Erfarenheter av gasspis?

Minett

Trådstartare
Är på semester utomlands och har lägenhet med gasspis. Jag tycker den är alldeles underbar att laga mat på! Och jag känner mig som en TV-kock varje gång! :D

Antagligen kommer vi att behöva byta ut spisen hemma inom kort... (De senaste åren har någon vitvara gått sönder varje gång vi rest utomlands, så nu är det faktiskt bara spisen vi inte fått byta ut ännu.) Och nu har jag börjat fundera på om man skulle skaffa en gasspis i så fall och få känna sig som en TV-kock även hemma!

Är det någon som har erfarenhet av gasspis och kan berätta lite om för- och f f a nackdelar? Jag kan ju tänka mig att man inte så gärna gör långkok på en sådan... vill väl inte gärna lämna köket med något brinnandes... Så jag antar att man i så fall har någon slags kombination med "vanlig" häll också.

Sv: Erfarenheter av gasspis?

Vad är det du gillar med gasspisen? Om direktheten i kontrollen/snabbheten är induktion ett alternativ med samma fördelar men utan att behöva ha gas.

Jag har en gasspis och kan numera knappt ens koka ett ägg på något annat än gas. Det är så fantastiskt att kunna reglera temperaturen på ett ögonblick. :)

Jag kokar långkok på gasspisen utan problem. Skulle lågan slockna så stryps gasen direkt. Annat var det på förra spisen. Där kom det det gas om pastavattnet kokade över och släckte lågan. Så det känns skönt att ha en säkrare spis nu. Det enda jag saknar med den förra spisen är gasugnen.

Däremot är jag inte säker på att jag hade valt gasspis om jag bodde i ett hus utan stadsgas eftersom det verkar bökigt att krångla med behållare. Jag inbillar mig också att det inte är lika säkert som stadsgas.

Jag har en gashäll från Ikea med 5 plattor. Den är kanonbra och jagg tror typ alla dagens spisar stryper gasen om lågan släcks. Jag har testat induktionsspis också men det är ju inte alls lika snabbt. Vi har en behållare utanför huset som vi byter två gånger om året ungefär.

Jag skulle aldrig i livet byta ut min gasspis.

Jag blir tokig nar jag anvander en vanlig.
Halla pa att ta av och pa kastruller och flytta runt for att reglera varmen.

Med gas kan man reglera temperaturen direkt.
Kokar det nastan over vrider man ner sa lugnar det sig direkt jamfort med en vanlig spis dar man maste ta av kastrullen.

När vi byggde om vårat kök för 10 år sedan satte mina föräldrar in 2 vanliga plattor och 2 gasplattor eller hur man ska förklara :p
De vanliga plattorna satte dom in för att jag och mina syskon var så pass gamla att laga mat men inte på gas när vi var ensamma. Så det kanske kan vara ett alternativ om ni har barn? Sedan ser jag bara fördelar med gas, när vi har strömavbrott titt som tätt så behöver vi aldrig oroa oss för att inte kunna laga mat längre.
Nu när vi ska bygga om köket igen så kommer vi ha induktion och gas.

Vi har gasspis, fördelen är ju snabbheten i temperaturregleringen, det går snabbt att koka upp saker fast å andra sidan tycker jag det är svårt att få till stabila och "lagom" lägre temperaturer (i alla fall på vår spis) och det går inte direkt att efterkoka. Det blir ju allt eller inget. Hade induktionshälla där jag bodde innan det tycker jag är mer praktiskt. Även om temperaturregleringen inte är fullt lika snabb så är den fullt tillräcklig och jag tycker det är betydligt lättare att hitta den perfekta exakta temperaturen.

Min pojkvän har gasspis (och gasugn) och jag var skeptisk i början men nu gillar jag den också :laugh: Snabb exakt reglering (till skillnad från en vanlig platta som bara har vissa steg). Värms upp snabbt och svalnar av snabbt. Enklare att hålla ren (jämför med vanliga plattor där det bränner fast). Du hör om den är igång, så mindre risk att du glömmer den på.

Gasugnen däremot är jag inte riktigt lika förtjust ut. Det är svårt att reglera temperaturen. Jag ska skaffa en digital ugnstermometer för ändamålet har jag tänkt.

Pojkvännens lägenhet är för övrigt ansluten till stadsgasnätet, men det ska tydligen stängas ner om något år. Jag vet inte hur det kommer påverka i krånglighet och pris.

TACK till alla för era synpunkter och tips! Just nu är jag mest inne på att ha "delad" häll - både induktion och gas. Eller kanske både gas och "vanlig" häll, eftersom en test med magnet visat att vi skulle behöva byta ut ALLA våra kokkärl om vi köper induktionshäll... och har vi ändå gas så har vi ju snabbheten ändå.

Vi har dock inte stadsgas... hur gör man med "gastuberna"? Någon skrev att de sitter utanför huset, men klarar de massor av minusgrader på vintern? (Bor i Norrbotten.) Har man samma typ som folk har till husvagnar? Hur mycket kostar det ungefär med gasen?

Åh jag kommer skana min gasspis. :crazy:
I sommar så levereras ingen mer gas till mitt område där jag bor. Suck.
Nu blir det till att lära sig laga mat på elspis.
Jag har alltid haft gasspis i mitt liv, nu blir det till att lära om.

Det kommer att det blir roligare att baka och laga mat i elugn, det är den enda nackdelen i alla fall med min gaspis som tyvärr bara har undervärme.

Jag tror du kan ha gastuben inne också, men vet inte vad det finns för säkerhetsföreskrifter. Vår gas frös och jag bor på Irland så att den inte skulle frysa i Norrbotten är rätt osannolikt :)

att tänka på är att det är olika brännarmunstycken beroende på gas.. således skall du vara observant och noga med att poängtera att du skall köra spisarna på gasol!

man får ha gasflaska inomhus, men frågan är, VILL man offra så mycket bänk/skåpsutrymmen? bära så tunga flaskor inomhus och riskera tappa de i parketten och de tunga lyft som uppstår? fördelen med att ha de utomhus är många, bara att lasta av bilen och köra in med pirran och ansluta, tar inte plats i köket osv.. dessutom så vill man ju gärna ha minst 2 flaskor gasol, så man slipper stå där utan spis när en flaska är tom.

sedan skall du veta att det är helt olika regler vad det gäller storlek på flaskor för inomhusförvaring resp utomhus, och är det flerfamiljshus är det än hårdare. förövrigt kommer gasol inte att frysa i första taget, däremot så sjunker trycket DRASTISKT i tuberna och du får "dålig kräm" i systemet om de är kalla.

skulle jag bygga med gasol (vilket jag vill när jag skaffar hus) så skulle det bli med p45 flaskor (det är att koppla flaskorna till fyllstationen som kostar inte själva gasolen vid fyllning) utomhus i ett isolerat utrymme (typ utmed fasaden) med möjlighet till uppvärmning till frostfritt för att slippa ev tryckfall pga kyla. skulle inte vilja ha de inne ur brandsynpunkt.. även om man får enligt lag ha småflaskor.. däremot är olyckan framme vill jag inte ha gasolflaskor inomhus, de ger bra krydda på elden. att de skulle explodera är dock osannorlikt då det är säkerhetsventiler i plast på flaskorna som brinner upp och släpper ut gasen vid ev brand.

flaskor placerade utomhus är ofta rätt safe vid brand, det sitter som sig bör backventiler och bakslagsventiler på ledningarna.. vilket gör flaskorna i förrådet säkra sålänge det inte brinner i själva förrådet, enkelt för en brandman i sådana lägen att stänga av flaskorna och flytta de på behörigt avstånd.. inte kul att behöva gå in i en fastighet med gasflaskor i.

sedan tycker jag det är dumt att ha gasflaskor i köket under spisen om man har barn hemma som kan få för sig att leka med sakerna.. utomhus är det enkelt att sätta lås på förrådet, man vill kanske inte sätta hänglås på köksluckan?

återigen så är det ju en prisfråga.. skillnaden i pris mellan att fylla en p45 flaska eller en p11 är långt ifrån propertionelig mot volymen gas.. kostar en p11 300 att fylla kostar en p45 kanske 500, fastän det är 4 gånger så mycket gas i den större.

Liknande trådar

Hemmet Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 029
Senast: LenaH
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 012
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar