Ersätta betfor med vad??

RIA

Trådstartare
om man inte vill ge betfor, vad kan man ge istället?
jag vet ju att betfor har växttrådar som är bra för hästen. just därför ger jag betfor, men tänkte om det finns något bättre alternativ? många säger ju att det finns grus och sand i betforen,. det kan ju inte vara så himla bra att få i sig...

finns det något liknande är liksidigt med betforen?

finns det liksidiga foder som man ger torrt?

en liten undran bara...:confused:

Sv: Ersätta betfor med vad??

Det skulle väl vara någon typ av grovfoder då?

Ge lite extra hö eller halm, eller kanske lusern om det ska vara "krubbskrammel".;)

Angående gruset så är det inte så farligt alls i vanlig strimlad betfor, det är mest i botten av säcken. Det kan man ju kasta bort, eller så blötlägger man inte i samma hink som man vänder upp och ned i krubban. Man kan även skölja betforen i ett durkslag innan man påbörjar uppblötningen.

Pelleterad betfor är läskigare däremot, upplever jag.
Där är gruset inkapslat i varje pellet, och den uppsvällda betforen blir en såpass finfördelad, grötig massa att gruset inte sjunker till botten av hinken på samma sätt som i den strimlade.

//Jessica -smakar av en näve betfor då och då... :D

Senast ändrad:

ingen mer som har tips på vad som kan ersätta betfor?

Vad är det du vill få ut av att inte ge betfor? Söker du efter ett mer energirikt foder ?

Jag har inte gett betfor på ett par år nu, jag ger istället uppblötta lusernpellets, mest för att slippa blanda hur många fodersorter som helst, jag har egentligen inget emot betfor. Så mina pållar får havre, lusernpellets, lite soja och mineraler. De mår jättebra på den dieten. Dessutom passar det bättre mitt hö, eftersom jag behöver komplettera med proteinfoder.

Vad är det du vill få ut av att inte ge betfor? Söker du efter ett mer energirikt foder ?

nej, gud nej! inte mer energi :eek:
hehe, tror inte min häst behöver det...

jag vill bara veta om det finns ett annat foder som har samma innehåll som betfor har. eller det mest liknande betfor...

Tänk om ts hade uttryck i sitt inlägg varför ,man vill ersätta med annat foder än betfor. Då hade jag inte ställt frågorna.

Kanske kan Racing GreenPower vara ett förslag. Sedan beror det på pris och var man bor och inte att för glömma hur mycket man kan köpa på en gång. För här handlar det om mängdrabatter.

Lycka till

Jag antar att alla typer av betfiber produceras på liknande sätt, så det är nog svårt att slippa sanden helt i den sortens foder.

Jag har hållt på med hästar både i England och Spanien men inte har jag stött på betfor i någon av dessa länder. Jag tror det är en svensk företeelse det där med betfor. Allt det där sockret skadar dessutom hästens tänder. Inte bra! Sluta med betfor och ersätt det inte, är mitt råd! Det där angående växttrådar? det finns väl i allt som hästarna äter eller...:confused:

Om du vill ha mindre energi men längre mattid för hästen ge lite krossat lusern så tar det lång tid för pållen att äta upp.

Betfor är snabb energi, gav det tidigare till mina starthästar 2 tim före start. + att det ska vara bra för magen.

Sedan dom har börjat tillverka det utomlands så har mina hästar vägrat äta det. Dom ser som annorlunda ut nu jämfört med tidigare (strimlorna) i blött tillstånd.

Betfor är snabb energi, gav det tidigare till mina starthästar 2 tim före start. + att det ska vara bra för magen.

Sedan dom har börjat tillverka det utomlands så har mina hästar vägrat äta det. Dom ser som annorlunda ut nu jämfört med tidigare (strimlorna) i blött tillstånd.

hmm, har de börjat tillverka det utomlands nu? gud vilken koll jag har :angel:

vi gav också våra starthästar betfor några timmar innan start i ett stall. sedan så fick dom en slags gröt efteråt. vet inte vad den var bra för, men god tyckte dom den va :d

Jag har hållt på med hästar både i England och Spanien men inte har jag stött på betfor i någon av dessa länder. Jag tror det är en svensk företeelse det där med betfor. Allt det där sockret skadar dessutom hästens tänder. Inte bra! Sluta med betfor och ersätt det inte, är mitt råd! Det där angående växttrådar? det finns väl i allt som hästarna äter eller...:confused:

Om du vill ha mindre energi men längre mattid för hästen ge lite krossat lusern så tar det lång tid för pållen att äta upp.

Jag har fått lära mig att sockret i betfor inte alls skadar hästens tänder, deras tänder och saliv skiljer sig från människors. Och det finns mycket socker i gräs, och det borde ju hästar vara anpassade för. Så jag tror inte det stämmer.

Men jag håller med om att betfor nog inte behöver ersättas med något annat, ge lite mer hö/hösilage istället. Vill man ändå ha något liknande i krubban så varför inte några morötter, nu är det ju säsong för billiga fodermorötter.

när jag jobbade på irland så fanns det faktiskt ingen betfor där heller. vi fodrade med havre och musli till hästarna.

men finns det verkligen inget foder som liknar betforens växttrådar?

jag är inte ute efter att byta ut betforen mot något annat utan det skulle bara vara kul att veta...

sockret skadar inte hästens tänder, jag har läst att hästar inte påverkas av socker på samma sätt som människors tänder. jag vet inte om det stämmer eller inte. men eftersom det varken finns bu eller bä att säga om betfor så tror jag inte det spelar så stor roll om man använder det eller inte.

själv kommer jag sluta, men endast då det kommer bli krångligt att blöta upp betforen i vinter. så jag kommer bara köra med "torra" foder nu...
tråkigt då hästen gillar betfor nu då jag nästan nyligen börjat ge henne det. men vi ska byta stall och då blir det ingen mer betfor...

Finns ju en nästintill sockerfri variant som heter speedi- beet, vet inte hur det är med gruset men det är ju mer som lite grövre flingor (el hur jag nu ska förklara det) du slipper ju sockret men behåller fibrerna. Det är bara 5% socker i det. du kan gå in på
www.fibre-beet.co.uk och läsa mer.

Jag har hållt på med hästar både i England och Spanien men inte har jag stött på betfor i någon av dessa länder.

Av egen erfarenhet kan jag tala om att man visst utfodrar med olika varianter av betfor i både Storbritanien och Tyskland.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 003
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 166
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 564
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka