Erfarenheter från hästklinik

S

Synvillan

Måste få skriva av mig men ni får gärna komma med kommentarer också såklart ;)
Var till klinik med min häst och tyckte verkligen inte om personalen! En djursjukvårdare (?) var taskig tyckte jag. Hästen skulle minsann vara "snäll" när han reagerade mot smärta. Då blev han blev bremsad. Han fick pisk för att trava på, nerdrogad så han knappt kunde stå upp. Han har aldrig fått pisk, det är inget jag använder. Våld och tvång är mot allt jag tror på och jobbar med. Dessutom gjorde personen sig lustig över min utrustning vilket jag tycker är fruktansvärt oproffsigt men det kan jag väl leva med. Jag ska på återbesök fast jag vill verkligen inte åka dit igen. Vad ska jag göra? Boka av och åka till en annan klinik fast "behandlingen" påbörjats? Eller kan jag säga till innan att jag inte vill ha den där personen? Vad kan försäkringsbolaget ha för synpunkter på att jag byter klinik? Annat jag ska tänka på eller ska jag bara plocka fram bitchen i mig och säga ifrån?

Sv: Erfarenheter från hästklinik

Det låter inget vidare det här. Sådana brukar inte personalen vara vid hästkliniker. Förstår att du känner olust att åka dit igen.
Jag vet inte hur försäkringsbolaget ställer sej om du byter klinik. Ring och fråga.
Är det så att du måste dit igen tycker jag du ska säga ifrån. Man är så sårbar på sådana ställen. Det är ju något fel på ens ögonsten så det är kanske inte lätt att vara bitchen.
Du kan inte ta en kompis med dej? Det styrker.
Stå på dej!! Hoppas att du får annan personal. :bow:

Byt, jag skulle aldrig fortsätta åka till ett ställe där de beter sig så där.
Ser att du bor i sthlm, vi har många bra ställen inom rimliga avstånd.

Tack för uppmuntran! Jag ska försöka stå på mig och ta med mig någon som kan föra min talan :) Ska åka dit en gång till, kan de inte lösa problemet på ett sätt som jag kan acceptera då, kommer jag att byta klinik. "Tyvärr" är det så väldigt mycket närmare till det här stället än till det andra som jag kan tänka mig att åka till, men jag får ta det.

Jag ska ringa dit och tala om att jag inte vill ha den där personen, stackars dennes hästar säger jag bara i förbifarten. Beroende på deras reaktion kommer jag antingen att åka på återbesöket eller byta.

Försäkringsbolaget säger inget om att d byter klinik, och du kan ju bara se till att journalerna överförs till den klinik du byter till.

Nu har jag ingen aning varken vilken klinik du var på (kanske har den dåligt rykte etc och det ofta går till sådär, eller så var det en dålig dag), och jag har bara hört din version, ibland kan ju saker menas och uppfattas olika. Men rent GENERELLT så något jag tycker man måste försöka komma ihåg rent generellt alltså är att på en klinik så är ens älskade lilla häst en patient bland andra. Dvs det är 'hästpatienten X', inte 'snälla söta hästen X som ju alla vet alltid är jättesnäll'. Och klinikens personal har ett arbete att utföra, t ex att på ett säkert sätt för alla inblandade bedöva häst X.

Om hästen då trasslar lite t ex, så som hästägare är det jättelätt att tycka att 'nej, det behövs inte bremsa, bara ta det lugnt och fint och låt honom få lite tid så kommer det gå bra'. Men klinikpersonalen vet inte det, och tro mig de får ta rätt mycket 'stryk' av 'snälla' hästar som inte är så snälla i undersöknings/behandlingssituation. Dessutom har ju kliniken en tidspress med, vilket gör att det enklaste och säkraste för alla kan vara just att bremsa - även om det gör mer ont i mattes näsa att se det än det gör i hästens nos.

En häst som ska rörelsekontrolleras, men som behövt sederas (t ex pga sitt uppträdande) måste förmås att springa såpass ordentligt att veterinären kan bedömma hältan. Veterinären måste kunna bedöma rörelserna för att kunna ge hästen och hästägaren rätt hjälp. Då en sederad häst ogärna springer och absolut inte med någon större energi, kan man behöva driva den med spö/driva den ganska hårt för att den ska trava såpass ordentligt att veterinären kan göra sitt jobb. Att djurägaren inte är för våld och tvång kan liksom inte göra att de inte kan göra sitt jobb. Och få en sederad häst att trava ordentligt utan tvång, tja..

Och så vidare..

Jag säger inte att det var si eller så med din häst, det vet jag inte. Men generellt måste man ha förståelse för det ovan. Och 'stackars hennes hästar' tycker jag är lika fult som att göra sig lustig över någons utrustning. Med ledning av förklaringen ovan.

Undrar om du möjligen jobbar på den här kliniken? Jag kan säga att jag har varit på flera andra kliniker med denna häst, som är känslig mot smärta, lika mycket då som nu. Men jag har aldrig tidigare bemötts totalt utan empati som på detta stället. Och ja, de har ganska dåligt rykte och enda anledningen till att jag åkte dit är att det är närmast. Kommer ALDRIG att åka dit igen. Den person som gjorde sakerna jag skrivit om, är välkänd i kretsarna häromkring. Och inte för att vara en som tränar sina hästar med mjuka metoder om man så säger. Eftersom jag lever som jag lär (undervisar) så vidhåller jag, stackars personens hästar, enligt mitt sätt att se det. Och h*n ska vara proffs och det är totalt onödigt och oproffsigt att överhuvudtaget kommentera min utrustning.

För övrigt har jag skrivit "dennes hästar" inte "Hennes"

Undrar om du möjligen jobbar på den här kliniken? Jag kan säga att jag har varit på flera andra kliniker med denna häst, som är känslig mot smärta, lika mycket då som nu. Men jag har aldrig tidigare bemötts totalt utan empati som på detta stället. Och ja, de har ganska dåligt rykte och enda anledningen till att jag åkte dit är att det är närmast. Kommer ALDRIG att åka dit igen. Den person som gjorde sakerna jag skrivit om, är välkänd i kretsarna häromkring. Och inte för att vara en som tränar sina hästar med mjuka metoder om man så säger. Eftersom jag lever som jag lär (undervisar) så vidhåller jag, stackars personens hästar, enligt mitt sätt att se det. Och h*n ska vara proffs och det är totalt onödigt och oproffsigt att överhuvudtaget kommentera min utrustning.

Nej jag jobbar inte på någon klinik alls. Jag vet dessutom inte ens var du varit, finns extremt många kliniker i ditt område. Sen skrev jag också att jag uttalade mig generellt, INTE om din hästs fall då jag inte vet något om det. Så finns ingen anledning att bli upprörd.

Hej!

Jag håller med du här faktiskt.

Har varit på flera kliniker i området och har bara 1 jag inte åker tillbaka till- men det är för att de missade en hälta i bak (som tom jag såg och påpekade för dom och de ändå ignorerade helt).

Har man inte varit på kliniken innan känner inte de på kliniken hästen och då kan det lätt bli så att man bremsar för säkerhets skull. Jag har full förståelse för djurvårdare som inte vill riskera sitt liv för att någon säjer att deras häst brukar vara jättesnäll.

Min förra häst kunde alltid behandlas utan droger och brems, men om personalen kände sej osäker på henne fick de självklart använda dessa "hjälpmedel" för att slippa riskera nåt. Nuvarande hästen är också snäll, men betydligt mer vaken, henne får de gärna droga/bremsa så jag slipper riskera skada på de som hjälper mej med henne. De tar naturligtvis ändå hänsyn till hennes små egenheter (man får inte nypa henne i skinnet på halsen tex, då blir hon skogstokig).

Till TS: Om du inte har förtroende för kliniken tycker jag du ska byta, ingen vits att plåga dej själv med en klinik där du inte trivs, det är nog jobbigt ändå med hästar på klinik.

/ Lavinia

Då Alexandra har gett det ena perspektivet så kan jag ge det andra

Jag säger nog inte hipp hipp hurra för djurvårdspersonals bedsidemanners och emptiska förmåga. Särskilt inte på vårt stora djursjukhus. Å andra sidan så var jag på en konkurent klinik och där avbröt jag undersökningen och åkte hem - då de började prata om att det satt i huvudet på hästen (den hade en bruten nacke visade det sig - så den dömdes ut 2 veckor senare)

Jag som hovslagare som alltid måste hantera hästar utan sedering - med den skaderisken kan nog tycka att en del personal inte är så smidiga alla gånger. ex så låter man en rädd häst stå i en tvångsspilta i väntan på behandling medan man babblar i telefon - det är dumt.

Med unghästar och rädda hästar måste man vara smidig

men å andra sidan så har de respekterat mina önskemål - jag gillar inte brems. Min nordsvensk går tex att slanga ändå. En unghäst bremsades för sin egen säkerhet, men den andra sa jag - nej det är nog ingen bra ide med henne, och då sjöng jag för henne istället. OM man är smidig så går det ofta att distrahera hästar. Men man måste ha en stark personlighet själv då och kunna utstråla rätt energi själv

Jag tror personalen är väldigt vana vid hästägare som är lite rädda för sina hästar och ffa inte klara av dem, att man är av annan kaliber måste man bevisa. Att det blir bättre på mitt sätt. För de brukar lyssna på mig

Men sedan - det är jätteviktigt hur man rör sig runt en häst - att man är mjuk och smidig i sina rörelser och inte går rakt fram med spänd kropp och höga armar, en del djurvårdare och veterinärer är inte lämpliga. Medan andra gör underverk just för att de är smidiga de ger sprutor och sådan och hästen hinner aldrig märka vad som hänt

I vilket sammanhang fick din häst lugnande? Skulle din häst röntgas?

Senast ändrad:

KL

Jag måste berätta en historia som jag råkat ut för. Hade för ett par år sedan en unghäst. Tyvärr hade han, första gången han fick vaccination blivit snestucken. Så han blev skogstokig när man skulle spruta honom. Fick ta distriktsveterinär med blåsrör för att kunna vaccinera honom.

Iaf, jag hade honom utlånad en tid, fick tillbaka honom skakad och var tvungen att åka till klinik. Där skulle han ju givetvis röntgas. Jag sa vid ett flertal tillfällen att hästen är stickrädd, vi måste ha brems om ni ska sedera honom.
Fick till svar att nej nej, det behövs inte.. Det tar bara 3 sekunder.
Jag försökte propsa på att det går INTE att sticka honom..

Slutade med att de fick kalla på förstärkning på att hålla i honom/bremsa och få i sedering. Då de givetvis misslyckades med att få i det första gångerna.

Hade de lyssnat på mig från första början och inte klappat mig på huvudet och sagt "lilla flicka.." så hade de sluppit få skadad personal..

Tyvärr slutade hela historien med att han var allt för skadad, så jag var tvungen att ta bort honom.. *Lånar ALDRIG mer ut en häst*

/M

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Alexandra_W här. Rent generellt så måste personalen på klinikerna kunna göra sitt jobb på ett säkert sätt, det händer nog en hel del små -eller större olyckshändelser när nån häst råkar skada personalen. De riskerar nog inte det om det går att undvika.

Jag minns en grej som kunde gått illa när jag var på klinik med min fd häst. De skulle ge henne lugnande -och vi hade bara haft hästen kanske 2 mån så vi visste inte hur hon var med sprutor- stod lungt, men när de satte kanylen i halsen exploderade hästen totalt. Hon gick inte att komma nära (förutom jag som hängde med i tyglarna). Kanylen hängde fortfarande kvar i halsen och man kunde inte komma åt den. Det krävdes 3 personer av klinikens personal i tvångsspilta för att få bort kanylen. Nu skötte de detta på ett bra sätt och ställde sig med borstar och liksom borstade+klappade sig fram till kanylen så de fick plockat ur den.

Vad jag ville med detta var mest att, personalen vill nog inte råka ut för sånt här utan verkar hästen nervös/känslig i skinnet/har ont... så bremsar de nnog hellre än får en utagerande häst som kastar sig omkring i undersökningsrummet.
Och som sagt, hästen måste springa på ordentligt om man ska kunna undersöka den ordentligt.
Men om du (TS) inte trivdes med kliniken och personalen -byt. Så blir besöket trevligare för både dig själv och hästen.

...Den person som gjorde sakerna jag skrivit om, är välkänd i kretsarna häromkring. Och inte för att vara en som tränar sina hästar med mjuka metoder om man så säger...

Mot bakgrund av det här uttalandet undrar jag varför du - som hästägare - väljer att sponsra något du tycker är skit genom att anlita tjänsterna?

I ditt område bör det väl finnas mer än ett ställe att åka till (liksom härnere) och att då välja ett där man högst sannolikt kommer att bli missnöjd verkar bortom meningslöst.

Jag hade ringt någon "högre uppsatt" och sagt precis vad som hänt och hur jag upplevt det. Antingen får man respons därifrån och det åtgärdas (vilket kan leda till att fler hästägare slipper det bemötandet) eller så är dom lika nonchalanta. Om det vore det sistnämnda hade jag pratat med någon ytterligare högre uppsatt och förklara bådas dåliga beteende, och sedan bytt klinik. men det är jag det :)

Jag skulle inte åka till en klinik där jag inte har förtroende för de som jobbar där. Jag har heller aldrig upplevt att mina hästar har behandlats felaktigt.

Nu är det ju svårt att veta hur situationen upplevdes eftersom jag inte var där. Men var det själva bremsandet du reagerade mot? Jag personligen ser inget fel i att bremsa en häst för att få bort fokus från det "onda" stället, vilket jag antar att du måste göra. Jag upplever det också som att bremsning används ganska ofta om hästarna inte vill stå stilla eller så vid undersökning osv. Kanske tänkte inte denna djurvårdare på att du överhuvudtaget tyckte att det var fel? Sen som Alexandra skrev så kan ju en sederad häst behöva jagas på. Men återigen, har du inget förtroende för dem och känner att du inte vill utsätta din häst för denna typ av behandling så tycker inte jag att du ska åka dit något mer.

Låter nästan som den kliniken jag var på för snart 2 veckor sen med min skadade häst.
Kommer aldrig nånsin rekommendera den kliniken till någon.

Min häst hade en sårskada på insidan av hasen som hade gått enda in till benet. dom röntgade och såg att såret hade gått in i en led som
inte var behandlingsbar .. personalen kommer in skrattandes å berättar att det inte såg så bra ut! Och att det inte fanns nånting att göra. Dom betedde sig som småbarn och visade ingen hänsyn till hur dåligt jag mådde över det hemska beskedet att jag måste ta bort min bästa vän sen 5år tillbaka.
Dom var oxå väldigt snabba på å säga att jag var tvungen att ta hem hästen och avliva den hemma för att dom inte hade någon plats över.
Och min häst var väldigt svår lastad och ville självklart inte gå på transporten och vi gick in och frågade efter hjälp.. Då störde vi tydligen dom i lunchen!!
Dom kommer efter några minuter ut och ska "hjälpa till" å jag säger till en av veterinär assistenterna att jag tyckte att dom gav ett dåligt bemötande och att det vore bäst för hästen att få slippa åka en sista transport sträcka och kanske få somna in på kliniken iaf.. Nödslakt skulle vara där på bara någon timme. Och även när jag pratade med nödslakt sa även han att han tyckte de va bäst för hästen att vara kvar där eftersom han verkligen inte gillade att åka transport. Då fick jag en rejäl utskällning av vet. assistenten! För jag va minsann dum i huvet, och fattade inte jag att dom inte hade någon plats över? Och min häst va minsann inte döende så han kunde gott åka hem. Sen slet hon in ett kedjegrimskaft i munnen på min häst och drog in honom i tranporten medan dom andra veterinärerna rappade in honom med longerlinor!
sen gick dom in för dom hade ju lunch!?

Jag har försökt få tag på VDn för den kliniken/klinikerna för att berätta hur illa berörd jag är över deras bemötande men jag har inte lyckats få tag på henne och hon har inte ringt upp trots att jag har lämnat meddelande!

Jag vet faktiskt ingen klinik som acceptera att ta nödslakt, då måste de avbloda på stället och det är ju inte alla som har möjlighet att hantera det på ett snyggt sätt på en halvoffentlig plats.

nödslakt hade varit där flera ggr innan. Och nödslakt tyckte själva att de skulle va bäst att ta bort hästen på klinik..men men.

Jag vet faktiskt ingen klinik som acceptera att ta nödslakt, då måste de avbloda på stället och det är ju inte alla som har möjlighet att hantera det på ett snyggt sätt på en halvoffentlig plats.

Jag kan inte förstå att detta överhuvudtaget kan vara ett problem för en klinik eftersom de bör ha resurser att avliva hästen själva alternativt injicera avlivningsvätska i hjärtat efter bultning. Gör man det behövs ingen avblodning. Snacka om dåligt bemötande mot både häst och djurägare :mad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
10 016
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar