Ersättning för mast

kamomillo

Trådstartare
Vi har fått förfrågan av ett telecom företag att få sätta upp 2 master på vår mark. Helt okey! De klart vi vill ha bättre mobil täckning, men... Vad är en vettig ersättning för det?
Har googlat runt, men hittar inga riktlinjer alls...
Är det någon här som vet?
Skicka PM om ni inte vill skriva här.

* Jenny *

Jag är inte speciellt insatt men jag har någonstans i bakhuvudet att sas hyra ut plats för mast är momspliktigt sedan i år. Har ni företag redan är det ju inget problem men se till att ha koll på om det slutliga priset är ex eller ink moms.

Sedan är det inte alls säkert att ni får bättre täckning med master på er mark. Det beror mycket på topografi och hur masten är riktad också.

Vi har jordbruksfastighet, så detta med moms tror jag att vi har koll på :)
Och vi har redan jättebra täckning hemma på vårt ställe, men jag blir glad om övriga fjället kan ha täckning också. Det skulle fram för allt vara bra för samerna, och andra som har sitt jobb i "skuggan" och så alla dessa skoteråkare som vill vara nåbar hela tiden;)

De skulle bara vara roligt att veta om vi har fått ett skäligt erbjudande, eller om det är "snålbjudet" :confused:

* Jenny *

Tack för svaren! Vi har blivit erbjuden 8000 /mast dom tänker sätta upp 2 st men flera hundra meter mellan, och väg finns redan dit.
De känns snålt, men samtidigt är det inte någon mark vi använder...

* Jenny *

Tack för svaren! Vi har blivit erbjuden 8000 /mast dom tänker sätta upp 2 st men flera hundra meter mellan, och väg finns redan dit.

* Jenny *
och se till att de lämnar ett skriftligt anbud som är bindane, de plägar nämligen erbjuda flera markägare.....

* Jenny *

Se även till att att arrendet gäller ett antal x år också i kontraktet om ni nu tackar ja. Så att arrendet kan omförhandlas! Det har grannen gjort här!

Har läst något om det att man bör skriva in i kontraktet att vid uppsägning så ska marken återställas igen på deras bekostnad.

Master vet jag inget om men när jag skaffade ADSL här för "hundra år sen" och var först i den här socknen och bor rätt långt från stationen så fick leverantören sätta upp en mätutrustning hos mig som jag driftade 24/7 och som kompensation betalade jag bara en symbolisk summa för mitt adsl och hade så mycket kapacitet det bara gick att få då det var tanken bakom utrustningen. Det går att få till en bra deal som gynnar alla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 927
Senast: tuaphua
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 426
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 032
Senast: Madalitso
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka