Erfarenheter från hästklinik

Sv: Erfarenheter från hästklinik

Nödslakt skulle vara där på bara någon timme. Och även när jag pratade med nödslakt sa även han att han tyckte de va bäst för hästen att vara kvar där eftersom han verkligen inte gillade att åka transport.

Det du beskriver är otroligt dåligt skött av kliniken. Men, jag undrar över det ovan. Kunde du inte ha väntat på klinikens parkering då (om du inte fick låna en box i en timme), tills nödslakten kom, så kunde hästen ha tagits bort utanför kliniken? Eller en liten bit därifrån då om de inte ville ha blodet.

Dock så många kliniker undviker att avliva förutom på de dagar när 'bilen kommer'. Dvs när det ändå är schemalagt att hämta kadaver. Om man ändå vill ha avlivat så iaf 'min' klinik accepterar det om det finns tid och personal tillgänglig, men då får man betala en markant högre slutnota då de får ringa ut bilen enkom för det. Men bemötandet du fick är inte okej rent generellt antar jag. Men undrar som sagt lite varför du inte kunde vänta på nödslakten om det bara skulle ta en timme?

Tråkigt att höra om tråkigt bemötande på klinikerna.
Inser att jag alltid ska fortsätta åka dit jag tidigare varit, där jag hittills alltid mötts av mkt vänlig och kunnig personal.

Vi tillbringade (alldeles för) mycket tid på klinik förra våren pga av ligamentskadad häst och måste säga att jag alltid blivit bra bemött.

Sen tycker jag, som nån redan var inne på, att man får inse att ens älskling är en patient bland andra patienter och att personalen faktiskt måste tänka på sin egen säkerhet också.

Åker man till klinik med en svårlastad häst och inte har tillräckligt med hjälp med sig så får man kanske ta på sig ansvaret för det själv. Personalen är där för att vårda hästar - helst så många som möjligt - inte för att lasta.

Detta hör inte till tråden men...... men eftersom att prat om lasthjälp av personalen kom upp. Jag förstår om det inte vill hjälpa till att lasta, jag gillar inte att hjälpa till med för mig okända hästar.

Har bara varit på Strömsholm en gång men där har det en lastramp som man får använda. http://www.regiondjursjukhuset.se/stromsholm/info.asp/id/704008 Kankse något som borde finnas på flera kliniker !

Det verkar ju jättebra! Kan inte minnas att jag såg något liknande på Ultuna, där finns däremot skyltar som tydligt talar om att personalen inte hjälper till med lastning. Egentligen en självklarhet kan man tycka.

KL*
Jag förstår absolut att de inte hjälper till att lasta!
Dels så får de inte betalt för det. Dels så är det oftast då personalen blir skadad! Kliniken här i närheten hjälper inte till av den anledningen. Inte ens jag som praktikant när jag var där fick hjälpa till.

Jag har också en svårlastad häst, alltså åker jag inte en meter med hästen utan lasthjälp. Personalen på kliniken är Inte till för lasthjälp. Att man ens har mage att be dom om hjälp? Dom måste väl få sin lunch dom med? speciellt när man behöver hjälp med lastning så förstår jag att dom säger tvärnej.
Eller ska dom inte få äta och varva ner för att du inte tagit med tillräckligt med hjälp?

Och att dom inte vill ha hästar slaktade hursomhelst och varsomhelst förstår jag med. Dom vill nog ha koll på när hästar avlivas och vart det görs. Så att dom kan planera hur och vart och se till att det sköts såsom dom vill ha det skött, så att andra hästägare slipper se slakten eller blodpölen.

Och min häst var väldigt svår lastad och ville självklart inte gå på transporten och vi gick in och frågade efter hjälp.. Då störde vi tydligen dom i lunchen!!
Jag trodde inte mina ögon? :eek: Jag hoppas inte du trodde att personalen ska strunta i sin lunch för att vara lasthjälp åt alla med svårlastade hästar?? Dom hade knappt haft tid till annat då!

Dom kommer efter några minuter ut och ska "hjälpa till"

Var väldigt tacksam för det, personalen är inte försäkrade när som gör sysslor utanför sina arbetsuppgifter.. = Om dom skadar sig är dom inte försäkrade.
Det är DITT ansvar att få på DIN egen häst.

Om du som djurägare inte kan acceptera att personalen tänker på sin säkerhet i första hand och dina antivåldprincier i typ sista så är det bäddat för konflikter. Att bremsa en smärtkänslig häst är en vedertagen metod och alls inget fel. Driva på med spö är inte heller så märkligt? En sederad häst blir vinglig, det är själva effekten.

Däremot bör du inte finna dig i att de gör narr av din utrustning, det är ett klart övertramp. Du kan vända dig till en annan klinik, men det lär förekomma spö och brems även där.

Jag har full förståelse för att du är besviken och chockad. Känsliga situationer som denna leder tyvärr ofta till konflikter.

Jag tror egentligen inte att personalen betett sig så illa sett med en utomståendes ögon, men det för dig - i den siutationen - blev deras beteende ett hån. Det är inte alls ovanligt i situationen runt en avlivning eller ett utdömande.

Precis som någon annan redan sagt så kan man som kund inte kräva att få lasthjälp öht, speciellt inte under personalens lunch. De måste ju också ha sin rast för att orka med dagen och just lastningen ingår inte ens i det. Men det hade förstås varit snyggt om de gjort ett undantag, utan att låta sitt eget missnöje skina igenom, i ett fall som ditt.

Att bulta en häst på kliniken vill man undvika, det är förståeligt tycker jag.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
10 016
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar