Erfarenheter och tips om lån.....?

hesten123

Trådstartare
Hej alla! Kan vara lite ärlig här när man är anonym, lite pinsamt att prata om sin ekonomi... Det har kört ihop sig lite med alla kostnader efter januari som var en riktig skitmånad om jag ska vara ärlig... I alla fall, jag skulle behöva ett tillskott och funderar på om ett mindre lån kan vara en bra lösning? Vet inte hur det funkar på vanliga banken (jag är kund hos swedbank sen jag var liten men har aldrig fått det bästa intrycket), men jag ville med er andra om ni har erfarenheter från andra lån. Jag googlade runt och hittade en sida med typ tusen olika lånställen, och det var ju rätt förvirrande faktiskt. Jag tänkte sälja lite grejer egentligen, har nån sadel som jag inte använder alls längre, men skulle nog föredra ett lån på ett sätt eftersom det inte blir att jag måste göra mig av med mina egna grejer. Läste att sms lån inte var det bästa, men andra lån? Vad har ni för erfarenheter? Tar gärna emot era synpunkter! <3

Senast ändrad av en moderator:
Eftersom du sitter i en sån situation att du behöver lån men inte (som jag förstår) kan få det av banken, så tror jag det absolut bästa är att låna av någon bekant/släkting/kompis. Självklart att man skriver papper på det.
Det finns så många "akut-lån" där räntorna är enorma och gör att folk behöver lån för att betala lånet.

Beror ju på vilka summor vi pratar om. Jag har krediter på korten, som nästan aldrig används. Men bra att ha OM det krisar.

Eftersom du sitter i en sån situation att du behöver lån men inte (som jag förstår) kan få det av banken, så tror jag det absolut bästa är att låna av någon bekant/släkting/kompis. Självklart att man skriver papper på det.
Det finns så många "akut-lån" där räntorna är enorma och gör att folk behöver lån för att betala lånet.
Ja läste just om vilka summor de tjänar på dessa snabblån. Äckliga förmögenheter har ägarna byggt upp.

Om du bara behöver ett litet tillskott så hade jag absolut sålt saker i första hand. Det är ju bara dumt att ha saker "på lager" som inte används. I andra hand hade jag frågat familjen om ett lån, för då brukar man ju oftast slippa ränta. Kom överens om hur mycket som ska betalas tillbaka, och när, såklart. I andra hand, ett banklån. Jag har ICA-banken och tycker att de har varit både bra att ha att ha och göra med samt att de har bra ränta. Men sälj saker först. Väntar du så riskerar du ju att sakerna blir omoderna och att du inte blir av med dem/får mycket mindre för dem!

Hur mycket hade du tänkt låna?

Du måste ha en ekonomisk plan. Ett lån kostar. Räkna ut hur mycket du behöver låna och vilken tid du tänkt betala av det på och lägg till räntan. Du får en ökad månadskostnad under en period. Klarar du det?

Har du koll på hur dina räkningar ser ut det närmaste året? När kommer det större räkningar? Lägger du undan så du kan betala dem?

När man får "skitmånader" är det tufft. *vet* Men om man lånar utan att ha en rimlig kakyl kan det lånet i sig ge dig ett helt gäng nya skitmånader. Om du får en likadan skitmånad och dessutom har avbetalning på lånet blir det ju ändå tuffare.

Sälj, sälj, sälj, och lev snålt! Att skjuta ökande skulder framför sig om man har andra valmöjligheter tycker jag är fel väg att gå. Har du räkningar som väntar innan du får nästa lön, hör om du kan få anstånd med betalningen.

Istället för och ta lån är det en bättre ide att kontakta de bolag som du behöver betala till och ansöka om anstånd som momstermom skrev. Kanske kan du dela upp ett par betalningar på flera tillfällen så du klarar av att hålla dig flytande, om du förklarar läget så finns det många som är snälla - det är bättre för dem att få lite än ingenting alls. Och sälj av de saker du inte behöver-

Hur ser det ut framöver?
Har du råd att betala av eller tillbaka lånet? Har du inkomst?
Med lån finns det risk att du hamnar i en ännu sämre situation nästa gång..,

Låna i sista hand.
Sälj saker i första hand.
Kommer du inte upp i summan du behöver genom försäljning kan du kontakta bolagen och be att skjuta på fakturan.

Om jag varit 100 % säker på att den ekonomiska knipan löser sig till nästa löning hade jag använt kreditkort i stället för lån.

När du är ute på andra sidan rekommenderar jag att du börjar spara pengar varje månad, då klarar du dig bättre ur en sån här situation på egen hand.

Jag håller med övriga - ta absolut inga snabblån/smslån. Dels är det fruktansvärt dyrt, men finns det ens en mikroskopisk risk att du inte kan betala tillbaka hela lånet inom 30 dagar (eller vilka villkor det nu är frågan om) så sätter du dig rent ut sagt i skiten. Som andra redan har skrivit så finns det otroligt mer fördelaktiga alternativ att ta till.

Sälj, sälj, sälj, och lev snålt! Att skjuta ökande skulder framför sig om man har andra valmöjligheter tycker jag är fel väg att gå. Har du räkningar som väntar innan du får nästa lön, hör om du kan få anstånd med betalningen.
Eller till och med dela upp dem på flera tillfällen tror jag också kan gå.

Sedan när månaderna blir bättre igen att spara i början av månaden 50 kr eller 300 kr eller 800 kr eller vad som så att man långsamt kan få upp en liten buffert att låna av sig själv nästa gång det går åt helskotta. Det kanske känns som att det inte går eller man inte har råd, men en ränta och avbetalning på ett lån kostar också varje månad och det måste man ju ha råd med om man lånar.

Om det är så att du verkligen behöver låna. Så titta på sidor som Lendo eller Advisa finns några till tror jag. Man fyller i vad man vill låna och hur man vill betala tillbaka det och får då erbjudande från X antal lånegivare. Sedan bestämmer du själv om du verkligen vill låna och i så fall från vem. Hos Lendo vet jag att man dessutom får hjälp av deras handläggare att välja det erbjudande som ger dig som kund bäst förutsättningar. Det finns en del att tänka på som vilken ränta och om det finns andra avgifter t ex för faktura.

Om det inte är någon större summa och du vet med säkerhet att du kommer att kunna betala tillbaka inom en månad. Då kan vissa SMS lån faktiskt vara lösningen. En del av dom erbjuder första lånet gratis, utan ränta och avgifter om man betalar tillbaka det inom en viss tid.
Född nyfiken som jag är var jag bara tvungen att prova ett sådant för några år sedan när debatten om hur lätt det var att få SMS lån var som hetast. Det gick inte lika lätt som jag trodde, tog några dagar att få pengarna. Men återbetalt inom tiden kostade det inget alls.

Det finns krediter som är typ som kreditkort, månadsbetalning etc men saknar kort. Inte så farliga räntor.

"SMS-lånen" som dom var för några år sen finns väl inte kvar? Lagstiftades bort.

Frågan är: har du råd att låna?

Det kostar pengar att låna. Främst ränta, men inte sällan uppläggningsavgift, aviavgift etc. Det kan vara som att kissa i byxorna - kortsiktigt varmt och gott men långsiktigt kallt och vått.

Jag hade helt klart föredragit att sälja av egna saker för att inte dra på mig ännu fler kostnader. Och givetvis göra en budgetkalkyl för att varje månad sätta av pengar så det räcker att täcka de månader som har lite högre utgifter (t ex januari).

Det kostar pengar att låna. Främst ränta, men inte sällan uppläggningsavgift, aviavgift etc. Det kan vara som att kissa i byxorna - kortsiktigt varmt och gott men långsiktigt kallt och vått.
Jag brukar få hem en hel del reklam från Lendo. Tror vi räknade ut att ett lån på 400 000 (eller var det 200?) skulle kosta 74 000 kronor att ta. Skulle aldrig komma på idén kan jag säga!

Har inte annat än bolån o aldrig haft, men säger som de andra, låna inte om du inte kan betala tillbaka inom nån månad. Låna hellre räntefritt av släkting om möjligt!

Kom på en till sak, du kan be om att få dela upp fakturor/få uppskov på saker som telefoni etc. Om du tror att nästa månad klarar av dubbla räkningar :).

Liknande trådar

Relationer Hej Buke, första gången jag är anonym på forumet. Känner att jag behöver vara det av respekt till mina anhöriga. Det finns en viss risk...
Svar
17
· Visningar
2 412
Senast: mandalaki
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 923
Senast: SusieQ
·
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 168
Senast: Zephira
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka