ersättning/bröstmjölk - hur hade du gjort?

ameo

Trådstartare
Moderator
Eftersom jag inte kan amma - även om det faktiskt funkar att "hobbyamma" detta barnet - så har jag pumpat ur och matat bröstmjölk med flaska och lagt överskottet i frysen. Jag har förhållandevis gott om mjölkportioner i frysen, vilket känns bra.
I vanlig ordning sinar jag tidigt och nu börjar jag fundera på hur jag ska göra när det jag pumpar ur inte längre täcker behovet utan jag behöver tillsätta något.
Då är ju frågan - jag kommer ge så mycket bröstmjölk jag har så länge det känna meningsfullt att sitta med mjölkmaskinen. Men sen har jag ju två valmöjligheter:
1: Tina upp mjölkportioner ur frysen och ge av, så att det blir 100% bröstmjölk så länge som möjligt
2: Ge ersättning som komplement och se till att ge minst 2-3 portioner bröstmjölk varje dag - färsk urpumpad kombinerat med upptinad från frysen.

Alterativ 1 ger alltså 100% bröstmjölk fast en kortare period, pga att lagret i frysen givetvis tar slut.
Alternativ 2 ger delsvis bröstmjölk under en betydligt längre tid än Alt 1.

vilket alternativ hade du valt? motivera gärna

Sv: ersättning/bröstmjölk - hur hade du gjort?

Jag hade tagit alternativ 1, jag hade iallafall tyckt att det var enklare att bara ha en sak att ge.
Jag vet inte hur de resonerar nu om antikroppar och immunförsvar men när mina barn var små menade de att den mjölken du ammar/pumpar idag är det bebisen behöver för dagen.
Isåfall har ju den "gamla" mjölken en annan sammansättning än den som behövs just idag.
Sedan ändrar ju sig mjölken, i början är den ganska tunn medans den är betydligt tjockare (mer mättnad) när bebisen blir äldre för att sedan tunna ut igen när barnet är runt året, iallafall var det så för min del att sonen blev inte alls lika nöjd på sin vanliga "dos" om mjölken som tinats var "gammal" dvs inte veckofärsk.
Mjölken de första tre-fyra månaderna upplevde jag som ganska blaskig och sonen fick inte alls samma mättnad av den när han blev äldre som av mjölken som var urpumpad typ dagen innan.

Mjölken tunnar inte ut när barnet är runt året.

Jag hade valt alternativ två, av anledningen att jag hört att det är bra att delamma så länge som möjligt. Att det behövs en relativt liten dos brösstmjölk för att den ska "skydda" barnet. Så då ger det ju barnet de positiva effekterna av mjölken längre. Så jag skulle köra på ersättning och ett eller två mål mjölk/dag.

Vi kör nu på att sonen äter mat och välling till viss del, och sedan ammar till viss del. Han är nästan sju månader. När jag jobbar får han mjölk de timmar jag är hemma (vilket inte är så många iom 12h-pass) och vissa mål när jag är på jobbet/sover(fryser inte allt jag pumpar ur på jobbet). För mig funkar det bra att delamma, än så länge iaf.

Jag hade nog gjort alternativt 2. Då kan man ge bröstmjölk någon gång om dagen, och ersättning resten (är väl lite smidigare att ha med ersättning än att passa in tinad "känslig" bröstmjölk om man ska iväg tex?).

Jag hade inte orkat pumpa så länge :o, utan ammat när vi vill och gett ersättning/bröstmjölken man har i frysen resten..

(jag har ju haft förmånen att kunna amma mkt/länge, men de gånger jag vart iväg lite längre så har min man gett ersättning, mina bröst fixar inte pumpningen bra).

Vad jag förstått så är det bra att amma under tiden man ger smakportioner, speciellt gluten. Amningen ger ett visst skydd mot glutenintolerans. Jag hade alltså valt alt 2 för att sträcka ut tiden med bröstmjölk till man börjat med smakportioner (om det finns tillräckligt med mjölk)

Hur kan du veta att det inte var så för mej?

Det kan jag inte. Men generellt sett är det inte så. Och du skrev inte "för mig tunnades mjölken ut..." även om det kanske var det du menade.

TS: Jag hade valt alternativ 2. Dels för att ha bröstmjölk som en del av kosten så länge som möjligt och dels för att det verkar smidigare med ersättning när man ska iväg.

Jag skulle köra alternativ 2 eftersom även delamning skyddar mot infektioner. Sedan menar ju en del att man minskar risken för diverse födoämnesallergier om man introducerar mat samtidigt som barnet får bröstmjölk.

kan ju tillägga att jag kört alternativ 2 med de andra barnen...

Jag kör ju alt 2 redan, men för mig så är alt 1 omöjligt :)

Men jag skulle nog om jag fick välja ändå valt alt 2, så att barnet får i sig bröstmjölk under längre tid ..

Jag hade kört med alternativ två om mjölken skulle räcka så länge att jag kunde introducera mjölmat i samband med att bebin fortfarande får bröstmjölk.

Jag läste i en neonatalbok (minns tyvärr ej vilken) att 30 ml bröstmjölk per dag gav bebin tillgång till allt "nyttigt" i bröstmjölken. Sedan har ju också helamning sina fördelar men när det är som det är hade jag kört på alt. 2.

Jag hade kört med alternativ två om mjölken skulle räcka så länge att jag kunde introducera mjölmat i samband med att bebin fortfarande får bröstmjölk.
den kommer absolut att räcka så länge
om jag tvärt slutade pumpa idag så skulle jag ändå kunna ge en portion (200 ml) bröstmjölk om dagen i närmare 3 månader...
Och än så länge har jag inga planer på att sluta pumpa, tillgången just nu täcker efterfrågan ganska precis, jag kan fortfarande frysa in några portioner/vecka.
Jag läste i en neonatalbok (minns tyvärr ej vilken) att 30 ml bröstmjölk per dag gav bebin tillgång till allt "nyttigt" i bröstmjölken. Sedan har ju också helamning sina fördelar men när det är som det är hade jag kört på alt. 2.
fast det är väl kanske främst för prematurbarnen, eller?

Nåja, jag hade planerat alt 2 från början, tänkte bara att det kanske fanns någon som hade några bra argument att göra annorlunda... :)

Njae, som jag förstod det så gällde det alla barn. Det var den mängd som behövdes för att få i sig diverse nyttigheter. Sedan var allt över det bra förstås.
Men eftersom jag inte minns namnet på boken så vågar jag inte vara alltför styvnackad, det hade ju annars varit lätt att kontrollera.

jag själv kör alternativ två just nu.

jag fick rådet från bvc att
blanda utpumpad bröstmjölk och ersättning i samma flaska så får bebis i sig bröstmjölk vid varje mål istället för ibland ersättning/ibland bröstmjölk, min bvc-ssk förklarade att det är skonsammare mot magen och minskar risker för förstoppning.

:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 083
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 519
Senast: Raderad medlem 19815
·
S
Gravid - 1år hejsan! lite kort: lillen vägra ta brösten från början på BB bara skrek och blev förbannad så fort ja försökte, började då pumpa och...
Svar
15
· Visningar
2 247
Senast: TinyWiny
·
W
  • Låst
Övr. Barn Vi har börjat vänja vår 2 månaders dotter vid nappflaska med urpumpad bröstmjölk i, detta går utmärkt bra. Det går så bra att jag har...
Svar
15
· Visningar
4 324
Senast: Fnyfniken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka