Ersättare till Corlensky G

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VelvetQ99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 507
Sv: Ersättare till Corlensky G

Låter lite intressant.

Vad tycker du om Careful och Hip Hop?

Hip Hop har ju en väldigt trevlig prestationsstam för hoppning. Han kanske inte är någon typförbättrare, men å andra sidan så behöver väl inte typen på ditt sto förbättras så mycket? Han är väl också mer entydigt en hopphingst än de andra. Ska du sälja fölungen så har du ju också fördel av att han är välkänd - på minussidan möjligen finns ju att han var den mest använde halvblodshingsten förra året, så du kommer ju inte vara ensam om att ha en fölunge efter honom i så fall. Fast det är ju olika om man tycker det är viktigt eller inte.

Careful vet jag inte så mycket om.

Baloubet du Rouet är en fantastisk hingst, men han är minst sagt oberäknelig i tempramentet och verkar nedärva det ganska ofta, hans ridbarhet är väl också lite tveksam om man inte är Rodrigo :angel:
Balou du Rouet tycker jag är ett bättre och mer välprövat alternativ än Maloubet. Dock står han på FAI men verkar ha ett aningens bättre temprament än många andra Baloubet avkommor.

Poängen med hingsten man väljer är ju att den ska ha alla ditt stos positiva egenskaper och om ditt sto är ridbar och har bra temprament så ska du hitta en hingst som är likadan, eller åtminstone inte är helnipprig i skallen eftersom du ville ha lite mer skärpa i avkomman.

HipHop är en trevlig hingst, ganska ung och oprövad fortfarande men de fölungar man sett har varit rätt trevliga. Dock gillar jag inte honom just för att han används så himla mycket, så jag har inte så mycket åsikter och kunskap om honom.

Careful är en lätt och snygg hingst med bra stam men likadant här, ganska ung och oprövad.

Lucky Point är en mycket trevlig och fin hingst, iom Pilot-blodet kan det nog finnas lite temprament i honom även om LP själv verkar vara ganska stadig. Riktigt snygg typ - lite massa men ändå modern! Borde göra sig bra på ett lättare sto som ditt.

Irco Mena finns bara på FAI, dock bra sådan med nästan 100% dräktighet. IM avkommor är ofta väldigt trevliga, men som sagt exteriören kan i bland vara lite ofördelaktig.

Tack, nu vet jag lite mer.

Vet du vad Balou du Rouet ligger på för pris? Vem ska man kontakta här i Sverige?

På auktionen i Flyinge såldes en Maloubet avkomma, treåring (morfar är Quite Easy). Den hoppade fantastiskt och var 1.70 hög. Vet dessutom från säkra källor att den är hur trevlig som helst i temperamentet. Alltså varesig liten eller dåligt temperament. Och Maloubet har dessutom gjort väldigt bra resultat själv hitentills. Men annars tycker jag ditt sto ser mycket trevligt ut, lätt o fin i kroppen, och då har jag en personlig favorit i Heartbeat:love:

Kommer fram två 4-åringar till bruksprovet e.Balou du Rouet, kanske kan va nåt om dom går igenom..den ena med Landor S som morfar, den tycker jag är intressant (på stammen)

Corlenskys helbror står även med över anmälda..så ev.kan den kanske va intressant..?

Mecklenburgens stambok är ju inte erkänd av ASVH. Har du fått henne inregistrerad så du kan delta på 3-årstest i Sverige ?

Men det är ju bara att skicka in passet och få ett svenskt reg.nummer. Det har jag gjort med min mecklenburger :)

ja då får du ett svensk reg nummer men din häst hamnar inte i huduvregistret eftersom Meckelemburg inte är godkänt av ASVH.

Det betyder alltså att din häst hade fått gråa papper om du huvud-reggat den i ASVH.
Gråa papper gör att man kan medverka i fölchampionat, 3års test och 4 årskvalité utom tävlan i mån av plats.
Däremot kan man utan problem vara med fullt ut i 3-6års championaten etc

Jaha.. :confused: Jag hade ingen aning om att hon skulle ha varit med utom tävlan.
Var hittar man info om det? Hennes svenska reg.nr stämmer bara in på gröna papper.

Du har fel. Även om de inte finns med på ASVH's lista så får mecklenburgarna gröna regnr.
Tysk Sporthäst finns inte heller med på listan och Flyinge har just leasat in en hingst från detta förbund, och knappast för att göra föl med grå papper :)

Du har fel. Även om de inte finns med på ASVH's lista så får mecklenburgarna gröna regnr.
Tysk Sporthäst finns inte heller med på listan och Flyinge har just leasat in en hingst från detta förbund, och knappast för att göra föl med grå papper :)

Men hur är det möjligt? Är det då för att hästen är huvudregistrerad i ett annat förbund och bara tilläggs registerad i ASVH då?
Visserligen är det ju samma sak med fullblod, är de huvudreggade i SG får de ju gröna papper i ASVH men de hade inte fått det om man reggat där först eftersom pappan in är godkänd av ASVH (oftast finns ju inte många som är godkända av båda)

Jag var ju och luskade i detta i våras eftersom jag betäckte ett av mina ston med en av dina hingstar, jag fick då uppfattningen att det inte gick att få gröna papper på nåt sätt eftersom fölungen inte var en livmoders import, men det får man alltså om man reggar först i Mecklenburger och sen i ASVH?

Har även skickat dig ett PM..

När det gäller registrering av hästar från stamböcker som inte automatiskt får gröna papper i ASVH, görs en enskild bedömning av varje häst.

Det har jag också fått uppfattningen om när jag forskade i våras.
Fick lite intrycket av ASVH att man i regel (helst eller hur man ska uttrycka det) satte dom på gråa papper men vissa på gröna om det tex var en meriterad häst eller med en intressant stam. Dvs en individ som kunde vara värdefull för den svenska halvblodsaveln.

(Vilken hingst är det de har leasat?)

Hingsten heter Lovson, är godkänd i gamla Brandenburgerförbundet, som inte är ett godkänt förbund i ASVH, regad som Tysk SPorthäst, vilket inte heller är godkänt, bottnar i en gammal mecklenburgerfamilj, som ju inte heller är godkänt. Han är e Levisto-Frühlingsbote-Kolibri. Däremot är Sachsen godkänt, och det förbundet har idag gått upp i Tysk sporthäst.

Enligt ASVHs reglemente godkänns hingstar från 2 avelsförbund i östra Tyskland:
Berlin-Brandenburg och Sachsen-Thüringen.

Och inget av dessa förbund regar idag några föl. De och Sachsen Anhalt har istället gått ihop i ett gemensamt Deutsche Sportspferde, som inte godkänns.

Hingsten heter Lovson, är godkänd i gamla Brandenburgerförbundet, som inte är ett godkänt förbund i ASVH, regad som Tysk SPorthäst, vilket inte heller är godkänt, bottnar i en gammal mecklenburgerfamilj, som ju inte heller är godkänt. Han är e Levisto-Frühlingsbote-Kolibri. Däremot är Sachsen godkänt, och det förbundet har idag gått upp i Tysk sporthäst.

Ok, tack! *ngr extra tecken bara*

Liknande trådar

Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 786
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka