Ersättning för hovslagarens misstag?

Sv: Ersättning för hovslagarens misstag?

*KL*

Varför skoddes de med sulor nu förresten? Omd e fick sulor pga att de uppvisat ömhet, ökar det ju 'risken' för att det är hovböld etc på g, å andra sidan om den visade sig så snabbt efter skoning, då borde den gått att hitta med visitertång iofs, men bölder är ju lömskt elände...

Nej, hästarna hade inte uppvisat ömhet innan vi skodde dem. Det var efter skoningen som hältan kom. Jag ville testa sula eftersom jag hört många prata varmt om dem och säga att sulan får hästarna att våga trampa på bättre och kan även få bättre aktion.
vi ska kolla hoven med visitertång i morgon.

Något som jag inte redigt fått klart för mig...

Är båda hästarna halta på varsitt ben?
"Hur är" hältan?

Japp, hästarna har blivit halta på varsitt ben. En på höger och den andra på vänster. Min häst har inte lika allvarlig hälta som min mammas häst har. På min häst syns bara hältan i trav och han stapplar liksom fram då, och hältan är väldigt tydligt. Men min mammas häst visar hälta även i skritt och alla andra gångarter, men vi gissar att de har samma problem.

Men snälla nån... Veterinären måste ju komma ut! Det du beskriver låter som hovböld, troligen pga sömstick. Att ge antiinflammatoriskt utan samtidig antibiotika vid en potentiell infektion är inte alltid så smart - kroppens försvar hämmas och bakterierna får ett försprång.

Silikonet lär ju inte ha ett dyft med detta att göra. Skor och sulor är väl borttagna nu, hoppas jag?

OM hovslagaren är utbildad och medlem i Svenska hovslagarföreningen har h*n en ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador h*n orsakat.

Endel övriga har även en ansvarsförsäkring men långt ifrån alla.

Först måste ni ta reda på vad problemet är...

Förklara för mig vad en ansvarsförsäkring skulle täcka!

Men snälla nån... Veterinären måste ju komma ut! Det du beskriver låter som hovböld, troligen pga sömstick. Att ge antiinflammatoriskt utan samtidig antibiotika vid en potentiell infektion är inte alltid så smart - kroppens försvar hämmas och bakterierna får ett försprång.

Silikonet lär ju inte ha ett dyft med detta att göra. Skor och sulor är väl borttagna nu, hoppas jag?

Ja, självklart är skorna av. Det verkar inte som det har uppkommit en hovböld (ännu:crazy:), men jag tror att risken är ganska liten för det som det ser ut nu iaf. Min häst mår redan mkt bättre och hältan är knappt synlig nu. Förresten har vi vetrinären på gården, han bor 50 m nedanför stallet och har visiterat hästarna noggrannt och han är en erkännt duktig veterinär så jag tror han vet vad han gör.

Ja då så. Jag har inte förstått att du haft veterinär hemma för att undersöka hästarna.

Okaj;), jag var nog lite luddig

Ja, självklart är skorna av. Det verkar inte som det har uppkommit en hovböld (ännu:crazy:), men jag tror att risken är ganska liten för det som det ser ut nu iaf. Min häst mår redan mkt bättre och hältan är knappt synlig nu. Förresten har vi vetrinären på gården, han bor 50 m nedanför stallet och har visiterat hästarna noggrannt och han är en erkännt duktig veterinär så jag tror han vet vad han gör.

Och vad berodde dessa hältor på enligt veterinären??

Det verkar oxå lite luddigt.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka