Erfarenheter av Ferinject (ferritin/järn-injektion)?

DarkInNight

Trådstartare
Järndepåvärderna är dåliga igen, min mage klarar inte av järntabletter så läkaren har skrivit ut Ferinject ferritininjection.

Jag har fått järndropp förut när jag var gravid men då var det Monofer. Det fungerade jättebra, det var smidigt och jag märkte inga biverkningar.

Så nu vill jag höra andras erfarenheter av Ferinject :)

Senast ändrad:
Ser fram emot svaren.

Jag har goda depåer men tappar järnvärdet nedåt under 90 om jag inte äter järntabletter.
Är injektioner bara för depåerna eller kan man få det för blodvärdet också?

Jag har fått blod och det har diskuterats igen. Men det känns inte så kul. Förra gången regerade jag rätt ordentligt på det.

Jag får dropp med det minst två gånger om året på medicinmottagningen, och det funkar bara bra! Innan dess fick jag monofer eller venofer (tror jag det hette i alla fall). Jag mår lite illa och blir ibland kallsvettig, men jag måste ha det (min kropp producerar inte eget järn av nån anledning) så jag får stå ut och sitter ute vid receptionen under tiden jag får det och hinkar kaffe med sköterskorna :D.

Ser fram emot svaren.

Jag har goda depåer men tappar järnvärdet nedåt under 90 om jag inte äter järntabletter.
Är injektioner bara för depåerna eller kan man få det för blodvärdet också?

.
Jag vet inte.
Jag har bara problem med depåerna, mitt blodvärde brukar alltid vara inom en OK nivå.

Jag får dropp med det minst två gånger om året på medicinmottagningen, och det funkar bara bra! Innan dess fick jag monofer eller venofer (tror jag det hette i alla fall). Jag mår lite illa och blir ibland kallsvettig, men jag måste ha det (min kropp producerar inte eget järn av nån anledning) så jag får stå ut och sitter ute vid receptionen under tiden jag får det och hinkar kaffe med sköterskorna :D.

Så härligt att få läsa om positiva erfarenheter! :)

Tar du prover ofta för att hålla koll på dina nivåer?

Vet du om det enbart brukar vara dropp eller om man kan få som spruta också?

Det känns lite halvtokigt att säga det men jag är så glad över att mina järnvärden var så pass dåliga igen att läkaren ordinerat injektion.
Har senaste tiden känt mig trött, energilös, orkeslös, yrslig, konstig i synen, enorma koncentrationssvårigheter etc och funderat över om det berott på dåliga järnvärden igen.
Jag har kämpat med tabletter men min mage klarar inte av dem. Inte ens en fjärdedels tablett behövs innan jag blir jättedålig i magen :(
Har redan problem med magen på massor av olika sätt som vi försöker få bukt med, och när magen brakar ihop gör till slut mitt psyke det också :banghead::wtf::cry:

Så att få besked om att järnvärdena var dåliga och att jag ska få injektion tas emot med glädje.
Jag är av naturen optimist så nu hoppas jag att alla symptom försvinner efter järninjektionen så att jag blir full av energi och ork lagom till sommar och sol :bump::laugh:

Jag har tidigare fått dropp med Ferinject p.g.a lågt järnvärde, har aldrig känt av några biverkningar av det mer än lite metallsmak/järnsmak i munnen under tiden jag fick droppet men det försvann sen efter någon timme. Jag fick oftast det i 2 omgångar med några dagars mellanrum/någon veckas mellanrum om jag inte minns fel, i regel var det 2 gånger om året depåerna behövde fyllas på så det höll i sig ett tag i alla fall.

Jag vet inte.
Jag har bara problem med depåerna, mitt blodvärde brukar alltid vara inom en OK nivå.
Det där med förhållandet mellan depåer och hb fattar jag inte. Har de förklarat för dig? Jag har låga depåer men såvitt jag vet opåverkat hb. Ingen reagerar som om det skulle vara något konstigt och när jag frågat har de sagt att det inte spelar någon roll så länge hb är ok. Mitt ferritinvärde var sju sist jag kollade. Jag har inte orkat driva det men helt bra känns det ju inte.

@DarkInNight Ofta och ofta... Jag tar minst var fjärde månad men oftast blir det oftare. Så fort jag känner av symtomen så lämnar jag prover för det ligger remisser och väntar på labbet och läkaren har själv sagt att det är okej att lämna när jag tror att det behövs. Ibland händer det att labbpersonalen självmant säger att det nog är dags att ta nytt för det syns på mig när järnet dippar. Jag har lämnat prover där nere minst 1-2 gånger i månaden i flera år för andra sjukdomar så jag är tyvärr välkänd :o.

Jag tror att det bara är dropp som gäller när det är Ferinject, men är inte helt säker. Behöver man injektioner är det nog mer Venofer som gäller, men då får man lämna en gång i veckan i nån månads tid.

Jag förstår vad du menar, jag blev själv jätteglad när min järnbrist upptäcktes! Total lycka! Och min mage fixar inte heller järntabletter, det blir kaos direkt. Så jag är glad för att man kan få i sig det på annat sätt. Har man haft rejäl järnbrist känner man igen symtomen, inte minst den speciella tröttheten.

Har jag tur slipper jag fler dropp fram till sommaren, skönt! :D
Hoppas du piggar på dig snabbt! :bump:

Det där med förhållandet mellan depåer och hb fattar jag inte. Har de förklarat för dig? Jag har låga depåer men såvitt jag vet opåverkat hb. Ingen reagerar som om det skulle vara något konstigt och när jag frågat har de sagt att det inte spelar någon roll så länge hb är ok. Mitt ferritinvärde var sju sist jag kollade. Jag har inte orkat driva det men helt bra känns det ju inte.
Driv det vidare, är mitt tips. Man kan ha dåliga depåer trots att man har bra hb! Min järnbrist upptäcktes inte förrän mitt hb dippade rejält, och jag hade helt tömda depåer. Då tar kroppen av det den kan vilket slutar med sänkt hb.

Jag har fått Ferinject två gånger pga min inflammatoriska tarmsjukdom (stora delar av tarmen blödde, det såg ut som kriget när jag varit på toaletten dvs inte teskedar blod). Första gången var det snack om att jag skulle få blod men de ville testa med Ferinject först.

Jag kände inte av det alls (förutom att det fungerade då). Iofs var jag i rätt dåligt skick men jag fick ingen feber, illamående eller ens järnsmak i munnen. Jag fick droppet och gick sedan hem, inget värre än så.

Jag vet inte.

Hur lyckades du då få IV järn??
Jag har normalt HB men jättedåliga järnvärden, ferritin på max 10. Det är kroniskt lågt och jag tål inte järntabletter öht, jag är dessutom jättesvag, kall och yr, genomskinlig hud och blå under ögonen. Mao tydliga symptom på järnbrist. Men nä, har du inte lågt HB får du minsann inte några järninjektioner, spelar ingen roll hur dåligt du mår, då ska du bara fortsätta lida. :mad:

Har listat mig på annan vårdcentral nu, hoppas de är mer intresserade av att få sina patienter friskare....

Så härligt att få läsa om positiva erfarenheter! :)

Tar du prover ofta för att hålla koll på dina nivåer?

Vet du om det enbart brukar vara dropp eller om man kan få som spruta också?

Det känns lite halvtokigt att säga det men jag är så glad över att mina järnvärden var så pass dåliga igen att läkaren ordinerat injektion.
Har senaste tiden känt mig trött, energilös, orkeslös, yrslig, konstig i synen, enorma koncentrationssvårigheter etc och funderat över om det berott på dåliga järnvärden igen.
Jag har kämpat med tabletter men min mage klarar inte av dem. Inte ens en fjärdedels tablett behövs innan jag blir jättedålig i magen :(
Har redan problem med magen på massor av olika sätt som vi försöker få bukt med, och när magen brakar ihop gör till slut mitt psyke det också :banghead::wtf::cry:

Så att få besked om att järnvärdena var dåliga och att jag ska få injektion tas emot med glädje.
Jag är av naturen optimist så nu hoppas jag att alla symptom försvinner efter järninjektionen så att jag blir full av energi och ork lagom till sommar och sol :bump::laugh:
Fixar du inte flytande järn? Jag äter konstant en låg dos järn som inte förstör magen. Ibland flytande och ibland tex Hemofer. Det är lite slumpen som avgör vad jag hittar.

Jag har normalt HB men jättedåliga järnvärden, ferritin på max 10. Det är kroniskt lågt och jag tål inte järntabletter öht, jag är dessutom jättesvag, kall och yr, genomskinlig hud och blå under ögonen. Mao tydliga symptom på järnbrist. Men nä, har du inte lågt HB får du minsann inte några järninjektioner, spelar ingen roll hur dåligt du mår, då ska du bara fortsätta lida. :mad:

Har listat mig på annan vårdcentral nu, hoppas de är mer intresserade av att få sina patienter friskare....
Det gör du helt rätt i! Låga depåer har jag också fått behandlade.

Jag skulle också vilja veta mer.

Jag har som sagt helt OK depåer men klarar inte att hålla hb på vettigt nivå. Är jag över 100 är jag jättenöjd. Tidigare höll jag mig runt 105-110 men det har jag inte klarat de senaste åren.

Någon mer med liknande problem?

@fejt under min utbildning (biomedicinsk analytiker) fick vi lära oss att kroppen kommer hålla normalt hb så länge den kan, vilket innebär att du kan ha nästan tomma depåer trots normalt hb. Därför kollas ofta blodgivare ganska snabbt vid negativa trender i hb-värde.

Varför de inte väljer att behandla kan jag dock inte svara på.

Hej!
Jag får iv. Venofer 1-2 ggr om året. Har fått det i 8 år nu.
Jag får metall smak i munnen, sedan får jag kärlretningar om venflonen ligger intill kärlväggen.

@DarkInNight Ofta och ofta... Jag tar minst var fjärde månad men oftast blir det oftare. Så fort jag känner av symtomen så lämnar jag prover för det ligger remisser och väntar på labbet och läkaren har själv sagt att det är okej att lämna när jag tror att det behövs. Ibland händer det att labbpersonalen självmant säger att det nog är dags att ta nytt för det syns på mig när järnet dippar. Jag har lämnat prover där nere minst 1-2 gånger i månaden i flera år för andra sjukdomar så jag är tyvärr välkänd :o.

Jag tror att det bara är dropp som gäller när det är Ferinject, men är inte helt säker. Behöver man injektioner är det nog mer Venofer som gäller, men då får man lämna en gång i veckan i nån månads tid.

Jag förstår vad du menar, jag blev själv jätteglad när min järnbrist upptäcktes! Total lycka! Och min mage fixar inte heller järntabletter, det blir kaos direkt. Så jag är glad för att man kan få i sig det på annat sätt. Har man haft rejäl järnbrist känner man igen symtomen, inte minst den speciella tröttheten.

Har jag tur slipper jag fler dropp fram till sommaren, skönt! :D
Hoppas du piggar på dig snabbt! :bump:

Du är en van dropp-are med andra ord? :p

Idag har jag varit snäll mot mig själv. Istället för att ha kämpat mot tröttheten och gjort något vettigt ("det sitter ju i huvudet"... :wtf: :banghead: ) så kändes det skönt att acceptera att idag är jag trött pga dåliga järnvärden och så sov jag en stund istället :D

Tack, jag hoppas också att jag blir pigg snart. Tid inbokad till på onsdag :banana:

Hur jag lyckas?
Äntligen hittat en läkare som ser till helheten.
Min första läkare som såg järndepåbristen när jag sent i graviditeten för två år sedan tyckte jag skulle till en dietisk och lära mig äta rätt. Som sagt, gravid, och depåvärdena låg på 6. :banghead:
Dietisten skakade på huvudet och jag var redan så insatt i hur man får i sig järn via maten så det besöket gav inte så mycket.. Efter någon veckas tjat kom jag då till spec.mvc och en läkare som förstod att det här inte gick att äta sig bra ifrån och jag fick järndropp tre dagar senare. :up:

Efter förlossningen var jag vimmelkantig och kunde knappt stå upp. Bad om blodprov på järnvärdena eftersom jag kände igen yrheten. Värdena var bra enl personalen.
Senare såg jag att de låg på 18. Kanske är de normalt för andra men personligen tror jag att det är lite för lågt för mig.

För ett år sedan fick jag träffa en :turd: till läkare som tyckte att jag var inbillningssjuk. Även om jag skulle få järn intravenöst så skulle en eventuell förbättring inte bero på att järnet gjort någon skillnad utan det skulle vara psykiskt. Tack för den kängan, fy fan vad ont det gjorde att höra.
Dessutom låg mina zinknivåer långt under det normala men eftersom han inte var insatt i Zink så var det inget han kunde göra.

Under hösten har jag ätit zinktillskott efter läkares ordination och det har minskat lite på magproblemen och minskat mycket på tröttheten.
Men nu är det en ny trötthet (fan vad jag är trött på att vara trött) som jag känner igen efter alla järndepåbrister.
Så jag hoppas hoppas hoppas!! att det blir bättre efter onsdag :nailbiting: :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Har lånat en kompis anonyma nick då jag inte orkar "outa" mig... Jag mår inte bra och jag tror att jag är på väg att bli/är utbränd...
Svar
5
· Visningar
2 053
Senast: susanne
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka