Erfarenheter utav följande märken/modeller!

Domino_s

Trådstartare
Kentaur Athen och Medea
Globus Clic
Pfiff Amaretto
Bates Wide Dressyr
Amerigo Vega (CC?)
Albion Legend K2 / K2

Till våren är det dags att köpa dressyrsadel till mitt sto, just nu står hon skadad och senare under igångsättningen håller jag mej till hoppsadeln. Jag har tidigare ridit i globus, kentaur och pfiffen. Blev helt överkär i Pfiffen då den var som bomull att sitta i, dock tyckte jag att jag hamnade något högt över hästen.

Jag har problem med kroppen (ffa rygg och knän) och behöver en sadel med mycket stöd, men som man inte får "sitta-fast" känsla i. Gärna lite djupare och mjuk sits. Vilken kan ni rekomendera och vilken sort ska jag lägga åt sidan direkt. i slutändan är det passformen på hästen som får bestämma, men tanken är ju att hitta en som ska fungera både till hästen och min belåtenhet.

Mvh Domino_s

Sv: Erfarenheter utav följande märken/modeller!

Vega CC kan du stryka med dina önskemål. Den är väldigt öppen i sätet och det är inga stora stöd.

Jag har ritit i Pfiffen och Bates, väldigt olika sadlar och jag som föredrar close contact-sadlar kanske inte är rätt person att svara egentligen.

Pfiff Amaretto tyckte jag kändes trång (trots att den var 17,5 och jag inte är så bred) och att jag inte kom åt hästen i ridningen. Som du säger, jag satt ovanpå häst och sadel och fick lite svårt att inverka med sittben. Det ledde också till att hästen blev aningens studsig. Dock anses det vara hållbara och trevliga sadlar vad jag förstått.

Bates-sadeln gillar jag INTE. Den är hård och tung och hästen jag rider känns 200 kilo tyngre och kräver 20 min extra framridning för att få någon som helst känsla i den. Det kan vara ett tråkigt exemplar som vi rider i, men den är hård i sitsen också. En annan sadelutprovare som visserligen sålde andra märken än bates tittade på den och hen sa att den var ganska trång i kanalerna trots att den var bred. Men min kompis älskar den. :p

Vega CC kan du stryka med dina önskemål. Den är väldigt öppen i sätet och det är inga stora stöd.

Jag var rädd för det. Den är himla snygg och jag tror tyvärr att den hade passat fint på hästen..:(

Tack för input!

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Jag har ritit i Pfiffen och Bates, väldigt olika sadlar och jag som föredrar close contact-sadlar kanske inte är rätt person att svara egentligen.

Pfiff Amaretto tyckte jag kändes trång (trots att den var 17,5 och jag inte är så bred) och att jag inte kom åt hästen i ridningen. Som du säger, jag satt ovanpå häst och sadel och fick lite svårt att inverka med sittben. Det ledde också till att hästen blev aningens studsig. Dock anses det vara hållbara och trevliga sadlar vad jag förstått.

Då har vi precis samma uppfattning om den sadeln med andra ord..:)

Bates-sadeln gillar jag INTE. Den är hård och tung och hästen jag rider känns 200 kilo tyngre och kräver 20 min extra framridning för att få någon som helst känsla i den. Det kan vara ett tråkigt exemplar som vi rider i, men den är hård i sitsen också. En annan sadelutprovare som visserligen sålde andra märken än bates tittade på den och hen sa att den var ganska trång i kanalerna trots att den var bred. Men min kompis älskar den. :p

Aj då, har haft deras sadlar på förra hästen och tyckte det var hemskt smidigt med att kunna ändra bomvidden en storlek upp eller ner när det behövdes. Men är den hård i sitsen så blir det inte bra för mej. Annars gillar hästen luftsadlar (hade en wintec cc hopp när hon var bebis och inte fullt så bred):sneaky: Kan det ha varit just luftsystemet som din häst inte gillade?

Mvh Domino_s

Nu får ni vakna, in med fler erfarenheter! :D

Mvh Domino_s

Jag har en Kentaur Medea, och den är såååå skön!
Djup sits med stora stöd, bred kanal till hästen, mkt bra passform och kvalité.
Hade tidigare en pfiff amaretto en kort stund, men den var :yuck:
Låg väldigt ovanpå, och var bred i sätet tyckte jag.

Rekommenderar stark en Medea :)

Jag har en Kentaur Medea, och den är såååå skön!
Djup sits med stora stöd, bred kanal till hästen, mkt bra passform och kvalité.
Hade tidigare en pfiff amaretto en kort stund, men den var :yuck:
Låg väldigt ovanpå, och var bred i sätet tyckte jag.

Rekommenderar stark en Medea :)

Det låter ju bra, min ridsportbutik har det märket så det är ju smidigt för mej att låna hem och prova, vilket är ett stort plus. Så kan man leta begagnat sen när man vet om det passar ifall man inte vill lägga hela slanten för en helt ny sadel..:)

Tack för input!

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Ändrar mej, hittade vad den kostar ny.. Det var ett mycket trevligt pris! En sån hoppas vi på.. :D

Mvh Domino_s

har samma problem som du, med o vilja ha stöd utan o sitta fast. Köpte en Prestige Modena, den passar mig superbra!

har samma problem som du, med o vilja ha stöd utan o sitta fast. Köpte en Prestige Modena, den passar mig superbra!

Åhh, jag hade precis glömt av Prestigen. Red i en sån på min förra tränares häst, omg vilken underbar sadel.. :love: Kommer dock inte ihåg modell, man satt som klistrad även på den storstegade älgen.. :D

Och om jag inte minns fel går deras bommar att värmas om, frågan är om den blir tillräckligt vid och kan passa på min tunna. (platt, jättebred, kort och rak rygg).

Tack för input!

Mvh Domino_s

Jag har en Prestige D1:a Island till min häst som har bred/platt, kort och rak rygg. Den är kalas! Bra stöd, men man sitter ändå inte fast. Och ja, deras bommar är omvärmningsbara.

Jag vet inte om det är så mkt att han inte gillar den som att han inte gillar hur jag rider i den. Vi har provat en annan Bates som inte alls var lika hård, plus att jag har en ganska benig rumpa som vill ha lite extra komfort för att jag inte ska börja flytta runt mig själv.

Men Prestige skulle jag också prova om jag var du. Red den andra hästen som jag rider i en D1:a idag och den är väldigt bekväm. Typ alla som har provat den sadeln hos oss gillar den. :d

Efter att ha ringt och pratat med min ridsportbutik och fått ännu mer info om Prestigen så är jag supersugen på att prova en sådan. Kommer att åka in till dem , även om jag har utbildning att prova ut själv så anser jag att två par ögon är bättre än ett. Och jag kan ju inte se hur det ser ut från marken när jag sitter på hästen och provrider..;)

In med mer info och erfarenheter! Inget är slutgiltigt förrens hästen har sagt till..:p

Mvh Domino_s

Jag har en albion K2 hoppsadel som jag gillar väldigt mycket. Har även haft en K2 dressyr som jag trivdes bra i men sålde den eftersom den var för vid för hästen. Numera har jag en albion platinum SLK dressyr som jag gillar mycket. Men det beror nog på att den passar både mig o hästen bra.:)

Jag har en Amerigo Vega till min ena. Det är väl eg en bra sadel. Och den ligger guld på min häst. Men jag är inte så förtjust i den.
Jag får ont i höfterna av den. Inte för att den i sig är för vid, utan för att den inte ger plats nog åt min rumpa/mina sittben.
Jag har ridit regelbundet i den i för stor sitsstrl också på en annan häst. Rent per cm så skulle min rumpa mer än få plats. Men sittpunkten är fel för mig och sätter mig i lite svank. Då spänner jag musklerna och får sen ont.
Det blir värre ju bredare sadeln blir givetvis. Men jag får inte ont av alla breda sadlar. Inte de som mina sittben får annan vinkel i.
Det blir också värre ju mer gång hästen har.
Sadeln i sig tycker jag i övrigt är trevlig. Man sitter inte långt över, den är inte så där jättedjup och den är inte med superstora stöd.
Men den ger en bra, balanserad sits.
Man ser alltså inte direkt på mig att jag störs av sadeln, för det är så lite.
Dock har ju Vegan inte träbom, utan någon plasttjofräs(jag är trött och har glömt ord). Den kan ge en ostadig känsla på hästar som rör ryggen mkt a la PRE tex.

Globus Clic har jag nyligen ridit 1,5 månad i. Den var helt ok för den prisklassen.
Det var en vid sadel. Och jag tycker ofta man hamnar lite längre från hästen i den prisklassens sadlar. Spec de som känns mjuka att sitta i.
Den här kändes mjuk och skön. Men man hamnar lite ifrån hästen.

Pfifff:en red jag mycket i förut på en häst. Den tyckte jag var rätt skön. Men lite samma där som med Globus Clic, man hamnar en liten bit från hästen.
Dock helt ok.

Prestige D1 har jag ridit mkt i. Den tycker jag om. Jag trivs i de flesta Prestige faktiskt. Där har jag inte fått ovanpåkänslan som i Pfiffen och Clicen.

Du får alltså mer ont av Vegan än Clicen? Clicen fick jag nämligen väldigt ont av, en hemsk sadel och mitt sämsta sadelköp ever.

Ja, absolut. Men Vegan vinklar mig mer framåt i svank. Det är då jag får ont i höfterna har jag märkt.
Har samma problem i fler Amerigo har jag nu börjat upptäcka så smått. Cervian tex har jag för mig.
Om jag försöker korrigera svanken genom att spänna magen eller luta mig bak etc så kvarstår fortf felplaceringen i bäckenet. Så visst kan jag lura ögat sas och det ser ut som att jag sitter rätt fint.
Men ska jag försöka påverka bäckenets placering med musklerna måste jag ju spänna där man vill släppa igenom rörelserna. Så då blir det skit därför om man ska sitta ner.

Jag hade faktiskt så ont att jag trodde att jag skulle behöva sluta rida då jag dagligen red halvblod m lite gång i en bred Vega.
Jag skrek rakt ut av smärta när hästen hopade till. Jag är rätt stryktålig.. ;)

Vegan är ju inte bred i midjan. Så det är inte det som är problemet. Det är helt enkelt vinklingen på sittytan för min del.
Och enligt sitsgurun/sjukgymnasten/författaren/trorduvetvem så är det förmodligen ngt galet med mina höfter. Vi har inte hunnit gå igenom hela min kropp än. Men där tycktes att jag skulle sluta med problemhästarna och rida hästar med smal bomvidd.
Jag vet inte om det eg är lämpligt att jag rider så mkt som jag gör.
Nu har jag försökt börja rida lätt lite mer.

Jag fick dock inte ont av Vegan från start. Jag tror jag hade för mkt muskelförsvar och spänningar i kroppen då. Jag satt för illa kort och gott. ;)

Clicen fick jag under den här 1,5 mån inte ont av. Men jag skulle inte köpa en sån själv iom att jag vill komma närmre hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 965
Dressyr Hoppas ni inte är för trötta på sånnt här. Ska nog ka och kolla på ny sadel på semestern. Vet inte om min innoa ligger optimalt...
Svar
9
· Visningar
2 179
Senast: __Stilett__
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
652 410
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar