ersättning för lusern?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare haflinger92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 852
H

haflinger92

hejsan! har ett ganska foderkänsligt sto (145 cm) som lätt tappar hullet.

hon får nu ca 6 kg hösilage, 2 kg hö
2,4 liter havre
1,2 liter salsa
0,75 dl mineraler
0,3 l lusern
0,9 l betfor (torr)
0,5 kg halm

hon har tidigare haft mer lusern men fick proteinknölar och blev tjock i benen. tog bort det och hon blev fin i benen o knölarna försvann.

finns det något annat man kan ge som ger fett men inte energi (behövs inte mer precis :bump: ) ?

hon rids varje dag och tränar/tävlar regelbundet....

Sv: ersättning för lusern?

Fattar inte vad du menar som fett men inte energi. Olja är ju rent fett men också ren energi. Linfrökaka har också en massa fett likaså rapspellets.

Har du någon analys på ditt foder?
Vad väger hästen och hur pass mycket rids den?

Får vi lite riktvärden och veta lite mer vad det är för en häst kanske vi kan hjälpa dig att räkna. Det är ju energi som ger hullet, proteinet
är kroppens byggstenar kan man säga.

Men har du en häst som är svår att hålla i hull skulle jag absolut dra upp grovfodergivan ytterliggare. 8 kg är inte så mycket, speciellt inte eftersom 6 kg utav dessa är hösilage och eftersom det är mer vatten i det , tänk på att fodra per kg / ts , och att minimum alltid är 1 kg, men det gör inget att ge mer .. 1.5 kg brukar vara mer lämpligt om det inte blir helt tokigt i beräkningen och i praktiken.

Vore jag dig skulle jag utgå från grovfodret som jag förutsätter att du har analys på, sedan skulle jag komplettera m. övriga foder vid behov. Om du inte vill ge just lucern kan du ju ge färdigfoder med hög smb rp. Hippo Alfa, Hestekrafft, Krafft protein m.fl. finns ju . Men det är ju själva proteinet man ska vaksam emot, vara försiktig vid foderbyten och vara försiktig m att öka fodergivan osv.

Senast ändrad:

JAG hade generellt (utan att veta värden) gett mer hö och bytt ut havren mot Krafft Groov (90 el. 125 beroende på värdena på höet) eller Krafft Rehab. Givetvis är det bästa att räkna en foderstat utifrån hästen vikt, arbete och vad höet innehåller.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 344
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Estivuz
·
J
Foder & Strö Min medryttarhäst äter per dag 9,5 kg hösilage, 2 nävar betfor, 1 dl mineraler och 0,5 kg Lusern. Uppdelat på fyra fodringar. Han är en...
Svar
17
· Visningar
2 056
Senast: Josen
·
Foder & Strö Min D ponny har ända sedan i vintras varit smal lite till och från. Hon är väl inte "mager" men hon är smal, och ja vill att hon ska få...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 270
Senast: Camomill_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka