Erfarenheter av Ferinject (ferritin/järn-injektion)?

Järndepåvärderna är dåliga igen, min mage klarar inte av järntabletter så läkaren har skrivit ut Ferinject ferritininjection.

Jag har fått järndropp förut när jag var gravid men då var det Monofer. Det fungerade jättebra, det var smidigt och jag märkte inga biverkningar.

Så nu vill jag höra andras erfarenheter av Ferinject :)
Inget direkt svar på frågan men tips ändå.
När jag var gravid så droppade järnvärdena och jag skulle äta järntabletter. Magen fick spader.fick då tips om mjälloms palttunnbröd. Utan att berätta att jag slutat ta tabletterna och istället börjat med 4 skivor tunnbröd med pastej på till frukost så mättes järnvärdena och de var nu helt normala.

Du är en van dropp-are med andra ord? :p

Idag har jag varit snäll mot mig själv. Istället för att ha kämpat mot tröttheten och gjort något vettigt ("det sitter ju i huvudet"... :wtf: :banghead: ) så kändes det skönt att acceptera att idag är jag trött pga dåliga järnvärden och så sov jag en stund istället :D

Tack, jag hoppas också att jag blir pigg snart. Tid inbokad till på onsdag :banana:

Haha, ja jag är en van dropp-are! :D
Det är rätta takter! Och den där malande tröttheten man får, den är helt galen - och man lär sig känna igen den. Du kanske också blir en van-droppare haha :p.

Fick Ferinject pga min Crohns, precis som @athena_arabians . Mådde redan otroligt dåligt, så om jag kände av några biverkningar minns jag inte. Fick dock tillbaka lite ork redan efter första droppet vill jag minnas.

Haha, ja jag är en van dropp-are! :D
Det är rätta takter! Och den där malande tröttheten man får, den är helt galen - och man lär sig känna igen den. Du kanske också blir en van-droppare haha :p.

Om mina järnvärden fortsätter att falla utan orsak så lär nog jag också bli en van dropp-are :D

Idag var den stora dagen. Lite smått nervös (dvs skitnervös och uppstressad) kom jag in på VC, möttes av droppställ och förstod snabbt att det var dropp som gällde och inte spruta.
Slappnade av, fick mitt dropp och var klar på 40 minuter (själva droppet tog 15-20 min).
Jag vinglade till i huvudet någon minut in i droppet men jag tror att det berodde mer på att jag glömde andas ordentligt än droppet i sig. :angel:

Så nu väntar jag på att DEN STORA PIGGHETEN ska infinna sig! :bump:

Inget direkt svar på frågan men tips ändå.
När jag var gravid så droppade järnvärdena och jag skulle äta järntabletter. Magen fick spader.fick då tips om mjälloms palttunnbröd. Utan att berätta att jag slutat ta tabletterna och istället börjat med 4 skivor tunnbröd med pastej på till frukost så mättes järnvärdena och de var nu helt normala.

Om jag kunnat äta paltbröd och pastej utan att kräkas av smaken så hade det varit ett riktigt bra tips! :)

Om mina järnvärden fortsätter att falla utan orsak så lär nog jag också bli en van dropp-are :D

Idag var den stora dagen. Lite smått nervös (dvs skitnervös och uppstressad) kom jag in på VC, möttes av droppställ och förstod snabbt att det var dropp som gällde och inte spruta.
Slappnade av, fick mitt dropp och var klar på 40 minuter (själva droppet tog 15-20 min).
Jag vinglade till i huvudet någon minut in i droppet men jag tror att det berodde mer på att jag glömde andas ordentligt än droppet i sig. :angel:

Så nu väntar jag på att DEN STORA PIGGHETEN ska infinna sig! :bump:

Vad ligger ditt HB på? :)

Det min läkare påstod var att IV järn endast kunde doseras efter ens HB, så om man har normalt HB var det ju heeeelt omöjligt att dosera... :grin:

Håller tummarna att nya läkaren är mer intresserad av att hjälpa.

Vad ligger ditt HB på? :)

Det min läkare påstod var att IV järn endast kunde doseras efter ens HB, så om man har normalt HB var det ju heeeelt omöjligt att dosera... :grin:

Håller tummarna att nya läkaren är mer intresserad av att hjälpa.

Oj, det var så länge sedan jag brydde mig om mitt HB så jag vet faktiskt inte :o

Det är så fruktansvärt jobbigt när man inte får någon bra respons från läkare när man har tydliga symptom och till och med värdena visar att något är fel. Jag hoppas din nästa läkare hjälper dig med järndepåerna :)

Nu var det några dagar sedan droppet och den mest påtagliga skillnaden är att jag somnar lättare, innan droppet kunde jag vrida och vända mig upp mot en timme innan jag somnade, det både kröp i kroppen och helt enkelt svårt att somna.
Nu somnar jag pang poff som vanligt igen, det är så skönt!
Sen tror jag att jag sover djupare också :)

Jag orkar lite mer och har lite bättre tålamod med barnen, orkar (har lust) att busa och härja med dem också. :love:

Några veckor har gått.

Jag har märkt några stora skillnader efter droppet.
*Piggare! :bump:
*Jag är inte lika godissugen, troligen eftersom jag inte är lika trött = behöver inte lika mycket snabb energi.
*Min dagliga, ganska jobbiga, ångest är nästan borta. Troligen beror även det på att jag är piggare, eftersom min ångest alltid blir starkare när jag är trött.
*Värker inte lika mycket i axlar och jag vaknar inte längre om nätterna och har snoront i axlar och armbågar för att jag legat still med dem.
*Tröttkänslan i kroppen är inte lika konstant :)

Några veckor har gått.

Jag har märkt några stora skillnader efter droppet.
*Piggare! :bump:
*Jag är inte lika godissugen, troligen eftersom jag inte är lika trött = behöver inte lika mycket snabb energi.
*Min dagliga, ganska jobbiga, ångest är nästan borta. Troligen beror även det på att jag är piggare, eftersom min ångest alltid blir starkare när jag är trött.
*Värker inte lika mycket i axlar och jag vaknar inte längre om nätterna och har snoront i axlar och armbågar för att jag legat still med dem.
*Tröttkänslan i kroppen är inte lika konstant :)
Härligt!

@DarkInNight Jag får lite hopp om livet när jag läser ditt sista inlägg!
Är gravid i v 32 och fick 100ml järn i dropp i tisdags, på måndag ska jag tydligen få en dos på 500ml.

Är svimfärdig på förmiddagarna, konstant hungrig, likblek i ansiktet och så trött att jag skulle kunna somna dygnet runt.
Kanske kan jag också få känna mig lite pigg de sista veckorna nu!
Har en glutenintolerans och en förjäkla känslig mage, har testat allt som innehåller järn, men inte hittat något som magen tål eller klarar av..:meh:

Hur går det för dig @Centaur ?

Vad härligt att höra att du mår bättre!

Jag har bytt vårdcentral och nya läkaren verkar öppen för dropp om mina värden fortfarande är låga. Sitter och väntar på att ta prover nu.

Min läkare på Smärtkliniken tyckte att jag borde få järn och skrev ett brev om det som jag ska visa läkaren.
Hoppas!! :)

Jag har bytt vårdcentral och nya läkaren verkar öppen för dropp om mina värden fortfarande är låga. Sitter och väntar på att ta prover nu.

Min läkare på Smärtkliniken tyckte att jag borde få järn och skrev ett brev om det som jag ska visa läkaren.

Nej men! Det låter ju onekligen lovande :)
Håller tummarna för dig, det låter ju helt sjukt att du ska gå runt med järnbrist helt i onödan och må dåligt när det är så lätt åtgärdat .

Hur har det gått? :bump:

Hoppsan! :eek:

Jag har svårt att sova bra eftersom axlar och armbågar värker. Har sedan minst ett halvår, kanske ett år, tvåsiffrigt blodvärde. Har aldrig kopplat ihop det men nu när du skriver det så kan jag tänka tillbaka och visst har jag rejält mer ont när jag har kasst blodvärde.

Min nya underbara husläkare har sänt en remiss till hematologen och de ska kolla upp mig. Jag har bra depåer men gör inte järn av det. Han funderade lite om jag skulle behöva EPO. Vilket tydligen är det som får kroppen att tillverka röda blodkroppar.

Tyvärr är det jättelång väntetid innan hematologen svarar. Han skulle höra av sig direkt det skedde.

Hoppsan! :eek:

Jag har svårt att sova bra eftersom axlar och armbågar värker. Har sedan minst ett halvår, kanske ett år, tvåsiffrigt blodvärde. Har aldrig kopplat ihop det men nu när du skriver det så kan jag tänka tillbaka och visst har jag rejält mer ont när jag har kasst blodvärde.

Min nya underbara husläkare har sänt en remiss till hematologen och de ska kolla upp mig. Jag har bra depåer men gör inte järn av det. Han funderade lite om jag skulle behöva EPO. Vilket tydligen är det som får kroppen att tillverka röda blodkroppar.

Tyvärr är det jättelång väntetid innan hematologen svarar. Han skulle höra av sig direkt det skedde.

Tänk vad man glömmer fort. Värken i armbågar och axlar hade jag glömt bort att jag haft.
Det är väldigt sällan jag får ont nu efter droppet :up: , och det är bara om jag legat extremt konstigt under natten.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Har lånat en kompis anonyma nick då jag inte orkar "outa" mig... Jag mår inte bra och jag tror att jag är på väg att bli/är utbränd...
Svar
5
· Visningar
2 053
Senast: susanne
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka