Sv: Eric le tixerant och childeric?
Alla Childericar har såna stroppar så det är inga problem att spänna fast en H-gjord. Jag rekommenderar den dock inte, min häst hatade verkligen den gjorden!! WOW påstår att den skall vara bra för sadeltvång men han har aldrig reagerat så våldsamt som han gjorde på H-gjorden. Plattan i mitten är väldigt hård och smal. Han har ju sadeltvång även om det är så gott som borta nu, så en häst utan den problematiken reagerar säkert inte så våldsamt. Men dessutom drog den sadeln fram...
Med Cair gjorden eller ELT reagerar han oftast inte öht. Inte med min Childeric gjord heller.
Crimson: Problemet är alltså att din sadel glider fram? Då kommer det troligtvis att bli värre med ELT eftersom sadeln då kommer tugga sig framåt pga att gjorden ger efter för mkt. Om jag inte minns fel så skriver E. i infon man får med sadeln att man
måste spänna gjorden ordentligt. Med ELT går det liksom inte, jag är iaf inte stark nog till att lyckas få samma stabilitet med ELT som med en normal gjord. Har en äldre Childeric också och där funkar den ganska bra eftersom den sadeln har hårdare panel, ungefär samma fasthet som på en ullstoppad sadel. Så om din Childeric inte har så mjuk panel så kan det funka!
Om du kollar i tråden jag startade för en stund sedan om dressyrgjordar så ser du att några använder ELT till sin Childeric och tycker det fungerar bra, så det kan självklart vara värt ett försök. Det beror nog dels på hur mjuk panelen är och hur mkt hästen rör sin rygg (jag har extra mjuk panel och en häst som rör ryggen väldigt mkt).
ELT har ingen antiglideffekt, det är en gjord främst för hästar som är känsliga. Om hästen har sadelläget långt fram så kan plattan hjälpa till att förhindra gjorden från att dra fram sadeln, men den effekten får du med alla gjordar som är breda och mjuka på mitten, tex Cair och Childerics dressyrgjord med platta.
Jag har alla dessa gjordar, dessutom båda gamla och nya ELT modellen. Den nya är något bättre, den är inte lika elastisk. Wintecs är inte svängd, är endast delen under magen som går lite framåt (den är rak i bakkant).
Skulle inte rekommendera dig att köpa varken H-gjord eller ELT utan att ha provridit med dem först för att se hur de fungerar på din häst och sadel. Så tråkigt att lägga ut massa pengar på något som inte funkar (klok av skada haha
). Kan nog vara svårt att få låna en H-gjord, men ELT har varannan häst nu så den kan du säkert få låna av någon. Kanske kan du hitta en Cair gjord att testa också? Utifrån hur du beskriver att din häst ser ut och vilken sadel du har så hade jag provat Cair i första hand. Den är dessutom billigare, kvaliteten är riktigt bra, det är bara att spola av den efter ridningen så ser den ny ut nästa dag.