Ersättning till hankattägaren

cirkus

Trådstartare
Min Somalipojke är nu anmäld på unghanelistan.
Det har redan kommit en intressanmälan då min hane tydligen har nån speciell B-indikator i blodet som gör att han tydligen kan para B-blods honor.

Så vad brukar hankattägare få får ersättning?

Han är ställd 2 ggr med Ex bägge gångerna.
Han är förstås testad för det man testar inom rasen.

Min Somalipojke är nu anmäld på unghanelistan.
Det har redan kommit en intressanmälan då min hane tydligen har nån speciell B-indikator i blodet som gör att han tydligen kan para B-blods honor.

Så vad brukar hankattägare få får ersättning?

Han är ställd 2 ggr med Ex bägge gångerna.
Han är förstås testad för det man testar inom rasen.

B-hanar kan paras med vilka honor som helst. Det är A-hanar som ställer till det med b-honor.

Ersättningen varierar beroende på ras, stamtavla, meriter och på vilka hälsotester man har gjort men 1000-1500 kr/kattunge kan man nog utgå ifrån som något slags baspris man kan ta om man har gjort lämpliga tester. Sedan gör alla lite olika. Om jag tar hem en annan hona för parning tar jag en fast avgift (kallas ibland för städavgift) på 1500 kr eftersom det krävs lite jobb att övervaka en parning och det ska städas innan och efter. Sedan 1500 kr/levande kattunge. Om min hane parar hemma hos en annan uppfödare tar jag ingen fast avgift, bara per kattunge.

Tack @Sol

Vet du något om den här indikatorn? Jag fattar inte riktigt om han är B eller bara nån sorts indikator.

Det står såhär på pappret.
Blood Group results for ....

N/b - Cat is a carrier of B factor; serotype could be Type A or Type AB

Tack @Sol

Vet du något om den här indikatorn? Jag fattar inte riktigt om han är B eller bara nån sorts indikator

Har du provresultaten? Eftersom han är en somali skulle jag tro att han är A eller AB, troligen AB om han nu har någon speciell blodgrupp men en AB-hane funkar rent praktiskt som en A-hane. Oavsett om han är A eller AB bör han inte para en b-hona eftersom det finns risk för neonatal isoerytrolys hos kattungarna.

Men skriv ut provresultatet så kan jag säga säker vad som gäller.

Hanen som jag har använt mig av till min nuvarande kull kostade 500 kr i städavgift efter parningstillfället. Blir ju gärna rätt grosigt efter parning om hanen skvätter osv. Sedan har jag betalat 1500kr/kattunge vid 6 veckors ålder. Det ligger i normalpris inom rasen. Man brukar väl säga att det totala priset ska motsvara ungefär en unges försäljningspris. Mer än så känns orimligt.

Har du provresultaten? Eftersom han är en somali skulle jag tro att han är A eller AB, troligen AB om han nu har någon speciell blodgrupp men en AB-hane funkar rent praktiskt som en A-hane. Oavsett om han är A eller AB bör han inte para en b-hona eftersom det finns risk för neonatal isoerytrolys hos kattungarna.

Men skriv ut provresultatet så kan jag säga säker vad som gäller.

ja jag har provresultatet.

Det står inte mer än så.
Jag har ju pdf-en men vet inte riktigt hur jag får in den här O_o
Du kan PM-a din mailadress så kan jag skicka den på mail

ja jag har provresultatet.

Det står inte mer än så.
Jag har ju pdf-en men vet inte riktigt hur jag får in den här O_o
Du kan PM-a din mailadress så kan jag skicka den på mail

Har kikat och resultaten betyder att din hane är blodgrupp A eller AB (det spelar i praktiken ingen roll) och han bär på anlaget för blodgrupp b. Avelsmässigt betyder det att han bör paras med A- eller AB-honor. Han kan få avkommor med blodgrupp b om han paras med en hona som bär på b. Det utgör inga problem.

Har kikat och resultaten betyder att din hane är blodgrupp A eller AB (det spelar i praktiken ingen roll) och han bär på anlaget för blodgrupp b. Avelsmässigt betyder det att han bör paras med A- eller AB-honor. Han kan få avkommor med blodgrupp b om han paras med en hona som bär på b. Det utgör inga problem.

Tack så jättemycket!

Den viktigaste slutsatsen borde vara att han inte ska paras med B-honor alls?

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 294
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 233
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter