriöst sätt att söka jobb på.

HAHAHA, med vilka pengar tror du att jag har råd att köpa lägenhet? Jag har inga föräldrar som kan gå in och köpa en lägenhet till mig och nytt jobb får man ju inte bara för att man byter stad omedelbums. Har ca 300 kr kvar på mitt konto i dagsläget att leva på, det kostar endel att flytta också.

Varför är det oseriöst? I mina ögon är det inte mer oseriöst än att man berättar för vänner och bekanta att man letar efter ett nytt jobb.

Du behöver ju inte köpa en lägenhet bara för att du flyttar. Mitt råd är att du söker jobb på fler orter. Får du sen ett jobb så är det ju inte omöjligt att efter det hitta boende.
Jag är inte ensam om att ha flyttat för att komma vidare i livet och jag har faktiskt aldrig varit bostadslös.

Och ja, det kostar att flytta men det kostar att inte ha något jobb också.

Det är säkert svårt att få jobb men det är knappast omöjligt. Och nej, jag vet inte hur det är att vara arbetslös så jag kan inte relatera till hur jobbigt det kan vara.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

/.../

HAHAHA, med vilka pengar tror du att jag har råd att köpa lägenhet? Jag har inga föräldrar som kan gå in och köpa en lägenhet till mig och nytt jobb får man ju inte bara för att man byter stad omedelbums. Har ca 300 kr kvar på mitt konto i dagsläget att leva på, det kostar endel att flytta också.



Det är nog mycket ovanligt att en arbetssökande (särskilt yngre sådan) har pengar nog att genast köpa bostadsrätt vid sin första flytt...

Nu kanske du eg inte vill flytta, och då ska jag inte tjafsa. Men kan du tänka dig en flytt måste du kunna tänka lite utanför bekvämlighetsramen när det gäller boende, de flesta:
- hyr rum och bor inneboende,
- hyr i andrahand,
- bor kollektivt med främlingar,
- flyttar gemensamt i ett gäng och delar,
- bor låååångt utanför stadskärnan och pendlar

Det ÄR ju lättare att hitta jobb om du kan tänka dig att flytta iväg, i alla fall två-tre år och samla erfarenheter. Får du jobb i en annan stad så hyr ut din lägenhet, magasinera sakerna, ta med den nödvändigaste och flytta. Det är inte alls dyrt, tvärtom kan du bo billigt en period och spara pengar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

*första bästa knapp*

Alltså, det jag tycker är skumt är att det skiljer såpass mycket på vad den sjuka får och vad den arbetssökande får. Det är det som är skumt, inte i sig att det inte betalas ut stora summor till de utan arbete.
Varför är det mer familjens skyldighet att försörja en arbetssökande än en sjuk familjemedlem? Det är det jag tycker är konstigt. Rimligare då vore väl att båda summorna låg på säg 5-6000. Då hade säkert färre behövt söka socialbidrag, eftersom alla arbetssökande får mer pengar, och i all den stund arbetssökande förväntas (?) kunna få hjälp med försörjningen från familjen är det väl rimligt att anta att även sjuka kan få det.
 
Sv: Ersättning vid sjukdom vs. arbetslöshet

Jag har knallat runt hela jävla stan flera varv och lämnat i mitt cv (som är TUNGT med andra i min ålder), kontaktat igen osv. Känns som man horar tillräckligt mycket. Har dessutom kontakter men det hjälper inte.

Klart det är tungt att vara arbetslös. Jag var det och trots det lyckades jag (genom kontakter) få jobb i min håla där jag bor.. 1500 invånare och tre arbetsplatser... Gäller att både vara ambitiös och ha en bra attityd mot sina kontakter, sen sköta sig till 100% när man väl får något.

Svetsjobb är aldrig svårt att få, men det gäller kanske att vara flyttbar eller att kunna tänka sig att pendla. Alla jobb finns ju tyvärr inte där man bor.
 

Liknande trådar

Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp