Erfarenheter av Zyprexa?

hier

Trådstartare
Jag fick tidigare i vintras utskrivet Zyprexa mot ångest och sömnsvårigheter. Hämtade ut det men höll på att svimma av den läskiga biverkningslistan, så jag vägrade ta dem och höll mig till mina trygga Lergigan istället, även om jag behöver ganska hög dos av dem för att de ska funka.

Nu sitter jag dock här utan Lergigan och mår pissdåligt, glömt förnya receptet och nu är det ju helg. Tänkte om jag skulle ge Zyprexan här hemma ett försök, men jag vågar inte ta den :nailbiting:

Någon här som har eller har haft den som behovsmedicin? Vad tyckte ni? Är det någon fara för allvarliga biverkningar om jag bara tar en 5 mg?
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Jag hade dem ett tag men bytte för de hade noll verkan på mig. Inga biverkningar heller. Minns inte hur hög dos jag hade, men tror det var betydligt mer än 5 mg. För mig fungerade atarax hyfsat, och sobril lite bättre. Men minns att jag blev lite trött av sobril, det blev jag inte av atarax. Men det här var för 15 år sedan, så det kanske har kommit ut lite bättre läkemedel på marknaden :)
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Jag fick zyprexa 2,5 mg mot ångest,stämningsstabiliserande mot humörsvängningar och mot sömnsvårigheter.
Den hjälper mig med sömnen inte mot ångesten och inte mot humörsvängningarna
men tack vare den kan jag sova om nätterna.. Jag tar min varje kväll samma tid.
Har inga biverkningar heller.
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Jag har haft Zyprexa (har fortfarande hemma att ta vid behov men håller mig till Nozinan och Melatonin nu). För mig verkar den så att jag sover skitlänge dagen efter, kunde sova 17 timmar och mer. :wtf:
Om du bara ska ta den en kort period är det nog ingen fara men vid långvarigt användande kan man gå upp i vikt och få diabetes. :crazy:

Edit: Jag tog/tar 2,5-5 mg.
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Att sova för länge är inga problem för mig, bara välkommet ;) Men upplevde du att det tog många timmar innan sömnigheten kom?

Är lite nödlösning, skulle aldrig i livet ta denna medicin regelbundet just pga viktuppgången och alla andra biverkningar. Men tänkte att om den gör mig trött och dåsig så får det funka för ett par dagar.
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Jag kanske inte borde svara då jag inte själv ätit nån sån medicin, men inom mitt jobb har jag enbart sett positiva effekter av Zyprexa. Min favoritmedicin, om man nu kan säga så.

Dock har det främst gällt olika tillstånd med inslag av psykos. Ofta aggressivitet, oro, ångest och sömnlöshet. Funkat 9/10.

Ingen har klagat på biverkningar, men det kanske inte har varit riktigt det värsta i deras liv just då.
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Jag har tagit Zyprexa 10 mg tillsammans med Lamictal och Efexor som stämningsstabiliserade och de gav förvisso ingen effekt, men inga biverkningar heller. Dock har jag en nära vän som gick upp 25 kilo på några få månader när hon tog Zyprexa, men hon tog en högre dos.
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Minns inte dosen, tror det var 10 mg jag tog under nåt år (?) tillsammans med lite olika andra.
Hjälpte inte mot nåt, märkte bara av en biverkning och det var att jag hallucinerade när det var mörkt (detta höll i sig flera år efter att jag slutade med den också) dock aldrig på något läskigt sätt, jag var hela tiden medveten om att det var hallucinationer, till skillnad från diverse insomningstabletter jag haft.

Allt i allt tyckte jag Zyprexa var ganska menlöst och den byttes ut så småningom mot nåt annat vars namn jag inte minns.
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Att sova för länge är inga problem för mig, bara välkommet ;) Men upplevde du att det tog många timmar innan sömnigheten kom?
Jo jag blev inte så trött av den men när jag väl somnade så sov jag länge. :meh: Trodde det berodde på mig själv men så när jag slutade ta den så började jag vakna tidigare.

Har du provat Theralen eller Propavan? De är "snällare".
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Jag har ju Lergigan i vanliga fall, och mig veterligen är den ungefär likvärdig med Theralen. Propavan har jag provat, men den fick jag ryckningar i benen av som höll mig från att somna, trots att jag var alldeles omtöcknad och vinglig. Ingen rolig upplevelse..
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Jag har ju Lergigan i vanliga fall, och mig veterligen är den ungefär likvärdig med Theralen. Propavan har jag provat, men den fick jag ryckningar i benen av som höll mig från att somna, trots att jag var alldeles omtöcknad och vinglig. Ingen rolig upplevelse..

Så har det blivit för alla jag känner som tagit en för hög dos av propavan och sen inte somnat "i tid", även jag kunde få det trots att jag var väldigt van vid att äta dem om jag var vaken för länge efter intag och tagit en högre dos. En lagom dos och man såg till att gå och lägga sig så fort man kände sig trött så tyckte jag de fungerade bra dock.

Fick du restless leg av dem hur du än gjorde? :o
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

En lagom dos och man såg till att gå och lägga sig så fort man kände sig trött så tyckte jag de fungerade bra dock.
Vad menar du med en lagom dos? Jag kunde ta max en halv tablett (tror det var 25 mg tabletter), läkaren sa att jag skulle ta två men då sprang jag hela natten... :(
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Vad menar du med en lagom dos? Jag kunde ta max en halv tablett (tror det var 25 mg tabletter), läkaren sa att jag skulle ta två men då sprang jag hela natten... :(

Det är ju hemskt individuellt, min pojkvän kunde ta en halv som "lagom", min bror en fjärdedel och jag 2-3 st innan man kände av restless leg. Men i början kunde jag inte ta mer än 1 tablett, när verkan började bli lite för liten fick jag öka på...

Jag tror man får prova sig fram till en dos som passar en själv, en halv var väl en lagom dos för dig om du sov på det.

Just propavan fick jag ju för att fortsätta sova efter att jag somnat, jag hade insomningspiller för att kunna somna, bara propavan somnade jag aldrig på när det var som värst.
 
Sv: Erfarenheter av Zyprexa?

Fick du restless leg av dem hur du än gjorde? :o

Jag provade inte igen, jag tog en tablett, kommer inte ihåg dosen på den. Mediciner är ju så olika för olika människor. Vissa däckar t ex av Atarax, för mig är dom som att ta en Alvedon, typ, osv.

Men jag provade 5 mg Zyprexa igår kväll, jag sov gott och känner mig inte trög idag :) Och jag dog inte :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Börjar med en disclaimer, den rationella sidan av mig vet bättre. Jag har läst på fass, jag har talat med läkare och jag vet att risken...
Svar
15
· Visningar
1 847
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp