Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag förstår att hon tycker att det är skitjobbigt! Hoppas bara hon orkar stå emot hans fula försök och kan se det som att de ändå aldrig kommer att träffas när hon åker därifrån. Jag tror att han försöker skrämma henne till att betala, det är maktutövning. Går det så går det.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag håller med dig. Arbetsgivaren är ju den som får dra igång cirkusen, inte systern. Bättre fortsätta vägra så länge det går och se vad som händer... Arbetsgivaren kanske inte ser det som ett hållbart fall att dra till rätten utan bara pressar och skräms...
Min familj är seriös, de har haft AuPairer i 15 år nu. Jag har helt egen bil med specialförsäkring som täcker allt och bara jag kör den bilen. Max 300 euro kostar det mig, oavsett skada jag orsakar. Vet att min försäkring på bilen är svindyr dock, är nog många som skulle chansa och skita i den försäkringen tyvärr...
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

*knapplån*

Är det bara jag som tycker det är helt hårresande att dra på sin arbetsgivare kostnader när man själv brutit mot lagen? Som arbetsgivare hade jag fått totalflipp om någon vållat liknande olycka och sedan ansett att någon annan ska betala.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag kan förstå hur du tänker, Lovis, men om man som arbetsgivare beordrar en anställd att använda bilen så får man nog också vara beredd att ta konsekvenserna om något händer. Det var väl inte direkt så att tjejen hade möjlighet att vägra att använda bilen och, om jag förstår saken rätt så var det en felnavigering pga att hon inte hittade själv utan följde någon annan. Sånt kan hända även den bästa...
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Ärligt talat, om någon framför mig kör mot färdriktningen på motorvägen tror jag det är ett skralt argument när polisen kommer. Jag måste ju göra mina egna bedömningar, i såväl trafiken som övriga livet.

Att inte ta kostnaden som försäkringsskada tycker jag däremot är surt, men självrisken tycker jag är självklart att föraren ska betala om denne varit vållande.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Självrisken verkar hon väl vilja betala?

Vad polisen säger om felaktig körning på motorvägen har ju inget som helst med detta att göra. Om jag krockskadar en annan bil tar min försäkring det.

Naturligtvis borde hon inte ha satt sig i bilen utan att först reda ut med arbetsgivaren vad som gällde vid ev olycka. Men det är lätt att säga i efterhand. Jag skulle förmodligen inte heller ha tänkt på det.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag syftar på att det är ett rätt eländigt försvar att "jag följde bara efter...". Jag är ju självfallet ansvarig för mina egna handlingar och får ta konsekvenserna av det jag väljer att göra.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

jag har inte uppfattat att någon har kört mot färdriktningen på nån motorväg, utan på nån enkelriktad gata i ett samhälle. (kan ha fattat fel??) Och där kan jag nog se en viss skillnad. OM man inte hittar i den håla man snurrar runt i så är det rätt lätt att råka hamna på en enkelriktad gata.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag syftar på att det är ett rätt eländigt försvar att "jag följde bara efter...". Jag är ju självfallet ansvarig för mina egna handlingar och får ta konsekvenserna av det jag väljer att göra.

Men MissFideli försvarar det väl inte på den punkten? Och inte jag heller.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Trafikbrott och dess polisiära konsekvenser får man stå för själv.

Men inte arbetsgivarens ev självrisk.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag är innerligt glad att det är reglerat i kollektivavtal att det inte är så. En självrisk hos oss är ungefär tre månadslöner för mig. Upprepad oaktsamhet leder mest troligt till avsked.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Trafikbrott och dess polisiära konsekvenser får man stå för själv.

Men inte arbetsgivarens ev självrisk.

Tråden handlar ju inte om polisiära konsekvenser, utan om vem som ska betala för skadorna på motpartens bil.

Att både du och jag slipper betala arbetsgivarens självrisk beror på att det är reglerat så. I MissFidelis systers fall finns det inte reglerat överhuvudtaget, det är därför hon inte kan hänvisa till vad som är formellt rätt och det där därför han försöker skrämma henne att betala.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Det skulle inte finnas tillstymmelse till busstrafik i Sverige om din åsikt gällde. Ingen skulle våga köra buss om det skulle vara förarens ansvar att betala.

Att jämföra att köra åt fel håll på motorväg vs att köra mot enkelriktat på en liten väg i en by på landsbygden är ju löjligt.

Här handlar det om att inte vilja stå för en kostnad som kan tas på försäkringen. Inget annat. Inte att vilja slippa undan helt. Som du försöker få det till.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Jag tog bara ett exempel, att köra mot färdriktningen på motorväg.

Fast att köra mot enkelriktat på en motorväg är en helt annan historia, det krävs en långt högre klantfaktor än att göra en enkle felnavigering där man inte hittar. I det här fallet hände det dessutom inte så vi kan lämna det därhän. De flest

Frågan här är rimligen att betala självrisken eller inte, vem skulle vilja använda bil i jobbet om de riskerar att få ersätta hela bilen för att det är billigare för arbetsgivaren än att utnyttja försäkringen. För övrigt så anser jag att arbetsgivaren ska stå för alla kostnader så länge man kör bilen i tjänsten och inte gör medvetet fel. Man ska inte behöva betala för att arbeta.
 
Sv: Ersätta vid olycka på jobb utomlands?

Arbetsgivaren ändrar sig hit och dit, nu är det tydligen bara självrisken som ska betalas. Men hon planerar att hålla inne syrrans lön tills den är betald?

Vad less man blir på folk, varför inte fixa bilen, ge en kopia på kvitto till oss och allt sånt och reglera självrisken på lönen då i så fall?
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 343
Senast: strösslet
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 995
Senast: Sockertoppen
·
Övr. Hund Mammas granne har en katt,som ofta är på mammas gård,och vi har hundar... Problemet är att hon har gämt sin hund lös på gården,och...
2
Svar
36
· Visningar
2 671
Senast: Jolanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp