Eric le tixerant och childeric?

Crimson

Trådstartare
Har hört att denna kombination inte ska vara den bästa. Varför? Och är det någon som rider med childeric och fransk gjord och tycker att det funkar?

Eller är det någon som har tips på annan gjord för att hindra att sadeln glider fram. Just nu rider jag med anatomisk böjd gjord. Fungerar inge vidare och vill helst inte ha punkttryck utan ngt. Som är bekvämt för hästen.

Sadeln ligger bäst av allt som provats och rör sig inte extremt mycket framåt men vill ha det så optimalt som det bara går :)
Hästen har taskigt sadelläge: bred,rund rygg, lite överbyggd och breda bogar.

Tacksam för svar!

Sv: Eric le tixerant och childeric?

Sadlarna ska vara så mjukt stoppade att det liksom blir för lite stadga/för flexibelt med en så elastisk gjord vad jag har förstått. Samma ska gälla med luftstoppade sadlar, dock gillar min häst helt klart elastiska gjordar bäst även till min luftstoppade sadel. Har aldrig haft problem med att det blir instabilt eller glider. Låter som din ser lite likadan ut i ryggen som min, bred, platt och aningen överbyggd och dessutom väldigt rörlig i ryggen när man rider = allting glider.
Har även en H-gjord och en Albion "Humane girth". Båda fungerar bra för att sadeln inte ska glida men är inte lika uppskattade av hästen.

Det beror lite på hur hårda panelerna i din Childeric är, men i regel är ELT gjorden olämplig till Childeric. Panelen är också elastisk och flexar mkt så det blir kaka på kaka om man i tillägg använder en väldigt elastisk gjord.

Köp en Wintec Cair gjord istället. Minst lika bra, billigare och den gör inte sadeln ostabil.

Angel: tack för snabbt svar. Jag kan tänka mig att stor gång innebär ännu en bidragande faktor. Jag har faktiskt möjligheten att testa en ELT gjord så då ska jag ta och göra det & se hur det funkar och känns.

Centaur: tack för tipset! Men vad tror du är skillnaden jämfört med den svängda gjord jag har idag som inte fungerar, känns som att sadeln kommer glida med den Gjorden också?. Den har väl ingen antiglideffekt förutom att den är just svängd. Sen vet jag ju att det är en bra gjord som inte ger punkttryck och att många hästar gillar den.

Jag har tittat lite på wow's h- gjord också men jag har bara två sadelgjordsstroppar på min sadel. Så det kommer ju inte gå att spänna den på ett korrekt sätt antar jag.

För att H-gjorden ska fungera så måste främre stroppen vara fäst i ortspetsen. Är den inte det så brukar en sadelmakare kunna ordna det rätt enkelt på dom flesta sadlar. Går säkert på en Childeric om det inte är så redan från början med tanke på hur mycket det går att anpassa dom.

Alla Childericar har såna stroppar så det är inga problem att spänna fast en H-gjord. Jag rekommenderar den dock inte, min häst hatade verkligen den gjorden!! WOW påstår att den skall vara bra för sadeltvång men han har aldrig reagerat så våldsamt som han gjorde på H-gjorden. Plattan i mitten är väldigt hård och smal. Han har ju sadeltvång även om det är så gott som borta nu, så en häst utan den problematiken reagerar säkert inte så våldsamt. Men dessutom drog den sadeln fram... :crazy:
Med Cair gjorden eller ELT reagerar han oftast inte öht. Inte med min Childeric gjord heller.

Crimson: Problemet är alltså att din sadel glider fram? Då kommer det troligtvis att bli värre med ELT eftersom sadeln då kommer tugga sig framåt pga att gjorden ger efter för mkt. Om jag inte minns fel så skriver E. i infon man får med sadeln att man måste spänna gjorden ordentligt. Med ELT går det liksom inte, jag är iaf inte stark nog till att lyckas få samma stabilitet med ELT som med en normal gjord. Har en äldre Childeric också och där funkar den ganska bra eftersom den sadeln har hårdare panel, ungefär samma fasthet som på en ullstoppad sadel. Så om din Childeric inte har så mjuk panel så kan det funka!
Om du kollar i tråden jag startade för en stund sedan om dressyrgjordar så ser du att några använder ELT till sin Childeric och tycker det fungerar bra, så det kan självklart vara värt ett försök. Det beror nog dels på hur mjuk panelen är och hur mkt hästen rör sin rygg (jag har extra mjuk panel och en häst som rör ryggen väldigt mkt). :)

ELT har ingen antiglideffekt, det är en gjord främst för hästar som är känsliga. Om hästen har sadelläget långt fram så kan plattan hjälpa till att förhindra gjorden från att dra fram sadeln, men den effekten får du med alla gjordar som är breda och mjuka på mitten, tex Cair och Childerics dressyrgjord med platta.

Jag har alla dessa gjordar, dessutom båda gamla och nya ELT modellen. Den nya är något bättre, den är inte lika elastisk. Wintecs är inte svängd, är endast delen under magen som går lite framåt (den är rak i bakkant).

Skulle inte rekommendera dig att köpa varken H-gjord eller ELT utan att ha provridit med dem först för att se hur de fungerar på din häst och sadel. Så tråkigt att lägga ut massa pengar på något som inte funkar (klok av skada haha :p). Kan nog vara svårt att få låna en H-gjord, men ELT har varannan häst nu så den kan du säkert få låna av någon. Kanske kan du hitta en Cair gjord att testa också? Utifrån hur du beskriver att din häst ser ut och vilken sadel du har så hade jag provat Cair i första hand. Den är dessutom billigare, kvaliteten är riktigt bra, det är bara att spola av den efter ridningen så ser den ny ut nästa dag. :)

Jag har en Childeric från 2008 och en ELT-gjord med svart resår. Kombinationen funkar för mig, men inte när min kompis rider. I vårt fall tror jag att det beror på att hon rör sig mer i sadeln och därmed gör det svårare att få allt att ligga stilla.

Alla Childericar har såna stroppar så det är inga problem att spänna fast en H-gjord. Jag rekommenderar den dock inte, min häst hatade verkligen den gjorden!! WOW påstår att den skall vara bra för sadeltvång men han har aldrig reagerat så våldsamt som han gjorde på H-gjorden. Plattan i mitten är väldigt hård och smal. Han har ju sadeltvång även om det är så gott som borta nu, så en häst utan den problematiken reagerar säkert inte så våldsamt. Men dessutom drog den sadeln fram... :crazy:

Min hade sadeltvång som yngre och reagerade faktiskt inte nämnvärt första gången jag använde H-gjorden (fast hon har inte haft problem på massor med år mer än att hon blir lite grinig om sadel eller gjord inte är till belåtelse). Dock så tycker jag inte att min har en speciellt smal eller hård platta (nyaste modellen tror jag att det är jag har).

Men det är som sagt inte hästens favoritgjord och jag har behövt sätta ludd på den bakre gjorden för att jag inte ska "fastna" i spännet med skänkeln. Antar att det är gjorden som inte är optimal i längd men har ingen lust att köpa en till då jag har för många sadelgjordar redan. Men den är bra på att hålla sadeln på plats på en häst med dåligt sadel/gjordläge utan att man behöver dra den speciellt hårt. Främre "remmen" ska ju inte dras hårt alls utan det är den bakre som ska spännas enligt dom instruktioner som jag fick.

Håller helt med Centaur om att man absolut bör försöka låna och prova innan man köper någon form av specialgjord. Dom är ju inte gratis och har dessutom ett riktigt dåligt andrahandsvärde.

Senast ändrad:

Hej igen!

Tack för alla tips och råd!
Jag har bestämt mig för att prova cair gjorden.

Står på vissa ställen att man ska gå upp en storlek? Jag har 65 cm på svängd gjord idag, ska jag köpa 70cm? Eller vad rekommenderar ni som har gjorden?

Det kan nog vara en bra ide, på min häst hamnar Cair gjorden som är 65 cm ungefär på samma hål som Childeric gjorden som är 60 cm. ELT gjorden har han 55 cm på.

Min verkade reagera väldigt på den bakre remmen. Han är sån som reagerar på skänklarna också, har han stått några dagar så måste han vänja sig vid känslan på nytt, så då gäller det att sitta 100% still och inte klämma med benen första minuterna. :p

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 561
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 091
Senast: CarEr
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 085
Senast: Morran
·
Utrustning Jag är på jakt efter en ny hoppgjord men hittar inte det jag letar efter. Jag vill ha en gjord som är mycket utskuren vid armbågarna så...
Svar
2
· Visningar
1 455
Senast: Amie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama