Erlichias och även cirkulationskolapps ???

gylle

Trådstartare
Min store tävlingshäst (den som tidigare hade bäckenfraktur) har nu åkt på akut Erlichias, var uppe i 40,6 graders feber och enda övriga var att han svullnade upp i alla benen.
Behandling med Engemycin (tetracyklin) sattes in med första sprutan igår ca 11.30.
Kl 20.00 var han nere i 37,7 grader, vid 12 tiden på kvällen/natten var han lite orolig och indikerade lite ont i magen och hade svullnat ytterligare i benen, koblajelös i avföringen men inte vattnig, tryckte i honom en Protexinpasta tub och även ca 100 ml proviva direkt i munnen (aptiten är inte den bästa för tillfället) bara petar i mat och hö, hämtade ett fack halm (och det var faktiskt ganska smarrigt, de står på torv just nu pga halmbrist) och han petade i sig en del kom till ro senare på natten.
På morgonen hade tempen sjunkit ytterligare ner till 36,6 grader och när veterinären kom för dagens spruta så blev hon ganska bekymmrad då vi uppenbarligen har problem med cirkulationen vilket kan leda till total kolapps.
Under dagen har han fått vara ute i sjukhage med täcke på mellan regnskurarna och har sett hyffsat pigg ut tempen gick upp till 36,9 i alla fall efter utevistelsen. Bajsade i eftermiddags en hög som hade bättre fasthet men inte helt fast men "tollar" fanns.
Nu ikväll vid 20 var den återigen på 36,6 och nu vid 22 visar han vist obehag från magen igen dock inte lika mkt som igår. Han har inte bajsat sedan han kom in vid 19 iofs så äter han ju mkt lite just nu så det är kanske inte helt konstigt.
Blev ett långt inlägg detta här och vet inte exakt vad jag vill med det sitter mest här och är orolig och undrar om någon annan har liknande erfarenhet eller dyl. Alla tips och råd är välkomna.

Sv: Erlichias och även cirkulationskolapps ???

Har svarat dig via PM också, låter obehagligt likt det som hände min ponny... :(
Kontakta djursjukhuset!! (nämn det du hört om min ponny om dui vill!)

cirkulationskollaps innebär att organen-lungor o hjärta slutar att fungera-död.

Och det var vad som hände med min ponny, som jag nämnde ovan....
(hon tålde inte medicineringen hon fick, butta och Hippotrim)

Lite uppdatering, killen verkar bättre bajsade precis när vet och jag kom ut i stallet nu på morgonen och det var klart mkt fastare nästan som vanligt. Tempen ligger nu på 37,4 så nästan 1 grad högre än i går, han var klart piggare och inte fullt så svullen i benen. Vet hade pratat med någon annan vet och denna hade sett denna "cirkulationssvikt" innan på stora tunga hästar (som denna kille är) som haft hög feber och iom det blivit inaktiva och stående stilla. Så vi får hoppas att det är detta som även grabben drabbats av. Känns skönt att det verkar gå på rätt håll även om man inte vågar andas ut än.

Iiik, vilken undertemp!:eek:
Hoppas allt går bra för din häst...

men fy vilken otur du har med honom eller är det inte joy de handlar om nu ??
Vilket fall som helst har du hemsk otur med dina hästar.

Jag har en ponny som haft erhlichia och henne behandlade vi med tetracyklin hemma utan några som helst problem, inte d eminsta lös i magen.
Men då var de inte ett akutstadie på henne då hon aldrig visade några tecken på akut erhlichios utan blev lite stel till o från.
Hade höga titer då vi tog blodprover och då hade hon förmodligen gått med detta skit i minst ett halvår.

aldrig en febertopp!!!

tycker inte hon blivit sej lik efter behandling som var för några år sen nu. är fortfarande lite stel o sådär och har fått 2 föl men nu ska hon sättas igång lungt o stilla för o se om hon håller för ridningen igen.

hoppas de går bra för din häst.

Nej det är inte Joy denna gång som tur är utan nu är det den äldre den stora med fläcken.
Verkar må mkt bättre idag, såg när jag mockade att han bajsat flera "bra" högar under sennatten (var ute med honom sista gången kl 3 ,verkar som det hjälper honom mkt att få komma ut och gå en stund får väl igång cirkulationen så benen i alla fall sväller av lite).
Ätet upp all morgonkraften för första gången sedan han blev sjuk.
Så nu håller vi tummarna att han kommit igenom det värsta och det fortsätter att gå på rätt håll.

Glömde enligt min vet så brukar de som behandlas i akutskedet alltid bli helt återställda (är kanske så att då har inte bakterien hunnit ställa till så stor skada i kroppen), medans prognosen är klart sämre hos de där man missar akutstadiet.
Vi bor i ett mkt drabbat område vad gäller erlichias och borrelia (naturvårdsreservat med mängder av hjort som sprider eländet) så hon har stor erfarenhet av att behandla dessa sjukdomar, har tydligen varit massor av akuterlichias i bara i sommar i närområdet.

ja de är klart bättre prognos när man tar dom i akutstadiet.

I våra trakter skulle inte ens erhlichias finnas så många vet. skrattade åt oss då vi ville ha prover men vi fick som vi ville efter ett tag.
De mystiska är att ponnyn aldrig hade dom där akuta symptomen.
Svällde upp i ett ben i samband med en kotsenskidsinfl. men sen läkte de o hon var som vanligt, ingen temp ingenting.
ett halvår senare började hon bli stel.. o sen behandlades hon kort därefter.

Liknande trådar

Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081
Avel Mitt 12åriga sto som jag köpte i våras hade i onsdags jämntjocka svullna bakben, jag blev genast lite misstänksam och tog temp, 39,9...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka