Eric Le Tixerant gjorden

Sv: Eric Le Tixerant gjorden

Äger inte gjorden, men eftersom jag har en häst med lite "Problem" att hitta sadelgjord till så har jag läst och frågat runt en del, vad jag hört och nu kommer på såhär spontant är.

Negativt:
*Den töjer sig och i vissa fall blir för lång efter ett tags användning
*hästarna får skav vid sömmen mellan lädret och resårbiten
(svår att rengöra?)
*priset

Positivt:
*hästar med sadeltvång har blivit bättre
*blir friare i rörelserna (dock är det olika på alla hästar)
*glider inte

Det finns säkert fler argument om gjorden i fråga, hade jag velat ha en riktigt bra tryckfördelande gjord hade jag valt Bates eller Wintec Cair

Jag har haft min Tixerant dressyrgjord i drygt ett år. Är supernöjd med den! Den har inte töjt sig en enda millimeter och min häst har inte fått skav.

Jag har också haft min i mer än ett år och är supernöjd! Sadlen ligger på plats och glider inte rundor. Den har inte töjt sig något och min skavkänsliga häst har inte fått det minsta skav av den. Den blir inte smutsig och äcklig och är lätt att rengöra. Rekommenderas skarpt!!:love:

Min är fenomenal. Sitter som en smäck och funkar utmärkt på alla sätt och vis!

Har nog bara positiva saker att säga om den faktiskt. Förutom priset då. ;)

Ja, det tycker jag! Jag är inte sugen på att byta. De jag vet som provat har samtliga köpt sådan och varit nöjda.

Jag tycker hästarna rör sig friare och ingen jag haft gjorden på har fått skav. Min gjord borde snart bli 2 år. Och den har inte töjt sig något nämnvärt iaf.
Min unghäst hade sadeltvång då han kom. Det är borta nu. Om det är gjorden eller annat vet jag inte. Men han får heller inte skav eller blir klämd av den. Han blir lätt klämd mellan gjord och framben iom att han rör frambenen långt bak. Men med den här gjorden är han problemfri.

Mina tränare har sån även de och många av deras elever. Alla väldigt nöjda.

Tycker att den är väl värd sitt pris.

Det enda negativa är att kanten framtill gärna viker sig och det verkar mindre bekvämt.

Min har inte töjt sig alls vad jag märker. Hästen rör sig friare och får inget skav. Innan fick hon lätt skav på armbågen av olika gjordar.

Att den viker sig lite fram i sömmen eller vad man ska säga verkar vanligt. Dock brukar den delen inte ligga an mkt mot hästarna iom att den är just framför tryckutjämnande plattan. Så den är utlyft från hästen till viss del.

Ja det tycker jag den är. Min har inte töjt sig alls. Dock fick hästen skav nu vid fällningen, så då fick jag byta gjord ett tag. Men just vid den tiden så är dom ju extremt känsliga i pälsen.

jag är också nöjd med min,den har inte töjt sig, och min häst gillar den mycket bättre än dom andra jag haft.

Så vad anser ni, ska man beställa en kortare gjord än man har eller ej?
Jag har en lädergjord utan resår och tycker att det är lite svårt att avgöra vilken längd som behövs på en ELTgjord med resår.

Min hästs runda mage drar fram sadelgjorden och därmed också sadeln litegrann. Men mest vill jag få mera utrymme för hans framben att röra sig på.
Det känns som om gjorden som åker fram är i vägen. Skulle den ligga kvar där jag spänner den vore det en annan sak.....

Skulle gärna ha en H-girth (eller vad de nu heter) men har bara två stoppar bredvid varandra på sadeln så vad jag förstår så fungerar den inte optimalt där.

Jag har samma storlek på min ELT som jag hade på min lädergjord utan resår. Enligt uppgift ska dom vara så långa som möjligt för att vara som bäst. Givetvis inte så långa så att dom tar i sadeln eller schabrak. Men ni fattar vad jag menar:p

KL

Ni som haft era gjordar ett tag: har gummidelen "torkat" för er? Min gjord har börjat glida fram lite och upptäckte att gummit blivit glatt och inte sådär klistrigt som det var i början. Någon mer som det torkat för? Tips för att få det klibbigt igen? Känns ju surt att behöva köpa ny gjord..:crazy:

Jag är supernöjd med min. Har inte töjt sig alls, och min superskavkänsliga häst har inte fått minsta skav av den, inte ens under fällningsperioden.
Har bara positivt att säga om gjorden. :)

(Är så nöjd att jag nu köpt en Tixerantgjord även till min dressyrsadel. ;) )

Jag har också en tixerantgjord och jag är bara nöjd! :)

Jag har inte haft problem med skav, sadeln ligger stilla där den ska osv :)

Den töjer sig om man drar för hårt!
Upptäckte att min medis drar gjorden för kung och fosterland så tyvärr har min töjt sig lite :(
Men nu har jag tejpat för hålen så hon inte kan spänna den för hårt och hästen kan andas igen medan han arbetar.

Jag har tixeranten och är otroligt nöjd! Den ligger perfekt, förhindrar att sadeln glider, ger hästen friare rörelser och jag märker stor skillnad på henne! :D

*kl*

Är det ngt speciellt man ska tänka på när man spänner en Tixerandgjord?

Ja, ett hål i taget på vardera sida. Spänn båda stropparna på ena sidan, gå till andra sidan och dra ett eller två hål och sen tillbaka till andra och spänn ett eller två hål tills det sitter bra, så man inte drar som en vanlig sadelgjord, där man oftast spänner högt upp på ena sidan och sen drar hårt igenom flera hål på andra.

Ja, ett hål i taget på vardera sida. Spänn båda stropparna på ena sidan, gå till andra sidan och dra ett eller två hål och sen tillbaka till andra och spänn ett eller två hål tills det sitter bra, så man inte drar som en vanlig sadelgjord, där man oftast spänner högt upp på ena sidan och sen drar hårt igenom flera hål på andra.

Så gör jag med annars hamnar inte plattan i mitten. Sen spänner jag så mycket så att när jag är färdig så kan jag dra ut gjorden ca 1dm från hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025