Ersättning för hovslagarens misstag?

D

Duffy

Hej! Just nu leker inte livet precis för mej och min häst:(. Både min och min mammas häst är halta på grund av ett slarvfel från hovslagarens sida. Bägge hästarna skoddes med sula, men hovslagarn hade inte med silikon att fylla med och sa därför att han skulle återkomma om några dar och spruta in det då, men han dök inte upp förrän sju dar efter skoningen. Antingen har någonting, kanske en sten eller något vasst kommit in inunder sulan och det har uppkommit en irritation eller så har har han spikat i vita randen. Kan man begära ersättning när det hänt sådana här saker?
Naturligtvis är det inte pengarna jag tänker på, det viktigaste är ju att hästarna blir friska, men nu ska vi sätta dem på medecin (pencillin m.m.) och det blir inte billigt:(

Sv: Ersättning för hovslagarens misstag?

Eftersom du snackar om medicin, har ni redan kollat upp med hovslagare och veterinär vad felet är?
Först lät det som att hovslagaren ännu inte varit hemma hos er. Isåfall tar han väl av skon och tittar ordentligt och fixar det han kan? Om hältan ändå kvarstår åker man till vet.
Det måste vara något jag missuppfattat? :) *välmenat*

Eftersom du snackar om medicin, har ni redan kollat upp med hovslagare och veterinär vad felet är?
Först lät det som att hovslagaren ännu inte varit hemma hos er. Isåfall tar han väl av skon och tittar ordentligt och fixar det han kan? Om hältan ändå kvarstår åker man till vet.
Det måste vara något jag missuppfattat? :) *välmenat*

Ja, förlåt om det blev lite luddigt:crazy:
Ska försöka reda ut detta. Hovslagarn kom alltså på återbesök efter sju dagar och tog av sko och sula för att titta på hoven. Enligt honom var det inget fel på hoven och vi pratade inte mer om sakn. Men hältan ville inte ge sig, så efter fyra dar bad jag en veterinär titta på honom och han konstaterade att det visst var något som hade hänt med hoven under skoningen. Han trodde att det antingen var att han råkat spika i vita randen eller att något framkallat en irritation i strålen eftersom han glömt silikonet. För att minska risken att han ska få en hovböld satta vi honom på ett antiseptiskt medel som ska motverka ännu mer irritation.
Nu blev även min mammas häst halt och då blev det ju ännu tydligare att det var något som hände under skoningen.
Hoppas du förstod bättre nu;)

en del hovisar använder inte något under sulan. Min kompis häst fick fraktur på hovbenet pga av detta. Tror knappast hon fick nån ersättning, skulle vara från försäkringsbolaget då.

...bad jag en veterinär titta på honom och han konstaterade att det visst var något som hade hänt med hoven under skoningen. Han trodde att det antingen var att han råkat spika i vita randen eller att något framkallat en irritation i strålen eftersom han glömt silikonet.
Hmm, vad jag förstått kan man spika sömmarna i vita randen, men inte innanför. Men här får bukes eminenta hovslagare rätta mig om jag har fel.

Om du funderar över att göra ersättningsanspråk på hovslagaren, så bör du vara medveten om att då måste det vara klart exakt varför hästen/hästarna haltar och att det utan tvivel beror på skoningen. Bevisbördan ligger på dig.

Jag tycker veterinären gjort ett olovligt luddigt uttalande om att en yrkesutövare i ett annat yrke gjort fel. (Så som du återgivit det...)

Ta dig först en funderare om du vill fortsätta med att anlita hovslagaren. Vet du någon som du säkert vet är bättre, så byt!
I detta fall tycker jag du i första hand kan kräva tillbaka det du betalat hovslagaren. Fast det är inte säkert att det lyckas.
Om du gör anspråk på ersättning för vårdkostnader, "sveda och värk" och potentiell förlorad användning, så måste hältan och dess orsak utredas ordentligt (på klinik). Bara luddiga indicier räcker nog inte till att få någon som helst ersättning...

...en del hovisar använder inte något under sulan. Min kompis häst fick fraktur på hovbenet pga av detta.
Utveckla gärna hur en häst får hovbensfraktur för att den har sula utan fyllnad. Jag kan inte komma på hur det kan vara en direkt orsak till hovbensfraktur, och vill gärna förstå det...

Glömde skriva: diskutera i första hand med hovslagaren. Vad tror h*n att hältan beror på. Är det något h*n kan göra för att få bort hältan.

Hej! Just nu leker inte livet precis för mej och min häst:(. Både min och min mammas häst är halta på grund av ett slarvfel från hovslagarens sida. Bägge hästarna skoddes med sula, men hovslagarn hade inte med silikon att fylla med och sa därför att han skulle återkomma om några dar och spruta in det då, men han dök inte upp förrän sju dar efter skoningen. Antingen har någonting, kanske en sten eller något vasst kommit in inunder sulan och det har uppkommit en irritation eller så har har han spikat i vita randen. Kan man begära ersättning när det hänt sådana här saker?
Naturligtvis är det inte pengarna jag tänker på, det viktigaste är ju att hästarna blir friska, men nu ska vi sätta dem på medecin (pencillin m.m.) och det blir inte billigt:(

Vi fyller inget i sulorna bara lite tjärdrev och det har fungerat hur bra som helst

Senast ändrad:

:crazy:

men inte sätter ni väl hästarna på penicillin utan att veta vad det är??

Det är ju ytterst sällan man ger det för hovbölder etc

Jag forstar inte heller, vi har tjardrev under sulan inte silikon och sommen bor inte ga innanfor vita randen dock ar det ok med den i.

Ar din hovslagare utbildad och ansluten?

Jag forstar inte heller, vi har tjardrev under sulan inte silikon och sommen bor inte ga innanfor vita randen dock ar det ok med den i.

Ar din hovslagare utbildad och ansluten?

Jag har heller aldrig hört att man fyller i silikon under sulan. Det är ju redan instängt som det är med sula, det är väl just därför man lägger i tjärdrev, för att skydda mot ev röta?

Eller är jag helt fel ute?

Jag har heller aldrig hört att man fyller i silikon under sulan. Det är ju redan instängt som det är med sula, det är väl just därför man lägger i tjärdrev, för att skydda mot ev röta?

Jag reagerade lika när jag hörde om silikon första gången, men det kanske är en form av silikon som andas som används till det ändamålet?

Sen har jag fått för mig att man även fyller mellan sula och naturlig sula för att strålen och den naturliga sulan ska få arbete för att hålla igång blodcirkulation och för att det ska hindra stenar att komma in, inte bara för att motverka röta?
/Camilla

en del fyller med sillikon, andra med tjärdrev. Min fd gamling har haft båda varianterna. Sedan fyller man ju inte upp hela sulan, utan bara strålfårorna.

KL

Det är väl inte optimalt, men våra travare och många i bekanskapen har skotts och skos med sula utan något i under långa perioder. Ingen har fått problem av stenar under sulan även om det kan hända. De har kunnat bli lite ofräsha under men inte röta så det gått in på djupet.

Då vi skodde på hovslagarskola sist (av läraren) instruerade hon tydligt att om vi ska sko/slå på tappskor själva så skall sömmen alltid slås i vita linjen, för att motverka att hornet spricker upp eller vita linjen trycks inåt och hovkapseln låses av sömmarna.
Då de sitter i vita linjen menade hon på att hoven fortfarande kan vidgas och fungera bra.
Stämmer nog då vår travare alltid spikats i hornväggen och vita linjen tydligt hade böjt sig inåt kring sömhålen. De har även fallit sönder vid avskoning och vittrat bort där sömmen suttit.
Nu med söm i vita linjen ser det helt och snyggt ut och då hästen klev av sig en sko var hoven hel och oförstörd -starkare i hovväggen, bara att slå på igen.

kan det inte ha varit något annat i skoningen som blivit fel? Då båda blivit halta alltså. Vore ju riktig missflyt om båda fått in sten under sulan.

:crazy:

men inte sätter ni väl hästarna på penicillin utan att veta vad det är??

Det är ju ytterst sällan man ger det för hovbölder etc

Nej, förlåt jag var nog lite otydlig;) Vi ger nu bägge hästarna ett antiseptiskt medel i en veckas tid som fungerar som ett motstånd för infektioner som kan leda till hovböld. Om hästarna inte svarar på detta övergår vi till pencillin. Men min häst känns redan mkt bättre, så förhoppningsvis har det inte blivit en särskilt allvarlig infektion i hoven. Men med min mammas häst är det värre. Han haltar till och med när hans skrittar. Min hästs hälta syns bara under trav. Vi ska ta av hästarna skorna till helgen och hovslagarn ska göra en ordentlig koll på vad som inte står rätt till.

Ja, när vår hovslagare satte sulor på våra hästar blev det ett hål mellan ballarna tillräckligt stort för att lera, smuts, stenar och dylikt ska kunna fastna där. man kan fylla med tjärdrev också eller fårull, men silikon går lika bra. Du kanske tänker på plast istället för sula. om man lägger plast under hoven blir det helt tilltäppt och man behöver inte fylla med något.

Nej, förlåt jag var nog lite otydlig;) Vi ger nu bägge hästarna ett antiseptiskt medel i en veckas tid som fungerar som ett motstånd för infektioner som kan leda till hovböld. Om hästarna inte svarar på detta övergår vi till pencillin. Men min häst känns redan mkt bättre, så förhoppningsvis har det inte blivit en särskilt allvarlig infektion i hoven. Men med min mammas häst är det värre. Han haltar till och med när hans skrittar. Min hästs hälta syns bara under trav. Vi ska ta av hästarna skorna till helgen och hovslagarn ska göra en ordentlig koll på vad som inte står rätt till.

Antiseptiskt medel? Hur ger ni det?

Ja, förlåt om det blev lite luddigt:crazy:
Ska försöka reda ut detta. Hovslagarn kom alltså på återbesök efter sju dagar och tog av sko och sula för att titta på hoven. Enligt honom var det inget fel på hoven och vi pratade inte mer om sakn. Men hältan ville inte ge sig, så efter fyra dar bad jag en veterinär titta på honom och han konstaterade att det visst var något som hade hänt med hoven under skoningen. Han trodde att det antingen var att han råkat spika i vita randen eller att något framkallat en irritation i strålen eftersom han glömt silikonet. För att minska risken att han ska få en hovböld satta vi honom på ett antiseptiskt medel som ska motverka ännu mer irritation.
Nu blev även min mammas häst halt och då blev det ju ännu tydligare att det var något som hände under skoningen.
Hoppas du förstod bättre nu;)

I mina öron låter det lite märkligt att skoningen skulle orsaka hältan. De allra flesta skor med sulor utan silikon och har aldrig bekymmer med detta. Att spika i vita linjen är inte ett problem heller.

Hälsning Maja

Det ges oralt, dvs genom mungipan

Jag har haft ett antal hästar skodda med sula, både i omgångar och permanent, bland annat två fullblod med känslig och tunn sula, den ena rejält plattfotad. Har inte haft ett dugg, inte ens tjärdrev, under sulorna. Inga problem.

Dessutom, vad skulle problemet vara med att sömma i vita linjen menar veterinären??

Jag tycker hela alltet, inklusive det 'antiseptiska medlet' låter helt upp och ner? Visst antiseptiskt medel, men det använder man då UTVÄRTES, och på dig låter det invärtes. Och var kom penicillinet in i bilden övht?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka