Erfarenheter av sent skördat ensilage

Ela

Trådstartare
Vi köper alltid ensilage av samma bonde och brukar alltid få relativt torrt tidigt taget ensilage. Men i år blev första skörden väldigt blöt och jag har lite dåliga erfarenheter av att det fryser om det blir allt för blött.

Hur mycket sämre näringsmässigt brukar andra skörden bli?

Givetvis ska vi analysera och kolla men jag är lite nyfiken på era erfarenheter.

Sv: Erfarenheter av sent skördat ensilage

Jag har vid flertalet tillfällen varit med om att andra skörden från samma fält haft "bättre" värden än första skörden. Med bättre menar jag lägre energi och högre protein.

Jag har vid flertalet tillfällen varit med om att andra skörden från samma fält haft "bättre" värden än första skörden. Med bättre menar jag lägre energi och högre protein.

Samma här, andraskördens värde brukar vara bättre. Förstaskörden hade nog kunnat vara lika bra om man tagit den tidigare men vädret sabbade det ju i år, och det kom in väldigt sent:( Hade en kvot på 8 förra året på andraskörden och 4 ! på första. Löste det genom att ge varannat mål första skörd och varannat andraskörd.

en till här...

Jag kan bidra med en tredjeskörd, slagen första veckan i oktober, där råproteinhalten (analyserat för nöttter) låg på drygt 150 g.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama