erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

ako

Trådstartare
Min pålle (hbl val, f-95) står just nu på Strömsholm efter att ha haft förstoppning i blindtarmen. Han är bättre o just nu känner jag mig inte speciellt orolig. Han har haft kolik en gång tidigare under de 8 år jag haft honom, och det var i höstas (då behövde vi inte åka, men han fick allt man kan få hemma, vetalgin, beviplex, sond, dropp) men då tänkte jag väl ändå mer att en gång, ingen gång. Nu är det "två gånger - en vana !", hjälp! Kan tilläggas att han har btt stall och grovfoder (blandade i en vecka, men det är ju i o för sig för lite egentligen) o var dålig i måndags kväll (vet ut, vetalgin, beviplex, sond) o piggade på sig men blev sämre i går igen o d åkte vi upp till Strömsholm. Jag tror på "klassisk" vinterkolik i kombination med grovfoderbyte/stallbyte, och under e här "till och fråndagarna" (må- ons) har jag även hft svårt att få i honom vatten. Han har hink och han lever till allra största del på grovfoder o går på uträknad foderstat, och jag anser mig nog ha skapliga häst- och foderkunskaper.

Allt nog, efter en sådan här grej vill man ju försöka göra allt man kan för att förebygga ny kolik. Jag har köpt loppfrö o salt att blanda i fodret men hann ju inte komma i gång med det eftersom han blev dålig igen o åkte upp till Strömsholm i går. Nu verkar alla prata om detta fantastiska kolikprofylaxfoder mash (mäsk) och jag undrar nu om ni har erfarenhet av det? Och om man bara ska ge det ett par ggr i veckan, hur räknar ni in det i en vettig foderstat? I dag (nåja, innan han blev dålig, just i dag äter han ju inte speciellt mycket alls) står han på 12 kg hösilage, 0,25 kg betfor o 0,5 kg Krafft plus protein (för att komma upp i vettig proteinmängd).

Tack på förhand!
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Kan du inte öka på betforn och kanske ge bakjäst? :)
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Jo det är ju ett alternativ, eller foderjäst om man ger det på längre sikt. Men det pratas ju mycket om mash som kolikhästfoder, så jag var nyfiken på det därför :-)
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

När jag är ute på tävling & hästen bor kvar så får min mash just för magens skull.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Jo det är ju ett alternativ, eller foderjäst om man ger det på längre sikt. Men det pratas ju mycket om mash som kolikhästfoder, så jag var nyfiken på det därför :-)
fast det är rätt stor skillnad på bakjäst (levande jästceller) och foderjäst (döda jästceller)...
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Jag har alltid fått höra att man inte ska ge hästar bröd därför att det innehåller jäst, vilket hästarna inte tål.

Vad är det för skillnad på döda och levande,utom det uppenbara?
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Hmmm. Enda anledningen jag har hört att man inte ska ge hästar (mjukt) bröd är att de kan få foderstrupsförstoppning eftersom det blir kletigt på ett helt annat sätt än knäckebröd.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Anledningen jag har hört är att det kan ge magsäcksomvridning då brödet lägger sig som en klump i magsäcken.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Gud vad olika alla har 'lärt' sig :D

Har för mig att hästens tarmar inte kan ta hand om jästen. Men ja, man vet inte vad man ska tro ^^
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Är det Hippolyts Irish Mash du menar, eller någon annan mash?
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

jag kan det inte ordagrant, man kan hitta rätt mycket om det här på forumet. Men typ så här:
Levande jäst hjälper till att skapa en miljö i tarmfloran som är gynnsam för tillväxt av de goda bakterierna.
Död jäst ger bara ett näringstillskott.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Jag trodde att man gav bakjäst vid mer akut kolik (har gjort själv med gott resultat tidigare) men foderjäst som mer profylaktiskt tillskott? Därav att jag tänkte foderjäst i förebyggande syfte, och distriktaren rekommenderade det med.

Kom förrestem på att jag har en säck linklipellets stående, sambon köpte fel en gång när jag skickade honom på uåådrag till foderhandeln, det kanske kan vara något att göra någon mashliknande gröt av. Erfarenhet av det?
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

I ett stall jag jobbade i för några år sedan var det en häst som ganska ofta fick kolik och sedan öppnades på klinik och där fick hon åder om att endast ge hästen hö och en blandning av betfor och linfrö den hästen fick inte tillbaka sin kolik dom 2 åran han var kvar i stallet.

Tillfällighet eller inte?

Lycka till med hästen.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

egentligen inget märke alls, utan snrare mashfoder ö h t, det verkar ju som det generellt sett är "kolikfoder". Har inte kommit till att jämföra o kolla analyser etc än :).
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Det finns flera olika mashfoder på den svenska marknaden, de flesta importerade! Finns en gammal tråd om olika märken och vad de innehåller!

Många har positiv erfarenhet av att ge mash till hästar som har lätt för att få förstoppningskolik. Det finns inga svensktillverkade foder som marknadsförs som mash, men Vitafor Derby blir blötlagd en alldeles utmärkt mash, kombinerar man den med potatisprotein så kan man själv reglera kvoten i fodergivan efter behov, så länge kvoten ska höjas från ursprunget i Derbyn.

Granngården har också sitt nya foder Betfiber Mix, tror jag den heter, marknadsförs som ett blötläggningsfoder, men jämför man innehållet i den och Derbyn så gillar jag Derbyn mycket bättre (mer spannmål och spannmålsbiprodukter i Mixen, dessutom krävs mycket längre blötläggningstid).

Länk till tråden med fakta om olika mashprodukter http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1081722&highlight=r%E5varor+mashprodukter

Man kan blanda sin egen mashprodukt också!
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Blötläggningstiden på betfodermix är mycket kort med varmt vatten.
Det gäller nog de flesta foder som ska blötläggas. Jag kokar i vatten kokaren och det är uppblött på mindre än 10 min men förstås alldeles för varmt att ge hästen direkt.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Funderar på det där med vattnet, ger du salt? Annars kanske det är en idé så hästen känner att den är törstig. Har den uppvärmt/isfritt vatten i hagen?
Vattnet verkar tyvärr ofta vara boven om dom får kolik på vintern, som det låtit på de vet. jag pratat med iallafall.

Min kuse blev bättre i magen (för kort tuggtid innan och stressad efter hagbyte) i samband med att jag började ge lite irish mash. Men samtidigt började den få 1-2 timmar längre tuggtid per dag och ca 3kg mer hösilage/dag, så det kan lika gärna ha varit det som gjorde sitt. (den hade inte koliksymptom, den började krubbita - stressymptom)
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Jag har en häst som aldrig förr haft kolik men som för ett tag sen fick det två gånger på en månad. Jag ger nu MYCKET betfor och sen köpte jag slobber mash som jag tycker har en bra inverkan på magen och hoppas att det håller i sig. Dyrt men billigare än veterinären. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 052
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Min nya pärla kommer från Tyskland på fredag:love:, och jag behöver lite tankar angående hur jag skall "mjukstarta" fodringen hos mig...
Svar
15
· Visningar
2 194
Senast: axel
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 070
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 308
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp