Ersättning för hovslagarens misstag?

Sv: Ersättning för hovslagarens misstag?

I mina öron låter det lite märkligt att skoningen skulle orsaka hältan. De allra flesta skor med sulor utan silikon och har aldrig bekymmer med detta. Att spika i vita linjen är inte ett problem heller.

Hälsning Maja

Ja, jag håller också med om att det är mkt märkligt. Trodde aldrig att det skulle uppstå så mkt problem. Veterinären är inte helt hundra på vad som har orsakat problemet, men det är helt säkert att det är problem under knäet, troligast i hoven. Det antiseptiska medlet ges för säkerhets skull, för att förebygga hovböld om det skulle råka vara en infektion i hoven. Enligt honom så påverkas inte hästen av medecinen om hältan skulle bero på någonting annat.

For mig ar anticeptiska medel te x jodopax, alsolsprit eller annat. Sa att du ger anticeptiskt medel i munnen, later skumt. Vad ar det for anticseptiskt medel du ger da?

Jag blir lite rädd nu, men vad har du för veterinär egentligen? Ju mer du berättar, ju mer uppåt väggarna blir det?

kan inte namnet i huvudet, men ska kolla upp det;)

förlåt, känner mig urdum, men jag återger bara det som veterinären sagt till mig och enligt honom var det ett antiseptiskt medel, men det kan ha varit ett missförstånd oss emellan. Jag kanske hörde fel, vem vet, kanske var det ett antiinflammatoriskt medel? Men det var tydligt att det skulle ges genom mungipan med en spruta och på instruktionslappen som medföljer står det precis vad veterinären beskrev det som, hur det verkar osv. Jag är minst lika förvirrad som ni är, men det viktigaste är att hästarna verkar vara på bättringsvägen och troligtvis kommer de bli helt bra igen.

Pasta eller pulver?

Några förslag, om du känner igen namnet när du hör det: Fenylbutazon (pulver i dospåse), finadyne (pulver i dospåse), metacam (vätska i flaska, drar upp med måttspruta), Quadrisol (gel i spruta, som avmaskning i uteseende och tubstorlek, ställer in dosintervall på sprutan, ens pruta räcker till flera doser), Hippotrim (pasta i spruta, som avmaskningsspruta men mkt större tub, ställer in dos efter kilointervall på sprutan, beroende på vikt räcker en tub till en eller drygt en dos).

Pasta eller pulver?

Några förslag, om du känner igen namnet när du hör det: Fenylbutazon (pulver i dospåse), finadyne (pulver i dospåse), metacam (vätska i flaska, drar upp med måttspruta), Quadrisol (gel i spruta, som avmaskning i uteseende och tubstorlek, ställer in dosintervall på sprutan, ens pruta räcker till flera doser), Hippotrim (pasta i spruta, som avmaskningsspruta men mkt större tub, ställer in dos efter kilointervall på sprutan, beroende på vikt räcker en tub till en eller drygt en dos).

Metacam!:idea: så var det ju. tack för hjälpen!
Vi har gett metacam på flaska med spruta, men vi ska övergå till pulver istället.

Antiseptiskt är dödar/hämmar mikroorganismer (bakterier, svamp, parasiter etc) på en kroppsyta, oftast huden (eller hovar med då i en hästs fall), men kan även användas på slemhinnor, t ex antiseptiska medel för munhygien (som INTE ska sväljas). Dvs det används utvärtes. I ditt fall skulle en antiseptisk behandling lokalt av hoven vara fullt rimligt om man misstänker sömstick eller liknande. Men då skulle du få använda det genom att skrubba hoven med det, bada hoven i det eller liknande för att hålla rent och minska risken att bakterier får fäste i ett hål efter sömstick t ex.

Dvs man använder inte antiseptiska medel invärtes, och skulle man det så skulle de bara ha effekt i munhålan, strupen och ev magen (svårt gissa hur 'långt det skulle ha effekt'). Men det är alltså ingenting som man kan ge och så tas det upp av kroppen och verkar allmänt.

Antiinflammatoriska medel däremot kan man ge oralt och de ger då en allmän antiinflammatorisk effekt, så du kan behandla en inflammation i en hov genom att ge i munnen, eftersom preparatet går ut i kroppen och sprida i kroppen och ger en allmän effekt (allmän = i hela kroppen). Så jag vetesjutton vad din vet menade med att det inte skulle påverka hästen om det inte var en hovböld på G? Det påverkar i allra högsta grad hästen, hela hästen, oavsett om det är ngt fel på den eller ej.

Antiinflammatoriska preparat är ofta i någon form smärtstillande med. Så en effekt av ett antiinflammatoriskt och smärtstillande medel som exvis butta behöver inte betyda att en förbättring är för man hävt en ev inflammation, utan helt enkelt att man smärtstillat hästen. Det är först när man avslutar behandlingen man ser om den hjälpt eller ej rent antiinflammtoriskt.

Vi har gett metacam på flaska med spruta, men vi ska övergå till pulver istället.

Metacam är antiinflammatoriskt. Som häst-Magnecyl. Det förebygger inte infektioner men minskar smärta och dämpar inflammation.

Vad ska ni ge för pulver då? Metacam finns inte i pulverform?

Metacam är smärtstillande och antiinflammatoriskt, ett sk NSAID-preparat (Non Steroid Anti Inflammatory Drugs), dvs samma grupp och samma verkningsmekanism som butta, finadyne etc. Dock har de olika verksamma beståndsdelar (olika 'ämnen'/ingredienser), men de fungerar på samma sätt.

OM hovslagaren är utbildad och medlem i Svenska hovslagarföreningen har h*n en ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador h*n orsakat.

Endel övriga har även en ansvarsförsäkring men långt ifrån alla.

Först måste ni ta reda på vad problemet är...

Jag tror förstås att hovslagaren lyckats få till sömstick, på bägge hästarna. Om man märker detta, ska ju sömmen dras ur direkt, då brukar det inte vara nån fara, men gör man inte det, så blir det inflammation...å då är det antiinflammatoriskt som gäller eller penicillin, beroende på hur eländigt det är! Men det är bara en teori jag har, tror inte det har nåt med den pålagda sulan att göra...

Nej, förlåt jag var nog lite otydlig;) Vi ger nu bägge hästarna ett antiseptiskt medel i en veckas tid som fungerar som ett motstånd för infektioner som kan leda till hovböld. Om hästarna inte svarar på detta övergår vi till pencillin. Men min häst känns redan mkt bättre, så förhoppningsvis har det inte blivit en särskilt allvarlig infektion i hoven. Men med min mammas häst är det värre. Han haltar till och med när hans skrittar. Min hästs hälta syns bara under trav. Vi ska ta av hästarna skorna till helgen och hovslagarn ska göra en ordentlig koll på vad som inte står rätt till.

Fast ärligt talat så brukar man inte ge något till hästar som har misstänkt hovböld eftersom man vill att den skall "komma" ut. :crazy:

Och penicillin ger man ju aldrig i onödan utan det ger man när hästen fått hovbölden rensad

Och detta är väldigt smärtstillande så att hästarna blir bättre på det betyder inte att de är bra :crazy:

Underligt förfarande av veterinären. Har ni visiterat hovarna och letat efter hovbölder??

Man slår alltid i sömmen i vita linjen. För övrigt är det rätt lätt att kolla själv om hästen har blivit sömstucken, slå lite lätt (LITE LÄTT!!) med en hammare på nitarna bara. Reagerar hästen då så har den antagligen blivit sömstucken. Om det är en inflammation i strålarna så luktar det oftast väldigt illa. Om det var ett stort hål mellan trakterna och strålen så kan det ha kommit in en sten och gett en stengalla. Det ser ut som ett litet blåmärke ungefär, när hoven är ren. Det läker ut av sig själv, har jag för mig. Men kolla med en bra veterinär tillsammans med hovslagaren vad det kan vara!! Det här är lite förslag bara, jag är inte hovslagare men väldigt bekant med hovskador...

Ja, jag håller också med om att det är mkt märkligt. Trodde aldrig att det skulle uppstå så mkt problem. Veterinären är inte helt hundra på vad som har orsakat problemet, men det är helt säkert att det är problem under knäet, troligast i hoven. Det antiseptiska medlet ges för säkerhets skull, för att förebygga hovböld om det skulle råka vara en infektion i hoven. Enligt honom så påverkas inte hästen av medecinen om hältan skulle bero på någonting annat.

Men hur reagerar hästen om hoven undersöks med visitertång? Det kan ju visst det vara hovböld på gång. Kanske orsakad av sömstick eller kanske hålvägg. Fast inget av detta är något konstigt eller något som man kan klandra en hovslagare för, utan det är sådant som händer. Bäst på att diagnostisera och bota hovbölder är just hovslagare. Om det är en hovböld bör din häst bli mycket halt till slut, innan bölden tar sig ut. Hovböld är också tämligen ofarligt.

Under knäet är väldigt många leder. Gjorde inte vet böjprov för att utesluta lederna?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror förstås att hovslagaren lyckats få till sömstick, på bägge hästarna. Om man märker detta, ska ju sömmen dras ur direkt, då brukar det inte vara nån fara, men gör man inte det, så blir det inflammation...å då är det antiinflammatoriskt som gäller eller penicillin, beroende på hur eländigt det är! Men det är bara en teori jag har, tror inte det har nåt med den pålagda sulan att göra...

Ett sömstick, leder till en infektion, inte en inflammation. Det är bakterier utifrån som sökt sig in via sömsticket. Och till infektion ges antibiotika.

En inflammation är någon man kan få i en led eller muskel t.ex. av överansträngning. Då har inget utifrån tagit sig in och då ges medel som är antiinflammatoriskt och smärtstillande. Till folk ipren, häst t.ex. butta eller metacam.

Hälsning Maja

Något som jag inte redigt fått klart för mig...

Är båda hästarna halta på varsitt ben?
"Hur är" hältan?

*KL*

Varför skoddes de med sulor nu förresten? Omd e fick sulor pga att de uppvisat ömhet, ökar det ju 'risken' för att det är hovböld etc på g, å andra sidan om den visade sig så snabbt efter skoning, då borde den gått att hitta med visitertång iofs, men bölder är ju lömskt elände...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka